בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בשנה הבאה

האביב הסלולרי

פטריק דרהי ומיכאל גולן עשו עלייה ועל הדרך עתידים להוציא את צרכני הטלפון בישראל מעבדות לחירות. לקראת פסח הם יתחילו לשווק חבילות סלולריות שיטלטלו את סלקום, פלאפון ואורנג'

19תגובות

זה שנים חברות הסלולר מאכילות אותנו קש וחציר. הישראלים התרגלו לשלם יותר מדי, להמתין עד בוש למענה במוקדי ההתשה של שלוש החברות, סתם להתעצבן. אם לא יחול שיבוש חמור בתוכניות, באביב הקרוב זה ישתנה. בחודש ניסן (מארס-אפריל) יפרח בישראל אביב סלולרי חדש. בפסח השתא נחגוג, אי"ה, יציאה מעבדות לחירות סלולרית. הטריאופול יישבר, המחירים יירדו, השירות ישתפר ונותני השירות יתחילו לספור אותנו.

תקציר האירועים הקודמים: באמצע העשור הקודם הבינו חברות הסלולר הישראליות, שלא כדאי להן להתחרות זו בזו. מאז אותה שנה מקפידות החברות שלא להיאבק על הורדת מחירים, לא לקחת נתחי שוק האחת מרעותה ובכלל, לא לטלטל את הספינה מעבר לנדרש בהצגה המנומסת כלפי חוץ. כך הן מצליחות לייצר רווחים אדירים (כמיליארד שקל רווח נקי בשנה), שרובם ככולם עוברים לכיסם של בעלי המניות בזרם יציב של דיווידנדים.

שר התקשורת, משה כחלון, החליט לשים קץ לסטגנציה. בשנתיים וחצי שלו בתפקיד הכניס כחלון שורה של רפורמות לשוק: הורדת דמי הקישוריות הסלולריים, ביטול קנסות היציאה ועוד. בעקבות הרפורמות צנח חשבון הסלולר הממוצע בישראל מ-140 שקל ל-110 שקל לחודש. יפה, אבל לא מספיק. ההיסטוריה מוכיחה שחברות הסלולר מצאו תשובה לכל רפורמה. לכן החליט כחלון להגביר את התחרות בענף באמצעות הכנסת מתחרים חדשים.

בשקל

איור: עמוס בידרמן

מיד אחרי החגים ייכנסו לשוק הסלולר המקומי חברות סלולר "וירטואליות". מדובר בחברות סלולר לכל דבר, אלא שאין להן תשתית אנטנות ולכן הן ישתמשו בתשתית של החברות הקיימות. לצורך זה הן חותמות על הסכם אירוח עם אחת מחברות הסלולר - סלקום, פלאפון או פרטנר. רמי לוי, שמקים חברה וירטואלית כזאת, מבטיח שתעריפיה יהיו דומים למחיר העוף ברשת המזון שלו.

אבל גם זה לא מספיק. הפוטנציאל התחרותי של חברות הסלולר הוירטואליות מוגבל, כי הן תלויות בהסכם אירוח עם אחת מחברות הסלולר הקיימות. לכן החליטו במשרד התקשורת ללכת צעד אחד הלאה. כחלון הוציא למכרז תדרים שהיו ברשות משרדו. המשרד הזמין חברות חדשות לרכוש את התדרים ולהשתמש בהם כדי להקים שתי חברות סלולר חדשות. המכרז הסתיים באפריל 2011, אחריו היו כמה סיבוכים ועתירות לבג"ץ - שלבים בלתי נמנעים בכל הליך ציבורי בישראל - אבל בסופו של דבר הוכרז על שתי זוכות. מזל טוב.

הראשונה היא "מירס", חברת הסלולר הקטנה ביותר בישראל, שעל התדר שקיבלה תקים חברת סלולר חדשה שתפעל בטכנולוגיית GSM, שמשמשת את שלוש חברות הסלולר הגדולות כיום. מירס מקימה בימים אלה חברת סלולר חדשה. ייתכן ששמה יהיה שונה. הזוכה השנייה היא "גולן-טלקום". שתיהן ישקיעו מיליארד עד שני מיליארדי שקלים בהקמת חברות הסלולר החדשות, שיתחילו לפעול מסחרית בניסן תשע"ב.

לבעל הבית במירס קוראים פטריק דרהי. בן 47, נשוי, אב לארבעה ילדים, דרהי הוא שועל תקשורת ותיק שמחזיק בחברת הכבלים של צרפת, Numricable. לחברה יש תשעה מיליון לקוחות ומחזור שנתי של 1.4 מיליארד יורו. יש לו גם חברות כבלים בבלגיה, בלוקסמבורג, בשווייץ ובאיים הקריביים. לשוק הישראלי נכנס דרהי במאי 2009, אז החל לרכוש מניות של חברת הכבלים HOT. עד 2011, בתהליך הדרגתי, קנה את מניותיה מבעלי המניות השונים והפך לבעל השליטה בחברה. על הדרך, בדצמבר 2009, רכש גם את מירס. לאחר שזכה במכרז התדרים מיזג את מירס ו-HOT לחברה אחת.

בעל הבית בגולן-טלקום הוא מיכאל גולן. כך בחר לעברת את שמו הקודם, מייקל בוקובזה. יש לו תואר שני בניהול ובכלכלה מאוניברסיטת Dauphine ומ-ESCP בפאריס. את עיקר הקריירה שלו עשה ב-Free, חברת אינטרנט צרפתית שהתחרתה בחברת הכבלים של דרהי. גולן יהיה המנכ"ל חברת סלולר חמישית בישראל, שמבטיחה מהפכת מחירים. גולן אמור להיות הילד המשוגע של הענף, זה ששובר את כל הכלים. הוא בן 33.

לשניים קווים משותפים רבים. שניהם נולדו בצרפת, שניהם יהודים ושניהם מגדירים עצמם ציונים נלהבים. לשניהם היתה קריירה מרשימה בעולם התקשורת בצרפת ושניהם החליטו לעלות לישראל ולהתאזרח בה. הם מדברים בנשימה אחת על ההזדמנות העסקית שמצאו כאן ועל תחושת השליחות הציונית שמלווה את כוונותיהם להוזיל את סל התקשורת של הלקוח הישראלי. דרהי רכש דירה בפרויקט היוקרה רוטשילד 1 בתל אביב, גולן מתגורר בווילה בהרצליה פיתוח. הוא כבר למד עברית וגם הספיק למצוא כאן כלה. ברמת הגולן הוא מחזיק, עם שותפים, שטח קרקע שהוא מגדל בו ענבים ליין וזיתים לשמן.

השניים מביאים ידע אדיר בתחום התקשורת בצרפת, אחת מחלוצות הטלקום העולמיות. רשת התקשורת הראשונה בצרפת הוקמה זמן קצר אחרי המהפכה הצרפתית, ב-1792. זאת היתה רשת טלגרף, להעברת מידע במדינה, שהיתה שרויה במשבר. ב-1878 הוקם בצרפת משרד הדואר והתקשורת וכעבור 11 שנים היתה במדינה רשת טלפון לאומית. במאה ה-20 הצרפתים היו שותפים להמצאת פרוטוקול הסלולר GSM, מ-2004 יש להם "מפעילות סלולר וירטואליות" ובדצמבר 2009 הסתיים מכרז תדרים של המדינה להכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר.

שוק התקשורת הצרפתי הוא מהתחרותיים והמתקדמים בעולם. יש בו תשתית קווית בטכנולוגיית ADSL, תשתית כבלים ותשתית סיבים אופטיים עד הבית, שצומחת במהירות. מהירות הגלישה הממוצעת בצרפת היא 50 מגה-ביט בשנייה (לעומת חמישה אצלנו) ומחירה של חבילת תקשורת הכוללת אינטרנט, טלוויזיה וטלפון (טריפל) הוא 30 יורו בחודש. הלוואי עלינו.

חותכים

בחזרה לשוק שלנו. דרהי וגולן מוציאים מכיסם - והם עוד יוציאו - כסף רב המושקע בהקמת חברות הסלולר החדשות. כדי להחזיר את ההשקעה הם חייבים להשיג נתח שוק נכבד לחברות שלהם. בשוק הסלולרי הרווי - כל ישראלי הוא בעלים של טלפון סלולרי וחצי בממוצע - יש רק דרך אחת לגייס לקוחות: לחתוך מחירים. אם החברות החדשות לא יעשו את זה, לא יהיו להן לקוחות.

החברות החדשות ירגילו את הענף להתנהגות שונה לחלוטין. במקום להסתיר את המחירים שיגבו על שירותיהן, הן יתגאו בהם ויפרשו אותם על שלטי חוצות ובאתרי האינטרנט. במקום לסבך את תוכניות התעריפים, הן יפשטו אותן. הן יקלו על הלקוחות, במקום להקשות עליהם. ימות המשיח.

לסלקום של נוחי דנקנר, פרטנר של אילן בן דב ופלאפון של שאול אלוביץ' לא תהיה ברירה: שלוש הגרציות יצטרכו להיכנס בעוז לתחרות, לשפר את השירות ולהוריד מחירים בחדות. נעמי שמר כנראה ידעה משהו כשכתבה ("שנים עשר ירחים"): "בניסן הונפו בכוח כל החרמשים". *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו