פרשת השבוע

הדימוי המלא של מעמד הר סיני

אלוהים יורד על ההר באש ולכן ההר עצמו "עשן כולו". לעשן זה מצמידה התורה דימוי קונקרטי, "כעשן הכבשן", אך מלים אלו לא מספקות את הדרשן

יעקב צ.מאיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יעקב צ.מאיר

פרשת יתרו

רגע לפני מתן תורה, אחרי שבני ישראל מתייצבים בתחתית ההר, נאמר: "והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאוד" (שמות י"ט י"ח).

הקב"ה יורד על ההר באש ולכן ההר עצמו "עשן כולו". לעשן זה מצמידה התורה דימוי קונקרטי, "כעשן הכבשן". על דימוי זה דורשים חז"ל במכילתא כך: "יכול כעשן זה בלבד? תלמוד לומר: 'כבשן'. אי 'כבשן', יכול ככבשן זה בלבד? תלמוד לומר: 'וההר בוער באש עד לב השמים' (דברים ד' י"א). ומה תלמוד לומר 'כבשן'? לשכך האוזן, מה שהיא יכולה לשמוע" (מכילתא דרבי ישמעאל, מסכתא דבחדש ד').

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ