20 שנה לרצח

הדור שלא ידע: מה מלמדים על רבין

כשללא מעט תלמידים אין בעיה להצדיק את מניעיו של 
הרוצח ואחרי שבתי ספר רבים התעלמו מיום הזיכרון לרצח רבין במשך שנים, נדרשת מערכת החינוך לחשיבה מחודשת על ההוראה של מורשת רבין ועל הרצח הפוליטי המכונן. ומה אם ההתרחקות מהפוליטיקה — בניסיון לשכנע את כולם לחזור וללמוד על רבין — הותירה אותנו עם תוכנית לימודים חלולה?

הילו גלזר
צילום: איליה מלניקוב
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים50
הילו גלזר
צילום: איליה מלניקוב

ב–1997, במסגרת חקיקת יום הזיכרון ליצחק רבין, נקבע גם כי מרכז רבין, שזה עתה הוקם, ישתף פעולה עם משרד החינוך בגיבוש מערכי שיעור שיופצו למחנכים לקראת יום השנה. הערכה הראשונה נועדה, כפי שניסחו זאת מחבריה, לסייע לבית הספר "להציג את זכרו ומורשתו של יצחק רבין" ו"לדון בלקחים העולים מן הרצח", והיא עשתה זאת באמצעות הצפת הדילמה הנפיצה ביותר בשיח הפוליטי בישראל, דרך שני מקרי מבחן: בראשון מספחת ממשלת ימין חזקה את יהודה ושומרון, ובשני מחליטה ממשלת שמאל חזקה לפנות את כל השטחים. התלמידים היו אמורים לדון כיצד יש לנהוג בכל תסריט מנקודת מבטם, כמי שמזומנים, כביכול, לשרת במילואים באותה סיטואציה. הערכות שהופצו בשנים הבאות התמקדו ברצח ובאווירה שקדמה לו: מערכי השיעור עסקו בנושאים כמו "בין ביטוי נאות להסתה" ו"מילים יורות", ונעשה שימוש מוגבר בסטיקרים, בקריקטורות ובכרזות מתוך הפגנות ימין שליבו את האלימות נגד רבין באותם ימים (רבין במדי אס.אס ושפם היטלר, רבין בכאפייה, רבין רוחץ את ידיו בכיור דם ועוד).

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ