פרשת "קורח" | אלוהים הוא לא דמוקרט גדול

למה פצתה האדמה את פיה ובלעה את קורח ועדתו? מסביר ישעיהו ליבוביץ: הם נענשו על שום שלא הבינו שהקדושה שהעניק אלוהים לעם ישראל היא על תנאי, בכפוף למילוי המצוות, ולא קדושה אימננטית

ירין רבן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ירין רבן

ביום בחירתו של ראובן ריבלין לנשיא, החודש לפני שש שנים, הגיע לברך בלשכתו בכנסת מי שהיה אז יו"ר האופוזיציה, יצחק בוז'י הרצוג. הוא סיפר ששוחח על ריבלין עם שר החוץ הבריטי ושכינה אותו "דמוקרט גדול". ריבלין, בבדיחות דעת אופיינית, ענה לו: "אני לא יודע אם התכוונת לזה כקומפלימנט, אבל בשבילי זו מחמאה".

ההלצה הריבלינית מזכירה את מה שברור לכולנו מיומה הראשון של המדינה, ואפילו לא צוין במגילת העצמאות מרוב שהיה מובן מאליו: ישראל היא מדינה דמוקרטית. לכל אזרחי המדינה יש אפשרות לקחת חלק במוסדות השלטון, לבחור ולהיבחר, ללא הבדל דת, גזע, מין ומוצא. אבל אם אופיה הסוציאלי של המדינה מוגדר במגילת העצמאות כשאוב מ"חזונם של נביאי ישראל", הרי שהרבה יותר קשה לשאוב השראה מהתנ"ך לאופיה הדמוקרטי.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ