בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כרמלית של חצות

בהנהלת הרכבת התחתית של חיפה החליטו על המהלך לטובת הבליינים

33תגובות

לא הפסיקו להספיד אותה, אבל הרכבת התחתית של חיפה זוכה לעדנה מחודשת. בתוך חודש יתארכו שעות הפעילות של הכרמלית והנוסעים ייהנו משירותיה עד חצות, במקום עד השעה 22:00.

ההחלטה על הארכת שעות הפעילות מפתיעה, כי בשנים האחרונות שקלה העירייה שוב ושוב לסגור את הכרמלית. שמונה דקות נמשכת הנסיעה ברכבת התחתית של חיפה - ממרכז הכרמל אל שכונת הדר ואל העיר התחתית. ובכל זאת, הביקוש לשירותיה נמוך. מדי יום, בממוצע, נוסעים בה רק כ-2,000 מתוך כ-270 אלף התושבים בעיר.

בחמש השנים האחרונות מנסה עיריית חיפה לשקם את העיר התחתית ולהפוך אותה מרובע נטוש למתחם תרבות ובילוי. כיום גרים בעיר התחתית כ-500 סטודנטים, במבנים שהוסבו למעונות ובדירות אחרות. הסטודנטים, שלומדים באוניברסיטה במעלה ההר ובטכניון, התלוננו בעירייה כי מתחם המגורים החדש שלהם אמנם מטופח, אבל אינו נגיש לתחבורה ציבורית. בעלי הפאבים במקום התלוננו אף הם שבליינים שבאים לאזור נאלצים לעזוב עד 22:00, אחרת לא יוכלו לחזור הביתה בכרמלית.

איציק בן מלכי

"לסטודנטים אין מכוניות, חייבים לתת להם תחבורה ציבורית נגישה", אומר זאב סילס, יו"ר ועד בעלי העסקים בעיר התחתית וחבר מועצת העיר. "כדי להחיות את האזורים הפחות מאוכלסים בחיפה, העיר התחתית והדר, יש צורך בתחבורה ציבורית נוחה שתפעל שעות רבות. זה יאפשר לאנשים לראות סרט בסינמטק ואחרי זה לרדת לעיר. היום יש תחבורה ציבורית לעיר התחתית עד 20:30. הארכת שעות הפעילות של התחבורה הציבורית היא חובה, אבל זה רק צעד ראשון. בעתיד הכרמלית חייבת לפעול 24 שעות. לא תהיה ברירה".

הכרמלית אכן אמורה להתחיל לפעול 24 שעות ביממה, אבל רק בעוד שנה. זה יקרה בד בבד עם הפעלת המטרונית - מערכת אוטובוסים רבי-קיבולת שיסיעו המונים בחיפה ובסביבתה. קווי המטרונית יעברו ליד תחנת כיכר פריז של הכרמלית, בעיר התחתית. שילוב של המטרונית והכרמלית יאפשר לתושבים להגיע מהעיר התחתית לרכס הכרמל תוך צמצום משמעותי של משך הנסיעה.

הכרמלית הוקמה לפני 52 שנה ופעלה ברציפות עד אמצע שנות ה-80. השימוש בה נעשה אז בלתי רלוונטי לרבים מתושבי חיפה. באותה תקופה עברו רבים לגור במעלה הכרמל. מסלול הכרמלית, שבו תחנה אחת בלבד בכרמל, כבר לא התאים להם. ב-1992 נקבע שאין כדאיות כלכלית בהפעלת הכרמלית. כיום היא מקבלת תקציב של שישה מיליון שקלים בשנה מעיריית חיפה ואינה מסובסדת על ידי המדינה. מחיר הנסיעה: 6.40 שקלים לכל כיוון.

בשנים האחרונות הפכה הכרמלית לאמצעי תחבורה פופולרי בקרב הצעירים בעיר, ובעיקר בין רוכבי האופניים. התחנות של הכרמלית סמוכות למוקדי בילוי ולאתרי תרבות כמו האודיטוריום, הסינמטק, המוזיאונים והגנים הבהאיים, אבל רוב התושבים מעדיפים עדיין לבוא אליהם ברכבם הפרטי. בעיריית חיפה מקווים שהפעלת המטרונית תגדיל גם את הביקוש לכרמלית. לפי תוכניות העירייה, תחנות הכרמלית גם נועדו לשמש מקלטים בשעת חירום. *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו