פרשת השבוע |

הציונות מכרה את הבכורה

מי שגילגל חזרה לדתיים את האחריות על גילוי משמעות ההיסטוריה היהודית, אל נא יתפלא ש"הר הבית בסכנה" מנהל את חייו

יאיר כספי
יאיר כספי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יאיר כספי
יאיר כספי

פרשת "תולדות"

במשך כמאה שנה, התנועה הציונית היתה בעיני רבים שהצטרפו אליה הדובר הבכיר של היהדות, החוזר לשורשי מהותה שאבדו בגולה ומחייה אותם. את המהלך התחיל משה הס ב"רומי וירושלים", והוא נמשך עד דוד בן גוריון שדרש "עם סגולה" ו"אור לגויים" כהזמנה לחברת מופת חלוצית.

התנועה הציונית, שתבעה לעצמה את הבכורה על פני בעלי ההסמכה הרבנית מן הגולה, שבה אל העקרונות שהעמיד המקרא לשאלת בחירת היורש האמיתי: למקרא, המעמיד מערכת ערכית העומדת מעל לסדרי התרבות בני זמנו. "אב" איננו רק אב ביולוגי או זקן שבט. אב הוא גם היוצר שאני מנסה לחקות ונושאי ידיעתו עלי אדמות, ולפיכך מנהגי זיהוי יורשו הראוי משתנים לגמרי. "בכור" הוא הבן המוכן לשאת בתפקיד היורש של מהפכת "לך לך" שאברהם התחיל בה. יעקב אינו גנב, אלא שומר הידע שהועבר לו מאביו מאובדנו בידי עשו (בראשית כ"ה־כ"ז). רבקה, הדורשת אלוהים, היא זו שיודעת לתקן את מעשי בעלה שכבר לא רואה כל כך טוב.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ