מטס 301 עוד לא נחת | ארי שביט במסע לתוך התודעה של מפקדי חיל האוויר

מסע לתוך התודעה של מפקד חיל האוויר הנוכחי, אמיר אשל, ושניים מקודמיו בתפקיד מגלה את משמעותו האדירה של המטס מעל אושוויץ - זה שהיה ב-2003, ובעיקר זה שלא היה, ב-1944. כיצד תרמה תמונה אחת של מטוסים ישראליים מעל מחנה ריכוז לעיצוב עמדתם של מקבלי ההחלטות הישראלים ביחס לפעולה בסוריה ובאיראן

ארי שביט
ארי שביט
צילום: איליה מלניקוב צילום: איליה מלניקוב
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ארי שביט
ארי שביט
צילום: איליה מלניקוב צילום: איליה מלניקוב

טיסה 301 היתה אחת הטיסות המבצעיות המוזרות ביותר שאותה ביצע חיל האוויר הישראלי אי פעם. בדיוק לפני עשר שנים, ב–4 בספטמבר 2003, יצאו שלושה מטוסי F15 משדה התעופה של רדום, פולין, וטסו כ–200 קילומטר בכיוון דרום־מערב. במזג אוויר סוער הם חלפו מעל שורה של עיירות פולניות מנומנמות עד שהגיעו לאושוויצים. אחרי שפנו מערבה הם הנמיכו מגובה של כ–10,000 רגל לגובה של כ–1,200 רגל, יצאו מהעננים והתכנסו למבנה. בדיוק בשעה היעודה, 12 בצהריים, חלפו מטוסי הקרב הישראליים מעל לשערו אדום־הלבנים של מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו. הם טסו מעל למסילת הרכבת הידועה, מעל לרציף הסלקציה הידוע ומעל למסדר צה”לי שהתקיים באותה שעה בין המשרפות. נסיקה, פנייה מזרחה, פנייה צפונה, צילום. אחרי כשלוש דקות בשמי אושוויץ, שלושת ה–F15 טסו כשלוש שעות ארצה ונחתו בשדה התעופה הישראלי תל נוף.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ