שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

הבעיה ההיסטורית של הדרשן

כיצד מתמודד הדרשן עם הפער ההיסטורי העצום שבין הטקסט המקראי לבין המצב הפוליטי של זמנו? לישי רוזן צבי יש הצעה מעניינת

יעקב צ.מאיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יעקב צ.מאיר

שביעי של פסח

בסופה של שירת הים, אחרי שהמצרים טבעו בים סוף ואימתו של הקב"ה נפלה על כל העמים, מתוארת הגאולה השלמה המצפה לבני ישראל, 'תבאמו ותטעמו בהר נחלתך מכון לשבתך פעלת ה' מקדש אדני כוננו ידיך. ה' ימלך לעלם ועד' (שמות טו יז יח). הקב"ה יביא את בניו אל ארצם, שם יבנה הקב"ה בית לעצמו, הוא בית המקדש. משם והלאה, כך נחתמת השירה, ימלוך הקב"ה לעולם ועד. בעיה היסטורית קלה ניצבת מול הדרשן שבא לדרוש את הפסוקים הללו. כעת, כלומר בתקופת חז"ל, כשהפסוקים הללו עומדים מול הדרשן, הבית איננו עומד על תילו. התנ"ך מספק עדות היסטורית להגעה לארץ ישראל, עדות לבנייתו של בית המקדש, אך עינינו הרואות שהמלים 'ה' ימלוך לעולם ועד' לא התקיימו שהרי ביתו של הקב"ה איננו בנוי עוד וגויים שולטים במיעוט היהודי המוכה והנרדף בארץ ישראל. כיצד יתמודד הדרשן עם הפער ההיסטורי העצום שבין הטקסט המקראי לבין מצבו הפוליטי הנוכחי?

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ