בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דור המדבר

זהו, "24/7 - הדור הבא", מאחורינו. ליאת אלקיים מגישה מבחן לסיכום העונה הראשונה, עם שאלות קשות לכל הנוגעים בדבר

4תגובות

1. בשבוע טלוויזיוני שבו בנימין נתניהו מרצה באו"ם על מקור ומשמעות השם נתניהו, האם זה הגיוני להשתמש במילה נרקיסיזם בכל הנוגע למשתתפי תוכניות ריאליטי?

2. ארבעה מתמודדים מגיעים לגמר ריאליטי: אחד נרקומן לשעבר, שני ילד פלא לשעבר, מלכת יופי לשעבר וילדת שמנת בהווה. בגמר ריאליטי שלושה משתתפים, אחד נרקומן לשעבר, שני מעצב שמלות וצלחות ושלישי טייס. בהנחה שאחד מהנגמלים כבר הגיע בעבר לגמר ריאליטי אחר, האם אפשר למצוא מכנה משותף ביניהם? האם לדעתך המתמודדים מיטיבים לייצג את החברה הישראלית כיום? ומדוע בשני המקרים זכה דווקא הנרקומן לשעבר? האם ישראל נכונה סוף סוף להכיר בחולשותיה (שהרי בבסיסו של כל מכור נח כאב גדול)?

2ב'. שאלת בונוס: ענה על אותה שאלה בהתחשב בטענתו של קליפורד גירץ במאמר "קרב התרנגולים הבאלינזי" כי הזדהות עם התרנגולים המתחרים היא הזדהות כפולה (עם עצמי אידיאלי מחד, ועם כוחות האופל המפחידים והמקסימים מאידך).

3. לפנינו תוכנית ריאליטי מסוג תחרות. היא אינה מתקיימת במקצה ספציפי (בישול: עיינו ערך "מאסטר שף"; שירה: "כוכב נולד") וקרב הגלדיאטורים שבה מתרחש במתחם האקסטרים-ספורט של הלב, משמע: קרב עתיר סיכונים אבל כאלו הנלקחים במישור החברתי. במקום לבלוע חלזונות או עלבונות מהשופטים, המשתתפים קופצים בנג'י לתוך מערכות יחסים רומנטיות ופיזיות. מי שינצח בתוכנית יהיה זה שיקפוץ את הקפיצה המרהיבה ביותר למים העמוקים ביותר ויקח את הסיכון הגדול ביותר שלבו יישבר. וכאן בדיוק טמון הפרדוקס שמאיים לאיין את התוכנית כולה.

אבל רגע, צריך לעשות הפסקה לפני שדנים בפרדוקס. יש להזכיר ולזכור כי מדובר בטענה שהיא קריטית לטקסט, אבל פשוט אי אפשר לגשת אליה ישירות. ולכן - נעשה לה פרומו. ונבהיר: זוהי הטענה הטובה והמשכנעת ביותר שיש לנו לטעון בעניין. אבל עוד רגע, סבלנות. "24/7 - הדור הבא" רצתה, כידוע, להיות הכל, "האח הגדול" ו"הרווק" ו"מלרוז פלייס" במרקחה אחת. דווקא כאן היה טמון איזשהו היגיון. הרי אנשים שזוכים בריאליטי מסוג זה, הם לרוב כאלו שחווים במהלך התוכנית אהבה נכזבת, עיינו ערך שפרה וג'קי. אבל "24/7" לא נסקה לגובהי רייטינג מספקים, כי בניגוד לשפרה או ג'קי שהאמינו באהבה, "24/7" התחילה ככופרת באהבה.

התוכנית היתה צינית. להמשיך לגור ביחד עוד שלושה ימים אחרי שהבחור לא מעוניין? לדעת שהרווק החתיך רצה להעיף אותך ולהמתין לסיבוב הבא? לתת לצופים בחירה שלילית במקום חיובית (אנשים לא אוהבים להצביע את מי להעיף, אלא את מי להשאיר. זה אלמנטרי, גרוס ידידי). איפה התקווה? מה היה הטעם לצפות? הסבר, פרט ותאר (זו היתה הסיבה העיקרית שהתוכנית לא הצליחה. יש עוד שלוש, שיימנו בהמשך. אבל זה היה עניין של לב. כלומר, היעדרו של לב).

התרנגול הכפול

4. אם זכרת שיש משהו לא פתור עם פרדוקס, כל הכבוד לך. אתה רשאי לדלג ישירות לשאלה 7, שם יופיע הפרדוקס, או להישאר עמנו, ולהתעמק בסוגיה איך היתה "24/7" לתוכנית היחידה שעשתה ניסויים על צופיה ולא רק על משתתפיה.

זו היתה יותר יצירת אמנות מתוכנית טלוויזיה. תוכניות ריאליטי לרוב מספקות תנאים סטריליים מבודדים, שמייצרים מעבדה אנושית מושלמת. החוקים ידועים (כל הצבעה מישהו עף) והמטרות ברורות. ההפתעות נגזרות מהמשתתפים ומהדרך שבה הם מחליטים להתמודד עם החוקים הנוקשים. "24/7" היתה הריאליטי הראשון שהצליח למעשה לחקות את המציאות. החוקים השתנו (מי מעיף את מי ומתי, הצופים או המשתתפים), אפילו כוכב ראשי נוסף לתמונה באמצע (גב פשטי).

הניסויים על הצופים העלו שקרב תרנגולים שיש בו תרנגול אחד בלבד, הרבה פחות מעניין מקרב תרנגולים שיש בו שניים (עיינו ערך מאמרי "המיתיקה של גב כדילן ואיתן כברנדון"). זו כמובן היתה הסיבה השנייה שגרמה לקריסת התוכנית. אפשר לומר: היי, גם ב"הרווק" יש רק רווק אחד - אבל ב"הרווק", הרווק הוא רק פונקציה. הוא לא מתמודד, האמזונות נמצאות לבד על מסלול הריצה. איתן היה מועמד לכסף בדיוק כמו כל אחת מהבנות (החברים שלו לא היו מועמדים לזכייה כדי לא לקלקל לו את היחסים איתם?) אבל זה הזמן לשאול, האם הטוויסט הטוב ביותר לא יכול היה להיות הענקת הפרס לאחת מהבנות בלבד, ובחירה שלה באם לחלוק אותו עם הגבר "שלה"? האם קרן היתה חולקת את הפרס עם גב? האם דניאל היתה חולקת אותו עם איתן?

5. כאן חייבת להיכנס פסקה ארוכה על המתמודד איתן אורבך (במילרע ולא במילעיל), אבל באמת שאין לי מה להגיד עליו. הוא יהיה יפה, ואני אשתוק. אני חושבת שהשימוש בירקות שורש כדימוי לאישיות אנושית הוא שחוק ומרדד את השיח. בן טען שאיתן מוסרי ולכן ראוי לזכות. אני טוענת שמוסריות אולי רלוונטית לדיון, אך השאלה לא צריכה להיות אם הוא היה ראוי לזכות, אלא אם הוא היה ראוי להיות מלוהק. אני מאמינה שליהוק בתוכנית כזו צריך להיות מבוסס על כריזמה.

טוב, אני מגזימה לשם הטיעון. אורבך אינו נטול כריזמה אך הוא נעדר מערכת יחסים מלאת תשוקה עם עצמו - אותה תשוקה שהוא מצא כל כך בנקל אצל דניאל הצעירה ותאבת החיים. אני מרגישה שהרגע היחיד שאורבך באמת התרגש וריגש היה כשאבא שלו אמר לו שהכל בסדר והוא מבסוט ממנו. אני תוהה אם איתן קרא את "הדרמה של הילד המחונן". ובקיצור, אני לא תוהה בכלל איך זה לשכב עם איתן אורבך.

ולשאלה: לדעתך, איך השפיעה הופעתו הפתאומית של גב פשטי בווילה על הדימוי העצמי של איתן אורבך? אם בכלל? (אם לא, שלב בתשובתך את שלב המראה של לאקאן, גם אם ממש כמו סוד קסמה של אורטל, מעולם לא הצלחת להבין בדיוק מהו).

6. שאלה אמריקאית: מה יותר מביך/מעצבן: א. שבתוכנית שעלתה שמונה מיליון שקל לא נמצא מחשב העריכה המשוכלל, שמאפשר לערוך לא בדיליי של שלושה ימים? (זו הסיבה השלישית שהתוכנית כשלה: נסיבות טכנולוגיות. וגם אי אפשר היה לקרוא את האס.אם.אסים באתר. אוף); ב. שפרק שלם הוקדש לרעיון חסר הטעם להכניס את הבנות החדשות לווילה עם מסכות וגלימות אדומות א-לה "עיניים עצומות לרווחה" של קובריק? ג. שייתכן שהספונסרים של התוכנית (מקום שבו עושים טיפולי אנטי אייג'ינג, המסות צלוליט וכיוצא באלה) הם אלו שהגו את משימת ההזדקנות שכיערה את הבנות? ד. שהמשתתפים שהלכו לטיפול אצל הפסיכולוגית איריס זכו בסשן אחד לתובנות שאני לא הגעתי אליהן אחרי 12 שנות טיפול ושלושה פסיכולוגים?

הדרקון הענק

7. הפרדוקס. אם כן, הוא כדלקמן: נניח שמשתתפת X ארוכת רגליים כלשהי רוצה לזכות בפרס M ולאו דווקא ב-L. מה יאפשר לה לזכות ב-M? אסור לה להתנהג כמי שמעוניינת לזכות בו, אלא להכחיש את קיומו. כי אם M הוא בראש סדר העדיפות שלה, משמע ש-L אינה שם, והרגש שהיא מנפקת בתוכנית הוא מזויף.

כפי שכבר ציינו בסעיף 4, מי שינצח בתוכנית ויזכה ב-M יהיה זה שיקפוץ את הקפיצה המרהיבה ביותר למים העמוקים ביותר ויקח את הסיכון הרגשי הגדול ביותר (לכן קרן ניצחה, כי היא L כפול 2). אם X לא מתאהבת באמת, היא לא מעניינת. אם היא מתאהבת באמת, הרי שהיא כבר זכתה ב-L ולא צריך להיות אכפת לה מ-M (כפי שציינו המשתתפים עצמם, עדיף לצאת עם L מאשר עם M. ברור). הרבה אנשים נוטים להאמין שאי אפשר לזייף L (ב"הרבה אנשים" אני מתכוונת אלי). בעת כתיבת שורות אלה אני מבינה שאני תמימה. אני מוקסמת מגב בדיוק בגלל שסימן שאלה גדול מרחף מעל ראשו במחלקה הזאת. תתנהג יפה, הא?

בשיחות המשתתפים בתוכנית שובצה פעמים רבות המילה "לעומק": "אני רוצה להכיר אותך יותר לעומק", "זו חוויה עמוקה מאוד", וכו'. השימוש במילה לא יכול היה להיות מדויק יותר, המשחק היה אכן עמוק. לפי הפילוסוף ג'רמי בנת'ם, "משחק עמוק" הוא כזה שהסיכון למשתתף בו גדול עד כדי כך, שהשתתפות בו אינה רציונלית. האם מיליון שקל שווים לב שבור? האם הלב שלכם לא נשבר פעם בחינם? אם עניתם כן לשאלה הראשונה וכן לשאלה השנייה, עצרו רגע לפקפק בכנות הרגשית שלכם עצמכם.

8. העניין עם הפרדוקס לא עבד טוב כמו שציפיתי. אולי לא הייתי צריכה להוריד כוס וויסקי וסטייק עכשיו? האם מוטב להימנע מחשיפה עצמית בטקסט העוסק בתוכנית ריאליטי?

9. קוראים לי ליאת אלקיים ואני מכורה לטלוויזיה. עשר שנים סגרתי בלי, ולפני תשעה חודשים נפלתי שוב. ברגע אחד, עשר שנים נמחקו. מרתון "רוק 30", "אחת שיודעת", שלדון, רק עוד רי-ראן של "רמזור", עוד רגע עם ג'וליאנה רנסיק, עוד קציצה אחת ברוטב עגבניות של אבי. אז אני מנסה לתרץ באמצעים לוגיים/אנתרופולוגיים/סוציולוגיים את התמכרותי. אני חייבת להכיר בכך שזה הכל עניין של בדידות וכאב, אחרת לעולם לא אצא מזה. אני גאה לומר שהצבעתי לגב. הוא נלחם בדרקוני ענק וניצח. זה מעודד אותי. אולי גם אני אצליח. נשבעתי לעצמי להתנתק אחת ולתמיד ברגע שהעונה תיגמר. ראיתם כבר איזו חמודה קימי בוסי ב"שלוש"?*



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו