נישאר שווים בנקודה אחת: אהבת המזרח התיכון הזה

אהוד עין־גיל מספר על פגישות עם אינטלקטואלים מהפכנים ערבים שהקדישו את חייהם לביקורת נוקבת של החברה הערבית וחולייה

אהוד עין־גיל
אהוד עין-גיל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אהוד עין־גיל
אהוד עין-גיל

מעטים בישראל ובמערב התייחסו אל מותו של האינטלקטואל הסורי ד"ר סאדק אל־עזם בדצמבר האחרון בברלין. אל־עזם התפרסם לראשונה בזכות ספרו "ביקורת עצמית לאחר התבוסה", שיצא לאור בביירות בשנת 1968, ובו מתח ביקורת על התנועה הלאומית הערבית, כולל הזרמים השמאליים שבה ("הסוציאליזם הערבי" של נאצר במצרים ומפלגת הבעת' בסוריה ובעיראק). אחת מטענותיו היתה שמנהיגי הלאומיות הערבית נכשלו במימוש הרפורמות החברתיות הנחוצות, בין השאר משום שנרתעו מהתמודדות עם הדת, בעיקר האסלאם, וחששו להתנתק ממנה. שנה אחר כך פירסם אל־עזם את ספרו "ביקורת המחשבה הדתית", גם כן בביירות. מאחר שמתח ביקורת בספר גם על האסלאם וגם על הנצרות, הוא נעצר והועמד לדין באשמה שעורר מדנים בין העדות.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ