בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקרב על השבת (המוקדמת)

הספרדים והאשכנזים באלעד לא מצליחים להסכים: מתי נכנסת השבת?

22תגובות

גם באלעד ימתינו היום לבוא שבת המלכה. השמש תנמיך בלאט אל צמרות העצים, השולחנות ייערכו, הנשים יעמדו לפני הנרות לשאת תפילה חרישית, הגברים יהיו רחוצים ונכונים לקיים "זכור" וגם "שמור". אבל כמה דקות לפני כן יגיע הזמן לקצת אקשן. שעת כניסת השבת באלעד הפכה לאחרונה לשעה המתוחה ביותר בשבוע, בגלל מחלוקת בין הרב הספרדי של העיר לרבה האשכנזי, בשאלה מתי מדליקים נרות. גם מנהיגי הציבור החרדי, "גדולי ישראל", נקלעו על כורחם לקטטה, ופתרון אין.

שורשי המחלוקת עתיקים: הרב האשכנזי, הרב שלמה זלמן גרוסמן, גרס מאז ומעולם שיש להכניס את השבת 30 דקות לפני שקיעת השמש, בעוד הספרדי, הרב מרדכי מלכה, סבר כי די ב-20 דקות. לפי ההלכה, בכל יישוב יש לקבוע תוספת זמן, המוגדרת כ"כלשהו", לפני שקיעת השמש בערב שבת. ברוב המקומות נקבע ה"כלשהו" כ-20 דקות, אבל הרבנים האשכנזים באלעד סברו, מאז הקמת העיר, שיש להנהיג בה תוספת זמן מיוחדת כמו בצפת ובני ברק (30 דקות), וכמעט כמו בירושלים ופתח תקוה (40 דקות). הספרדים נהגו כמנהגם והוסיפו רק 20 דקות, גם כאשר הצופרים באלעד צפרו לפי השיטה האשכנזית.

לפני כחודשיים הורה הרב גרוסמן לנעול את שער הכניסה היחיד לעיר כשנכנסת השבת על פי האשכנזים. הרב מלכה התנגד ואנשיו טענו כי המיעוט החרדי-ליטאי מנסה לכפות את דעתו על 40 אלף תושבי העיר.

שלומי גיל

לחצו לייק לקבלת מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לעמוד הפייסבוק שלכם

לטענתם, הרב גרוסמן מפר את הסטטוס קוו הפנים-חרדי, לפיו שום עדה לא כופה את מנהגיה על האחרת. הרב גרוסמן טוען שמדובר בפיקוח נפש, כי מיד עם כניסת השבת הכבישים נכבשים ברגלי מתפללים הממהרים לבתי הכנסת, בעוד המאחרים דוהרים על הכבישים בדרך הביתה. לא מזמן נפגע כך ילד ממכונית נוסעת, והרב האשכנזי מסביר שנעילת השער תבטיח הפרדה בין המכוניות להולכי הרגל, כי התושבים ואורחיהם שמחוץ לעיר ייאלצו להגיע לפני השבת.

אנשי הרב מלכה טוענים, מנגד, שתמיד יהיו כאלו שיאחרו, גם אם השבת תיכנס בערב חמישי. הרב גרוסמן קיבל מכתב תמיכה מגדולי הרבנים האשכנזים, דוגמת הרב חיים קנייבסקי והרב אהרן לייב שטיינמן, ואילו הרב מלכה קיבל גילוי דעת אוהד מהרב עובדיה יוסף וממועצת חכמי התורה של ש"ס. העלילה הסתבכה והגיעה למערכת הפוליטית המקומית.

ראש העיר, הרב יצחק עידן, איש ש"ס, מחויב למלכה ולמועצת חכמי התורה של ש"ס, אף שהוא מכריז על עצמו נייטרלי. עם כניסת השבת בשבוע שעבר המחלוקת כמעט הגיעה לאלימות. נהגים שביקשו להיכנס לעיר ברגע האחרון, לפי המנהג הספרדי, גילו שהשער חסום בחסות המשטרה ומחלקת הביטחון של העיר. הם נדרשו להחנות את מכוניותיהם וללכת ברגל. אחד הנהגים, ירושלמי שרצה להגיע למארחיו באחת השכונות בעיר, סיפר ל"הארץ" על עימותים קולניים שכמעט הסתיימו בתגרת ידיים. הוא טען שהמשטרה לקחה צד בוויכוח בין הרבנים. מהמשטרה נמסר כי כל השוטרים במקום עסקו ב"שמירה על הסדר הציבורי" בלבד.

פתרון לא נראה באופק, למרות כמה הצהרות פייסניות. היום בצהריים צפויה לעבור מכונית עם מערכת כריזה, שתודיע לתושבים על זמן כניסת השבת - 16:05 - על פי שיטת האשכנזים. מכונית אחרת, שגייסו הספרדים, תעבור ותודיע: 4:15. תומכי הרב מלכה מנסים כעת לגייס כסף ולפרוש בעיר מערכת צופרים מתחרה, שתצפור עשר דקות אחרי הצפירה האשכנזית. בשני הצדדים אין איש שיעלה על דעתו פשרה שבה, למשל, תוספת הקודש של אלעד תעמוד על 25 דקות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו