דבר העורכת

השמן בגלגלי המהפכה

מאז המהפכה הצרפתית ועד שרשרת המחאות העממיות שהרימו ראש בשורה ארוכה של מדינות בשנה האחרונה, הקומיקס והאמנויות הקרובות לו - קריקטורות, גרפיטי, כרזות מאוירות ושלטים מצוירים - מילאו תפקיד חשוב בעיצוב פניה של המחאה הציבורית

נירית אנדרמן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית אנדרמן

הוא בועט, הוא חצוף, הוא מתריס. כשהוא במיטבו, הוא אינו מתאמץ ללטף ואינו מהסס לעקוץ. הוא מושך את העין, נקרא במהירות ויכול להעביר מסרים חתרניים במסווה של מהתלה מחויכת. הקומיקס העצמאי, הנוצר על ידי אמנים צעירים שאינם חייבים דין וחשבון להוצאות ספרים מהוגנות או לעורכים חמורי סבר, נדמה כבן הלוויה המושלם למחאות חברתיות שצומחות מן הרחוב. ואכן, מאז המהפכה הצרפתית ועד שרשרת המחאות העממיות שהרימו ראש בשורה ארוכה של מדינות בשנה האחרונה, הקומיקס והאמנויות הקרובות לו - קריקטורות, גרפיטי, כרזות מאוירות ושלטים מצוירים - מילאו תפקיד חשוב בעיצוב פניה של המחאה הציבורית. הודות ליכולתם להעביר מסר מהיר, חד וקומוניקטיבי במיוחד, הם גרמו לא פעם להמונים לראות באור חדש וביקורתי את המציאות הפוליטית הסובבת אותם. בעקבות גל המחאה ששטף בחודשים האחרונים את ישראל, וסחט מההמונים - בצד מעורבות פוליטית - גם פרצי יצירה מרשימים, החלטנו לתעד חלק מהמבול היצירתי הזה ולהזמין יוצרים נוספים להשתתף בחגיגה. הצצנו לשלטים שנשאו המפגינים ברחובות, ליקטנו יצירות קומיקס שנוצרו בלהט המחאה (מתוך הפנזין המחתרתי "קשקושי תחת" ושל היוצר "רותם מקרית גת"), בחנו את הקשר ההיסטורי בין מהפכות חברתיות לבין האמנות הגרפית, ובעיקר - איתגרנו קומיקסאים מישראל ומחו"ל להתבונן בתסיסה החברתית-פוליטית המפעימה הזאת מנקודת מבטם האישית. התוצאה מובאת כאן לפניכם. למרבה הצער, נבצר מיוצר הקומיקס הישראלי הגדול מכולם, שלהט המהפכה והמרד תמיד בער בלבו, מלהשתתף בפרויקט הזה. למרות זאת, בחרנו ביצירה משלו לחתום את הגיליון הזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ