בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרשת השבוע

להפנים את המלים האלוהיות

המלה "משוקדים" שבפרשת "תרומה" היא אחת מהמלים הללו שנתקעו באמצע הדרך מסיבות תחביריות ומהוות אנדרטה לניתוק שבין שמיים וארץ

תגובות

הקב”ה מצווה על משה להכין את כלי המשכן וביניהם את המנורה. בין פרטי מעשה המנורה נאמר, “ובמנורה ארבעה גביעים משוקדים, כפתוריה ופרחיה” ‏(שמות כה, לד‏). “משוקדים” פירושו, על פי רש”י, “מצוירין”, אלו עיטורים המצוירים על פני המתכת. אך ישנה בעיה תחבירית בפסוק שאיננה מאפשרת לדעת איזה חלק בדיוק של המנורה צריך להיות “משוקד”. האם יש לקרוא את הפסוק “ארבעה גביעים משוקדים” או “משוקדים כפתוריה ופרחיה”.

זהו אחד מחמשה פסוקים במקרא שכבר חז”ל לא ידעו כיצד לקרוא אותם וקראו להם “חמשה מקראות שאין להם הכרע”, שיש מלה אחת בתוכם שיכולה להיקרא כחלק מחציו הראשון של הפסוק או כחלק מחציו השני, ולשנות בכך את משמעותו של הפסוק. כאלה הם גם המלה “שאת” שבבראשית ד, ז, “ארור” בבראשית מט ו־ז, “מחר” בשמות יז, ט ו”וקם” בדברים לא, טז ‏(מכילתא עמלק פ”א, בר”ר פ, ו‏).

אין לדעת כיצד הכריע בצלאל בן אורי במנורת המשכן מעשה ידיו. אחריו, עד היום, לא קם עדיין האדם שינסה לבנות את המנורה הלכה למעשה, תוך מילוי כל הדרישות ההלכתיות, כדי שתתאים לשימוש במקדש. משום כך יכולה היתה הבעיה להישכח והפסוק יכול היה לשכב במנוחה במקומו שבפרשת תרומה עד שיבוא המשיח ויורה כיצד לפרש אותו. אך ההלכה למעשה אינה הפונקציה היחידה של הטקסט המקראי. בעיה אקוטית יותר ורלוונטית יותר עולה מבעיית התחביר, בעיית הביצוע של הטקסט.

התורה נשמרת בספר, אם זהו ספר כתוב בדיו על מגילת קלף ומונח בארון הקודש שבבית הכנסת, ספר מודפס על נייר, כרוך כקודקס ומונח ובארון הספרים, או מוקלד על מסך המחשב. אותיותיו מונחות באופן גרפי זו על יד זו, מרכיבות את מלותיו ומשפטיו. אך אם נחפש בתורה עצמה את האופן שבו מבקש הטקסט להישמר, נמצא שהטקסט הכתוב איננו מסתפק בהיותו כתוב, “והיה לך לאות על ידך ולזיכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה’ בפיך...” ‏(יג, ט‏). הטקסט הכתוב, במקרה זה מדובר על הטקסט הכתוב בפרשיות התפילין, נועד להוות חוליית ביניים. מצדו האחד עומד הקב”ה ומוסר את דברו, הדיבור נכתב על הדף, ואז בא הקורא ו”מבצע” את דבר ה’, קורא אותו בקול ומרגע זה נמצא הדיבור בפיו.

הפרויקט האדיר של העברת דבר ה’ אל האדם עובר דרך הכתב בחוליית ביניים בלבד, אין לו כל משמעות אם אין לו מבצע. גם בספר דברים חוזרת ההדגשה הזאת, “כי המצווה הזאת אשר אני מצווך היום לא נפלאת הוא ממך ולא רחוקה היא... כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו” ‏(דברים ל יא־יד‏). האדם מחפש את דבר ה’, וסופו שימצאהו לא בשמים ולא מעבר לים, לא אצל מתווך כלשהו ואף לא חקוק על הספר, אלא “בפיך ובלבבך”.

הטקסט צריך להילמד ולהישמר בגוף הביולוגי של האדם, חקוק על לוח הזיכרון. רק כך יוכל לשמש למילוי מטרתו - הפנמה אינטימית של המלים האלוהיות. הטקסט הכתוב אינו אלא אמצעי שימור זמני הנועד לפרנס את זיכרונו של הקורא. הקורא קורא את הפסוקים הכתובים בספר, מחייה את הטקסט בזיכרונו ובכך מסיים הספר עצמו, החומרי, את תפקידו וניתן להשיבו אל הארון עד לתחנת רענון הזיכרון הבאה.

אם הטקסט הכתוב הוא טקסט ביניים, טקסט שנועד לביצוע ולא להנחה דמומה בארון, הרי שחמשת הפסוקים, וביניהם הפסוק “משוקדים” מפרשת השבוע שלנו, הם פסוקים שאינם יכולים למלא את מטרתם. אלו פסוקים שלא ידוע כיצד יש להגות אותם, פרטיטורות שאי אפשר לנגן אותן. כמו נגזרה גזירה היסטורית על פסוקים אלו, שייתקעו לעולם בצורתם הכתובה, הדמומה. פסוקים אילמים שאי אפשר לחלץ מתוכם לא את אופן הישמעותם ולא את משמעותם.

טקסט הוא אמצעי תקשורת, באמצעותו מעבירים אינפורמציה מאדם לאדם. במקרה של התורה מדובר על אמצעי תקשורת ארוך טווח במיוחד שנועד להעביר אינפורמציה מן השמים אל הארץ. אך חמשת הפסוקים הללו, שנתקעו באמצע הדרך מסיבות תחביריות, מנכיחים את צדה השני של מערכת התקשורת. הם מהווים אנדרטה לניתוק שבין שמים וארץ. מקפיאים את הרגע המדויק שבו חדל דבר ה’ להיכתב והחל להיקרא. מעידים שבסופו של דבר, עם כל המאמץ של אלפי חכמים לאורך אלפי השנים לקרוא ולהסביר את מלותיו של הקב”ה, יש מקומות שבהם המלים מסרבות להיקרא. דבר ה’ נכתב ונעצר במקומו. כל שנותר לאדם לעשות בהן הוא להביט בהן כמבעד לזכוכית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו