שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

לא הכל ורוד במיזם האופניים הירוקים

אתר שהקים רוכב מסור מציג את התקלות הרבות בתוכנית "תל אופן"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אילן ליאור
אילן ליאור

2 ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, דיווש בשבוע שעבר על האופניים העירוניים הירוקים לטיילת ביפו. שם כינס מסיבת עיתונאים והכתיר בגאווה את פרויקט השכרת האופניים "תל אופן" כהצלחה גדולה: מספר המשתמשים באופניים עולה על המצופה, מקרי הוונדליזם מעטים. הפרויקט שינה את תל אביב. בסוף החגיגה התייחס בביטול לתושב שביקש גם להעיר הערה ואולי למתוח ביקורת.

לפרויקט יש כבר 13 אלף מנויים שנתיים ומספר המנויים גדל. האופניים הירוקים הם חלק מהנוף העירוני. מאז התאפשר, בראשית החודש, לרכוש מנויים יומיים ושבועיים, רבים עושים בהם שימוש. אבל שמונה חודשים אחרי השקתו, לא כל הרוכבים שבעי רצון, רחוק מזה.

גוילי בכיכר רבין. מדווח בבלוג על מחסור בדוושות, הילוכים שבורים והעדר פעמוןצילום: דניאל בר-און

חזי גוילי, תושב תל אביב בן 30, סטודנט לכלכלה וניהול, משתמש מתמיד ונלהב, אומר, "אני לומד בתל אביב, גר בתל אביב ועובד בגבעתיים. אז הנה הזדמנות, חשבתי, שאעשה מנוי לתל אופן והנה כלי תחבורה מעולה בשבילי". לדבריו, הוא משתמש באופניים כמעט כל יום, לעתים כמה פעמים ביום.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

לפני כשלושה חודשים העלה לאינטרנט בלוג בשם "tel-no-fun", המציג את הצדדים הפחות מוצלחים של הפרויקט. בכל פעם שהוא נתקל בבעיה, הוא מעדכן את הבלוג ומבקש מגולשים אחרים לדווח על תקלות. לדבריו, הוא העלה לאוויר את הבלוג בעקבות תקלות. הוא מבקש להבהיר שאין לו דבר נגד הפרויקט, להיפך. "זה רעיון מדהים ופתרון תחבורתי מצוין, אבל מהצד זה נראה לי כאילו מישהו מנהל את הסיפור הזה בצורה לא טובה", הוא אומר.

את הבלוג הוא מעדכן כמה פעמים בשבוע ומפרסם בו גם תמונות וסרטונים. הוא מעלה דיווחים על אירועים נקודתיים, כמו תחנות מלאות, תחנות ריקות או תחנות שיש בהן אופניים אך המערכת אינה מאפשרת לשכור אותם.

לעתים הוא מבקש להציף בעיות אחרות, כלליות יותר. כך, למשל, פירסם לאחרונה קטע העוסק בזמני ההמתנה הארוכים למוקד השירות, שהשיחות אליו נעשות בתשלום. דיווחים על תחזוקה לקויה של אופניים - ממחסור בדוושות, דרך הילוכים שבורים ועד העדר פעמון - הוא מעביר לרוב ישירות למוקד. "אתה סומך על זה ככלי תחבורה שאתה נוסע אתו בבוקר לעבודה. ואז אתה יורד והמסוף לא משחרר אופניים והאוטובוס ברח והחבר שיכול היה לקחת אותך נסע ואתה מתחיל להביא את זה בחשבון".

"תמיד יש מקום לשיפור", אומר שרון קרן, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי תל אביב-יפו, שאחראי על הפרויקט. "יש עוד בעיות טכניות שאנחנו פותרים בתהליך הדרגתי. בסופו של דבר, התקלות בשימוש הן באחוזים מעטים. אנחנו עומדים היום על 6,000 השכרות ביום. אם היתה פה תקלה משמעותית, לא היינו מגיעים למספרים כאלה". לדבריו, "זו מערכת מורכבת ולכן לעולם יהיו מצבים של תחנות ריקות או מלאות. אנחנו דוגמים את זמן ההמתנה הממוצע במוקד והוא מאוד נמוך, פחות משתי דקות, שזה סביר בהחלט. בסך הכל האופניים שמישים ברובם, רוב הזמן". *

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ