פרשת "במדבר" | הפקד עליו רשע, ושטן יעמוד על ימינו

אחת הפרשנויות החתרניות על הפסוק "וְאַתָּה הַפְקֵד אֶת־הַלְוִיִּם עַל־מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" היא של ר' יעקב בן אשר, "בעל הטורים", שחי במפנה המאות ה-13 וה-14. בעל הטורים מזהיר מפני השררה והשחיתות שהן אינהרנטיות לדעתו לכל תפקיד ופקידוּת. כלומר, אין אפשרות להיות פקיד, כלומר בעל סמכות, בלי להיות רשע

ירין רבן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ירין רבן

לפני שיוצאים לדרך סופרים את הקבוצה. כל מי שהוביל אי־פעם טיול יודע מה החשיבות של הספירה לפני היציאה לדרך. בצבא וגם בתנועות הנוער סיגלו את שם הפועל "להתפקד" ונתנו לכל חניך וחייל מספר ייעודי שיקל על הספירה. השורש פ.ק.ד הוא הדרך המוכרת בתנ"ך לכנות את ספירתו של העם, שנעשית בכמה וכמה הזדמנויות. אולם השורש משמש לא רק במובן של ספירה אלא גם במובן של פקודה או ציווי ("וְהוּא פָקַד עָלַי לִבְנוֹת לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה", דברי הימים ב' ל"ו כ"ג), ענישה ("וּפָקַדְתִּי עַל הַיּוֹשְׁבִים בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, כַּאֲשֶׁר פָּקַדְתִּי עַל יְרוּשָׁלִָם־בַּחֶרֶב, בָּרָעָב וּבַדָּבֶר", ירמיהו מ"ד י"ג), וגם במובן של נוכחות או ביקור ("וַיִּפְקֹד שִׁמְשׁוֹן אֶת אִשְׁתּוֹ", שופטים ט"ו א'), זיכרון ("פָּקַדְתִּי אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה עֲמָלֵק לְיִשְׂרָאֵל", שמואל א' ט"ו ב'), ועבודה או תפקיד ("וְהוּא פָקִיד נָגִיד בְּבֵית ה'", ירמיהו כ' א').

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ