ראש השנה

להציל את האדם מפני הימים הנוראים

רק מכיוון שהאדם לא יודע מה נגזר עליו ומה הביא אלוהים בחשבונו הוא יכול לעשות את מעשיו באופן ישר, ללא נסיון להרוויח מן הצד

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

לקראת הימים הנוראים נדרש האדם לחזור בו מן המעשים הרעים שעשה במהלך השנה האחרונה ולהחליט להימנע מהם בשנה הקרובה. החלטה זו, מקובל, תאפשר לאדם להתחיל את השנה החדשה נקי מן העול שהעמיסו החטאים על כתפיו. מיתוס פנקסני זה, שהושם ללעג ולקלס בפיותיהם של המבקרים הנוצרים של היהדות, אכן יש לו על מה שיסמוך במקורותינו. כפי שאמר רבי עקיבא במשלו המפורסם בפרקי אבות, "הכל נתון בעירבון והמצודה פרוסה על כל החיים והחנות פתוחה והחנווני מקיף והפנקס פתוחה והיד כותבת וכל הרוצה ללוות בא ולווה". מעשי האדם נרשמים למעלה בכל רגע ורגע, ועל כן המאורעות המתרחשים בחיי האדם מתפרשים תדיר כעונשים ופרסים על מעשיו, "והגבאין מחזרין תמיד בכל יום ונפרעין מן האדם לדעתו ושלא לדעתו ויש להם על מה שיסמוכו והדין דין אמת והכל מתוקן לסעודה" (אבות ג' י"ח). הקב"ה יושב ומונה את מעשיו של האדם, ובבוא יום פקודה הוא מעמיד את כולם במשקל ומוציא את גזר דינו. דימויי המשפט רווחים אצל חז"ל וברי שבעיניהם משפט שנתי זה נעשה על פי מידת הדין והצדק. אמנם, איש איננו יודע בדיוק מה הוחלט בבית הדין של מעלה עד ביצועו של גזר הדין במהלך השנה, אך בעיה זו איננה מפריעה במיוחד לטחנות הצדק של המשפט העליון לדחוף את האדם לקראת הימים הנוראים לחזור בתשובה על מעשיו.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ