פרשת "ראה" |

מהו המקום אשר בחר ה'

המפה החלופית של ארץ ישראל המופיעה בספר דברים, שהאוריינטציה בה אינה נקבעת בעזרת רוחות השמים אלא בעזרת ההייררכיה של המקום במערכת המצוות, מצטרפת לנרטיב, ויחד הם יוצרים את ההקשר של המצוות בזמן ובמרחב

רוני מועלם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
רוני מועלם

"נומוס" ביוונית הוא חוק, ו"נרטיב" בלטינית פירושו לספר סיפור. המשפטן רוברט קאבר השתמש בשני המושגים הללו, "נומוס ונרטיב", כדי לתאר את ההבדל בין היקום הנורמטיבי — זה המוגדר באמצעות מושגים כמו אסור ומותר, נכון ושגוי, חוקי ובלתי חוקי — לבין הנרטיבים: הסיפורים המכוננים של כל קהילה, המציבים את החוק בהקשרו ונותנים לו משמעות. פרשת "ראה" מדגימה כיצד הנומוס של בני ישראל תלוי גם בגיאוגרפיה שלהם, ולא רק בנרטיב.

ספר דברים מציג חוקים היוצרים את היקום הנורמטיבי שבני ישראל חיים בו. ביקום זה יש חיות המותרות באכילה וחיות האסורות באכילה, יבול החייב במעשר, דרך נכונה להתייחס אל עבדים, חובה לחגוג חגים ועוד. החוקים נתונים במסגרת סיפורית ובה משה ובני ישראל עומדים בעבר הירדן לפני הכניסה לארץ. משה מזכיר לבני ישראל את קורותיהם במדבר וכך מכין אותם לשמיעת המצוות, לקבלתן ולקיומן.

הפרקים הראשונים של ספר דברים מתאימים לנרטיב על פי קאבר: החוקים והמצוות שמשה נותן לבני ישראל מתפרשים על סמך חובתם לעבוד את ה' לאחר שהציל אותם משעבוד במצרים והעביר אותם את הנדודים במדבר בשלום, וחובתם להמשיך ולעבוד את ה' לאחר הכניסה לארץ כנען כדי להבדיל את עצמם מגויי הארץ. רק כך יוכלו להמשיך ולחיות בארץ בלי להסתכן במלחמה ובגלות.

יציאת מצרים, אך גם הכניסה לארץ, הן המקנות משמעות לקיום המצוות. המדבר וארץ ישראל הם שני מרחבים שונים, שכל אחד מהם מגדיר את הקשר בין ה' לבני ישראל בצורה אחרת. המדבר הוא המקום שבו התפתח הקשר בין ה' לבני ישראל. הביסוס של הקשר מאפשר להם להמשיך ולהתקיים בארץ כנען.

האתר הארכיאולוגי בהר גריזיםצילום: עמיר אלוני

לאחר שמשה הזכיר לבני ישראל את הקורות אותם במדבר הוא מציב לפניהם בחירה: לקיים את מצוות ה' ולהתברך, או להתעלם מהמצוות ולהתקלל. אלה הם פסוקי הפתיחה של פרשת השבוע: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מִצוות ה' אלוהיכם אשר אנוכי מְצווה אתכם היום, והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה' אלוהיכם אשר אנוכי מְצווה אתכם היום" (דברים י"א כ"ו-כ"ח).

ההתעלמות ממצוות ה', זו שתביא לקללה, משתמשת במושג מרחבי, הדרך, באופן מטפורי: "וסרתם מן הדרך אשר אנוכי מצווה אתכם היום ללכת אחרי אלוהים אחרים" (שם כ"ח). גם תוצאותיה של הדרך קשורות למרחב. משה מצווה את בני ישראל לכתוב את התורה על אבנים גדולות: "והיה בעברכם את הירדן תקימו את האבנים האלה בהר עיבל ושַׂדְתָּ אותם בַּשִּׂיד. ובנית שם מזבח לה' אלוהיך" (שם כ"ז ד'-ה'). דברי התורה יהיו נתונים באבנים על הר עיבל ובני ישראל אף יבנו עליו מזבח ויקריבו עליו קורבנות: "וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלוהיך" (שם ז').

אחרי הזבח בני ישראל מצווים להקשיב ללוויים, המכריזים על הקללות הצפויות למי שלא יקיים מצוות: "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם" (שם כ"ז כ"ו). הגיאוגרפיה כאן חפה מכל מטפורה. האבנים מזכירות לבני ישראל מה יעלה בגורלם אם יקיימו את מצוות ה' או יימנעו מהן. טקס זה רמוז בפרשתנו: "והיה כי יביאך ה' אלוהיך אל הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה ונָתַתָּה את הברכה על הר גריזים ואת הקללה על הר עיבל" (דברים י"א כ"ט).

בהמשך הפרשה משה מתחיל להשמיע לבני ישראל את מצוות ה': "אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגויים אשר אתם יורשים אותם את אלוהיהם על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן" (שם י"ב ב'). לעומת הציווי להרוס את מקדשי האלילים מופיע הציווי לעבוד את ה' במקום אחד בלבד: "לא תעשון כן לה' אלוהיכם. כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלוהיכם מכל שבטיכם לשום את שמו שם לשכנו תדרשוּ ובאתָ שמה" (דברים י"ב ד'-ה').

הספר לא מציין מהו המקום אשר בחר ה', אך מקום זה בולט על רקע העצים הרעננים, ההרים והגבעות ומסייע לצייר את מפת הארץ, מפה שהמקומות היחידים שנזכרים בה במפורש הם הר גריזים והר עיבל וההתמצאות בה מתאפשרת דווקא באמצעות טשטוש כל הנקודות במרחב שאינן מקדש ה'. "המקום אשר יבחר ה'" הוא ספציפי ובולט על רקע המקומות הרבים וחסרי הייחוד השייכים לאלוהי העמים.

הדגש שהפרשה מניחה על "המקום אשר יבחר ה'" משנה את אופיין של מצוות המופיעות בספר דברים אחרי שנזכרו בחומשים אחרים. כך למשל ספר במדבר מתאר את המעשר "ולבני לוי הנה נתתי כל מעשר בישראל לנחלה" (במדבר י"ח כ"א), כשהדגש הוא על כך שהמעשר ניתן ללוויים. לעומת זאת, בפרשתנו "עשר תעשר את כל תבואת זרעך... ואכלת לפני ה' אלוהיך במקום אשר יבחר... והלוי אשר בשעריך לא תעזבנו, כי אין לו חלק ונחלה עמך" (דברים י"ד כ"ב-כ"ז); בני ישראל מצווים לאכול את המעשר בעצמם, במקום המסוים "אשר יבחר ה'", ומתן המעשר ללוי מאבד את מרכזיותו ועומד בשולי הציווי.

המפה החלופית של ארץ ישראל, שהאוריינטציה בה אינה נקבעת בעזרת רוחות השמים אלא בעזרת ההייררכיה של המקום במערכת המצוות, מצטרפת לנרטיב, ויחד הם יוצרים את ההקשר של המצוות בזמן ובמרחב. בעבר הירדן, על סף הכניסה לארץ כנען, משה מזכיר לבני ישראל שהמצוות תלויות בהיסטוריה של בני ישראל ובקורות אותם במדבר, אך המשך קיומן תלוי דווקא במקום מסוים, "המקום אשר יבחר ה'".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

ליד בית הספר רוב בטקסס, היום

גם הטבח בטקסס לא ישנה את עמדת השופטים השמרנים בעליון בארה"ב

Hand drawn pregnant woman belly, Vector sketch isolated on white background, Line art illustration

בניגוד לכל מה שדמיינתי, יש לי ילד אחד חי וכך זה יישאר

מסעדת קוקו תאי

זו לא באמת מסעדה. זה מקום בחוף הים שבו מופיעים כוכבי ריאליטי

זירת הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, בתחילת אפריל

חברת מטא סירבה לחסום דף פייסבוק שביהמ"ש קבע כי הסית לטרור

Businesswoman and businessman HR manager interviewing woman. Candidate female sitting her back to camera, focus on her, close up rear view, interviewers on background. Human resources, hiring concept

לפני ראיון עבודה בזום, היא קיבלה מייל: "מגזר ערבי, גם קושי בשפה"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"