בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התיאטרון של אבותינו הגאלים

גילוי ארכיאולוגי מפתיע עשוי להעיד שאבות-אבותיהם של הצרפתים היו פחות פראים מכפי שנחשבו

תגובות

יש להודות: אתרי העתיקות של הגאלים - אבות אבותיה של האומה הצרפתית - אינם מרשימים כל כך. אין בהם מבנים שנותרו על תלם או אבנים מסותתות ויפות. במקום זאת יש בורות, שרידי חומות ומקוואות המרמזים על כך שהיו שם בתי עץ וחומר, שמהם לא נותר כמעט זכר. אבל קורה שחוקרים חושפים תגליות מדהימות ב"כמעט כלום" הזה.

זה מה שקרה לארכיאולוגים שחופרים זה כמעט עשור בקורן שבמרכז צרפת. באחרונה הם חשפו שרידים מפתיעים, של מה שנראה כתיאטרון גאלי המתוארך לשנים 60-80 לפני הספירה. כלומר, דור אחד לפחות לפני שיוליוס קיסר השלים את כיבוש האזור שהיום הוא צרפת.

"אם התארוך יאומת, זאת תגלית יוצאת מהכלל", אמר הארכיאולוג וההיסטוריון ז'אן-לואי ברונו, שלא השתתף בחפירות. "זו תהיה הפעם הראשונה שנחשף מבנה כזה מהתקופה שקדמה לכיבוש". מבנה מסוג זה, האופייני לימי הזוהר של יוון ורומא, לא היה מוכר עד כה אצל הגאלים.

גטי אימג'ס

"בחפירות סביב הכיכר המרכזית והמקדש בקורן, שנחשף בשנת 2000, גילינו תחילה תיאטרון גאלו-רומי קטן, שנבנה במאה הראשונה לספירה", מספר הארכיאולוג מתייה פו, "בהמשך חשפנו מתחתיו משטח שצורתו כמעט חצי עיגול, מרוצף אבנים קטנות ושברי חרס".

האם המשטח היה "אולם תיאטרון"? ראשית, הוא חופף כמעט לחלוטין למשטח התיאטרון הגאלו-רומי שמעליו ומקיפים אותו בורות לעמודים. מדרגות, בנויות על מבנה עץ שאורכו כ-20 מטרים, הקיפו את הבמה. לפיכך סביר להניח שאכן מדובר בתיאטרון.

תיאטרון, גם אם לא לפי תפישת היוונים והרומאים. "אין ספק, לא העלו שם טרגדיות של אויריפידס", מתבדח פו, "כנראה המקום שימש לאסיפות נכבדים, לדיונים או שהיה מעין בית משפט".

יוליוס קיסר הזכיר בכתביו מוסדות גאליים שנועדו לדיונים ולבחירות. הוא סיפר על דמות גאלית טיפוסית, "ורגוברט" - אציל שנבחר על ידי בני מעמדו לשופט עליון. "היו מוסדות גאליים דומים מאוד למוסדות הרומיים", מסביר פו, "קשה לתאר נכבדים עשירים עורכים דיונים תוך כריעה על האדמה. לכן, לא מפתיע לגלות, בסופו של דבר, מבנים שנועדו להתכנסות".

יתרה מכך, יש בכתבים אזכור מפורש למבנים כאלה. הפילוסוף והאסטרונום היווני פוסידוניוס מאפאמיה (131-51 לפנה"ס לערך) ביקר בארץ הגאלים ותיאר את מנהגי השבטים שנתקל בהם: "גאלים מסוימים מתכנסים בתיאטרון ומקבלים זהב וכסף. לאחר שקיבלו ערבות לתרומתם, הם מחלקים אותה לקרוביהם ויקיריהם. בהמשך הם שוכבים פרקדן על מגיניהם ואחד האנשים עורף את ראשיהם בחרבו".

הטקס, שמהותו היתה אולי שיטה לעשיית צדק שהפילוסוף היווני לא הבין לאשורה, נותר תעלומה. "מה שברור הוא שפוסידוניוס עושה שימוש במלה ‘תיאטרון', שבדרך כלל תורגמה ל'מקום ציבורי', דבר שאיש לא היה חושב שעשוי להיות קיים אצל הגאלים", אומר ברונו. סביר להניח שזה סוג המבנה שנחשף.

חשיפת התיאטרון בקורן מרככת מעט את התפישה שהגאלים - שזכו לתהילת עולם בסדרת הקומיקס "אסטריקס" - היו פראים ש"תורבתו" לאחר הגעת הרומאים. לדברי פו, "מומחים תהו זמן רב למה התיאטראות הגאלו-רומיים נבנו בצורת פרסה. תבנית המבנה הגאלי שגילינו היא אכן של פרסת סוס. אין ספק שהתיאטראות הגאלו-רומיים נבנו בהשראת מבנים שכבר היו קיימים ושאותם הקימו הילידים", ושבהם נכרתו ראשים ונדונו ענייני מדינה. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו