בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הציוצים שמאיימים על הבית הלבן

הרפובליקאים בארצות הברית סוגרים את הפיגור הטכנולוגי ומשתלטים על סדר היום של המדיה החברתית

תגובות

וושינגטון

דמותו של ברק אובמה נשקפה מהמסכים התלויים במשרדו של חבר הקונגרס הרפובליקאי אריק קנטור, ונשיא ארצות הברית נראה בהם אומר לקהל בצפון קרוליינה שהוא פתוח "לכל הצעה רצינית" של הרפובליקאים בעניין התעסוקה.

בתוך שניות נכנס בראד דייספרינג, ה"רספוטין" של קנטור, לטוויטר ואצבעותיו רצו על המקלדת. "אובמה אומר שהוא פתוח לכל הצעה רפובליקאית רצינית", כתב דייספרינג, דוברו התוקפני של קנטור, מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים. "הנה 15 הצעות חוק על תעסוקה שהוא יכול להתחיל בהן". דייספרינג הוסיף במהירות קישור לבלוג של קנטור, לחץ Send והתרווח בכיסאו בסיפוק.

פחות מדקה עוברת מרגע שבו אובמה או בכיר כלשהו מממשלו נושאים נאום, עורכים מסיבת עיתונאים או אומרים דבר כלשהו בתוכנית טלוויזיה - עד שהם זוכים למענה מצד צעירים העובדים בשביל חברי הקונגרס הרפובליקאים ומתודלקים באמצעות פיצות ותחושת שייכות מפלגתית.

בכך משיבים הרפובליקאים מידה כנגד מידה לאובמה, שבמערכת הבחירות של 2008 השתמש ביעילות ברשתות החברתיות באינטרנט, עד שהרפובליקאים נותרו מדממים וחסרי אונים. כעת, בהנחיית יו"ר בית הנבחרים ג'ון בונר, הרפובליקאים אימצו לחיקם את טוויטר, והם משמיעים בו את התשובה שלהם להצהרות הבית הלבן.

האפשרות "לצייץ" במהירות ברשת חוללה מהפכה ביכולת התגובה של האופוזיציה, שעד לפני שנתיים בלבד התבססה על טלוויזיה, דואר אלקטרוני ומסיבות עיתונאים - שהשפעתם חילחלה רק כעבור יום-יומיים. הרפובליקאים למדו מניסיונם שהפרש הזמנים הזה עלול למנוע או לעכב את קליטת המסר - וכעת הם להוטים לתקן את המעוות.

ניו יורק טיימס

כשהתמודד על הנשיאות, ניצל אובמה באופן יצירתי את פייסבוק, מייספייס ואת אתר האינטרנט שלו, ככלי לארגון ויצירת קשר עם הבוחרים. באמצעות התקשורת החברתית גויסו תרומות ומתנדבים, פורסמו אירועים והופצו סרטוני וידיאו על המועמד. ג'ון מקיין, יריבו הרפובליקאי מאריזונה, התנהל בכבדות בזירה הזאת (אבל הפך מאז לחסיד נלהב של טוויטר).

בינואר 2009, כשהרפובליקאים המובסים ליקקו את פצעיהם, אמר בונר לעמיתיו שהם חייבים "לחשוב על הפוטנציאל של התקשורת החדשה". הוא דחק בחברי המפלגה ובעובדיהם לעשות כמוהו ולהירשם מיד ליוטיוב ולטוויטר. התקשורת החברתית הפכה לכלי העיקרי של הרפובליקאים להעברת מסרים במאמציהם להשיג רוב בבית הנבחרים, בבחירות אמצע הקדנציה אשתקד. לאחר שמאמצים אלה הוכתרו בהצלחה, זה הנשק שהם משתמשים בו כעת להגדלת כוחם.

לחברי בית הנבחרים הרפובליקאים יש יותר מפי שניים עוקבים בטוויטר מאשר לעמיתיהם הדמוקרטים - 1.3 מיליון לעומת 600 אלף בערך, ונוכחותם מורגשת הרבה יותר, עם יותר מ-157 אלף ציוצים, לעומת 62 אלף בלבד של הדמוקרטים.

"הרפובליקאים משתמשים בתקשורת החדשה כדי למשוך את תשומת לבם של הכתבים הפוליטיים", אומר ג'וש ארנסט, מזכיר מחלקת העיתונות של הבית הלבן. "אנחנו משתמשים בהם כדי למשוך את תשומת הלב של אזרחי ארה"ב", הוסיף והצביע על פורומים אינטראקטיביים שמפעיל הבית הלבן, "אלה שתי מטרות שונות".

דון סימור, מנהל התקשורת הדיגיטלית של בונר, מספר שבישיבה יומית קובעים חברי צוות התקשורת מה יהיו נושאי הטוויטים והבלוגים שלהם. סימור עצמו יושב ליד שולחן, שעליו מחשב אחד לאימיילים שלו, וצג נוסף לציוצים. כחצי תריסר מסכי טלוויזיה שתלויים על הקירות מראים כמה תחנות ואת אולמות הקונגרס והסנאט, שבהם עלול מישהו לומר משהו שמצריך תגובה מיידית.

במקרה כזה מחזיר סימור את קלטת השידור לאחור ומאזין לדברים בתשומת לב. מיד לאחר מכן מתקיים תחקיר מהיר, שלפעמים מעורבים בו מקבלי ההחלטות, כדי לקבוע עד כמה סותר הנאמר דברים שהדובר השמיע בעבר, ואז נשלחת התגובה - לעתים קרובות בתוך דקות.

כשחבר הקונגרס סנדר לווין ממישיגן אמר לאחרונה, באחת הישיבות, שאין לרפובליקאים תוכנית ליצירת מקומות עבודה, בלוגר ממשרדו של קנטור נזכר שלווין התייחס פעם, בדיון במליאת הקונגרס, להצעת חוק שהרפובליקאים היו שותפים לה, כאל "חוק מקומות העבודה". בתוך רבע שעה הופצו דבריו של לווין באימייל והפכו נושא ללעג בטוויטר.

"כל היום אנחנו מחפשים הודעות והצהרות", אמר פטריק. "בחודש שעבר, בלילה שאובמה נשא בקונגרס את נאומו הגדול על יצירת מקומות עבודה, הרפובליקאים בבית הנבחרים כתבו בבלוגים ובטוויטר ושלחו אימיילים לפני הנאום, בזמן הנאום ומיד אחריו. הם עירערו על אמינות המספרים, הזימו תוכניות והציעו תחומי פשרה - וכל אלה עם קישורים מתאימים. זה יצר הד מיידי, אף שעקרונית, בהתחלה נראה היה שהרפובליקאים בבית הנבחרים דיברו בינם לבין עצמם".

אבל לעוסקים במלאכה יש תקווה שהמסר ייקלט ויישלח שוב לטוויטר על ידי עיתונאים רבי השפעה, בלוגרים או החשוב מכולם - "דראדג' ריפורט", אתר החדשות הפופולרי של מאט דראדג'.

הרפובליקאים לקחו החודש את סיסמתו של אובמה "איננו יכולים לחכות" לחוק מקומות העבודה שלו, והתחילו להציג אותה כחומר שנלעס שוב ושוב כדי למתוח עליו ביקורת בטוויטר. כהוכחה הם הדגישו חוק נגד רגולציה שכבר עבר בבית הנבחרים, אבל תקוע עדיין בסנאט.

אבל לאובמה יש יותר מעשרה מיליון קוראים שעוקבים אחריו בטוויטר, ואנשי הצוות שלו, כמו דובר הבית הלבן ג'יי קרני, ידועים בתגובותיהם החריפות בטוויטר. הקרב של קרני נגד ברנדן באק, אחד מדובריו של בונר, על תוכנית התעסוקה של אובמה, היה חריף כל כך שהוזכר בדיווחי חדשות ליליים.

סביר להניח כי ככל שתתלהט מערכת הבחירות של 2012, המאבקים שהתנהלו בעבר בדיוור הישיר המיושן ובפרסומות בטלוויזיה, ינדדו לטוויטר. "זו הפעם הראשונה שיש לשני הצדדים צוותים שמתמקדים רק בתקשורת החברתית ומוכנים לפעול דרכה ולנצל אותה", אמר ראסייג'. "המערכה לא תתנהל הפעם בין טנקים לפרשים. לשני הצדדים יש טנקים ומטוסי קרב, וייתכן מאוד שיש לשניהם גם פצצות אטום". *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו