פרשת "ואתחנן" | יש דברים שאפילו אלוהים יכול רק להתפלל להם

אזהרותיו של משה בפרשת "ואתחנן" דומות לנבואות תוכחה, ואף על פי שהפטרתה מישעיהו, הפותחת במלים המרגיעות "נחמו, נחמו עמי, יאמר אלוהיכם", לא נבחרה בגלל הקשר שלה לפרשה אלא בגלל הקשר שלה למעגל השנה, נראה שהתוכן של פרשת השבוע עומד בצרימה מסוימת עם הימים שאחרי ט' באב, ימים רכים המהולים בהקלה שמביא אתו סוף הקיץ

רוני מועלם־אופנהיים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רוני מועלם־אופנהיים

על פי ספר דברים משה לא זכה להיכנס לארץ בגלל חטא המרגלים ומותו במדבר לא בא אליו בהפתעה. אחד מנאומיו הראשונים הוא נאום תוכחה על חטא המרגלים ובו הוא מגלה באוזני העם את משאלת הלב שלו להיכנס לארץ ואת אחריותם לכך שמשאלה זו לא התגשמה, "גם בי התאנף ה' בגללכם לאמור: גם אתה לא תבוא שם" (דברים א' ל"ז). פסוקים אלה מופיעים בפרשת דברים, שהפטרתה לקוחה מדברי התוכחה של הנביא ישעיהו ומכוונים אל חטאיהם של בני ממלכת יהודה: "חדלו הָרֵעַ, לִמדו היטב, דרשו משפט, אשרו חָמוֹץ, שפטו יתום, ריבו אלמנה" (ישעיהו א' ט"ז-י"ז). בשונה מהפטרות אחרות, הפטרה זו לא נבחרה בגלל קשר תוכני בינה לבין הפרשה אלא משום שהיא מתאימה לשבת שבה היא נקראת: השבת שלפני ט' באב. דברי התוכחה של הנביא ישעיהו נקראים בנימה אקטואלית ומבקשים מהיושבים בבית הכנסת לפשפש במעשיהם כדי למנוע את החורבן. לעומת זאת, מהשבת שאחרי ט' באב ועד לראש השנה מפטירים ב"שבע דנחמתא". שבע הפטרות אלה לקוחות אף הן מדברי הנביא ישעיהו, אך הפעם אין בהן תוכחה אלא נחמה לדורות שאחרי החורבן.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ