בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מעבר לכותל הבי"ת

תגובות

פרשת "בראשית"

כל סיפור בריאה מתחיל בהווה. המספר מתבונן בסביבותיו, בודק מה מכיל העולם - שמים, ארץ, אור, חושך, יבשה וים - חוזר בכוח דמיונו ומנסה להבין כיצד התחיל הכל. הנחת העבודה הגלומה בניסיון האינטלקטואלי ההירואי הזה היא שאם נבין כיצד התחיל הכל, נבין טוב יותר את המציאות שסביבנו.

בגיל מסוים מתחיל כל ילד לשאול אם גם להוריו יש הורים, ומי היו ההורים הראשונים ואיך נוצרו, ומה היה לפני ה"בראשית ברא"? אותו חלל ריק, נטול זמן ונטול שמות, שאולי בו טמונה התשובה לשאלות מי אני ומה אני עושה כאן. שתי השאלות הללו ירדו לעולם כרוכות זו בזו: כיצד התחיל הכל? ומה עלי לעשות עכשיו? על השאלות הללו מבקשת התורה לענות, בחלקיה ההיסטוריים ובחלקיה המשפטיים, בהתאמה, והן כמו נובעות זו מתוך זו. יש לחגוג את חג הפסח בהווה כדי לזכור את ההיסטוריה ויש לזכור את ההיסטוריה משום שרק כך יכול אדם לחיות את ההווה ("בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים").

"ר' יונה בשם ר' לוי, למה נברא העולם בב'? מה ב' זה סתום מצדדיו ופתוח מלפניו כך אין לך רשות לדרוש מה למעלה מה למטה מה לפנים מה לאחור" (בראשית רבה א י). לאחר שנשאלה השאלה, לאחר שהטקסט העונה עליה נכתב והתקדש, נאסרה ההרחקה אל מעבר לגבולותיו. הרחקה שכזאת תפגום בתמונת ראשית הידע כפי שעוצבה בתורה. האיסור כמו נבנה מתוך צורת האות הראשונה, המסמנת את גבול הידע הקדום ביותר.

ואף על פי כן יש פרק אחד בתנ"ך המתאר את המתרחש קודם הבריאה. פרק זה מסתתר הרחק בהמשך התנ"ך - בפרק השמיני של ספר משלי, בתוך המונולוג המרגש שנושאת החוכמה. "ה' קנני ראשית דרכו, קדם מפעליו מאז. מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ. באין תהמות חוללתי באין מעינות נכבדי מים. בטרם הרים הטבעו לפני גבעות חוללתי. עד לא עשה ארץ וחוצות, וראש עפרות תבל. בהכינו שמים שם אני, בחקו חוג על פני תהום. באמצו שחקים ממעל, בעזוז עינות תהום. בשומו לים חקו ומים לא יעברו פיו, בחוקו מוסדי ארץ" (משלי ח, כב-כט). החוכמה היתה קיימת עוד קודם לבריאת העולם. היא ישות על זמנית, נטולת התחלה, שמעולם לא נבראה.

ומה עשתה החוכמה לפני הבריאה? את זה מתארת החוכמה בפסוק הסיכום הבא: "ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום משחקת לפניו בכל עת" (שם, ל). פעולתה של החוכמה היתה שעשועים ומשחק. אך מה פשר הביטוי הקשה "ואהיה אצלו אמון"? חכמים התלבטו בשאלת משמעותה המדויקת של המלה "אמון", ובדיונם הפרשני על מלה זו פתחו את מדרש "בראשית רבה". שאלה זו אינה פילולוגית בלבד. האטימולוגיה המדויקת של המלה "אמון" היא שתסביר מה בעצם היתה החוכמה לקב"ה לפני הבריאה. פירושה המדויק של המלה עשוי לספק לנו את המבט ארוך הטווח ביותר לאחור, אל מעבר לכותלה של הבי"ת.

ארבע אפשרויות מעלה ר' אושעיה להסבר המלה "אמון", על פי פסוקים שונים בתנ"ך. "אמון" עשוי להיות פדגוג (מורה), לבוש, כיסוי או כינוי לעיר בירה. ארבע האפשרויות הללו מציגות כל אחת מערכת יחסים שונה במעט בין החוכמה לקב"ה. אך הארבע מחווירות מול ההצעה החמישית שמעלה המדרש, הצעה רדיקלית היוצרת היפוך מלא הומור ועתיר רפלקסיה של סיפור הבריאה כולו. "דבר אחר - אמון - אומן. התורה אומרת אני הייתי כלי אומנתו של הקב"ה. בנוהג שבעולם מלך בשר ודם בונה פלטין ואינו בונה אותה מדעת עצמו אלא מדעת אומן, והאומן אינו בונה אותה מדעתו אלא דיפטראות ופינקסות יש לו לידע היאך עושה חדרים ופשפשים. כך היה הקב"ה מביט בתורה ובורא העולם. והתורה אומרת: ‘בראשית ברא אלהים', ואין ‘ראשית' אלא תורה, היך מה דאת אמר (=כפי שנאמר) ‘ה' קנני ראשית דרכו'" (בראשית רבה א א).

המדרש קורא את פסוקי ספר משלי כמונולוג של התורה עצמה. התורה - זו התורה המתארת את בריאת העולם רק מן הבראשית, שלא מספרת דבר על שהתרחש לפני הב', היא שהיתה קיימת "קדם מפעליו" של הקב"ה "מאז". אם כן מדוע מתארת התורה את ההיסטוריה רק החל ב"בראשית ברא", ולא קודם לכן? כדי להסביר עובדה זו עורכים חז"ל היפוך מפתיע ושנון. התורה אינה תיעוד של מעשה בראשית, שנכתב אחרי המעשה עצמו, אלא הוראות הפעלה שעל פיהן התבצעה הבריאה.

בדרשתם הופכים חז"ל את תפקידה של התורה, וכך גם את מערכת היחסים שבינה לבין הקב"ה. הקב"ה אינו סופרה של התורה, הוא הקורא הראשון שלה. למעשה, הוא הקורא האידיאלי שלה. התורה קיימת כדי שיקרא אותה ויברא על פיה. לפי פירוש רדיקלי זה מתפרש גם הפסוק הראשון בספר: "בראשית ברא אלהים" - בעזרת ה"ראשית", היא שמה של התורה לפי הפסוק ממשלי, ברא אלוהים את השמים ואת הארץ.

ואולי יש בקריאתם הרדיקלית של חז"ל הצעה סמויה למי שמתחיל לקרוא בתורה היום מבראשית. לא לקרוא בה כתיאור היסטורי של מה שהיה; לא המבט לאחור ינהיר את ההווה. התורה אינה מספקת תיעוד, אלא אתיקה. לא תיאור של מה שהיה, אלא מה צריך לעשות. יש לקרוא בתורה כבתוכנית, שלפיה יוכל האדם לברוא את עולמו מחדש. שתי השאלות הללו, השאלות הטובות ביותר שיכול האדם להעלות - כיצד הכל התחיל ומה יש לעשות עכשיו - כתובות בעצם כטקסט אחד. השאלה היא רק כיצד קוראים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו