בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שלושה מתכונים לגרנולה ביתית

קלאסית, עם ערמונים וללא סוכר או כחטיף: לגרנולה יש דימוי בריא, אבל רק גרסה ביתית שלה מבטיחה טריות וערך תזונתי גבוה

תגובות

המודעות לצמחונות, שהתעוררה בארצות הברית באמצע המאה ה-19, עוררה שאלות רבות הקשורות לתזונה, בריאות ואורח חיים. אחת מהן היתה איזו ארוחת בוקר תייצר אנרגיה זמינה לפעילות יומית וגם תהיה בריאה וטעימה. מלח, קמח לבן, סוכר, בשר בקר ושומן חזיר הועלו על המוקד. באותם ימים בער הצורך למצוא חלופה לחביתת קותלי חזיר, לפנקייק עתיר סוכר, לטוסטים מקמח לבן (מרוחים בשומן חזיר) ולדייסות תירס גדושות חמאה.

אחד הראשונים להציג שיבולת שועל כאלטרנטיבה בריאה לארוחת בוקר היה סילבסטר גרהם, שייצר קרקרים משיבולת שועל קלויה. שנים אחר כך גרס ד"ר קונור לייסי את הקרקרים לשבבים, ייבש אותם וכינה אותם "גרנולה". רק באמצע המאה ה-20 הועשרה הגרנולה במיני אגוזים, צימוקים ודבש.

הקאמבק הגדול של הגרנולה הגיע בזכות ילדי הפרחים של שנות ה-60. הם אימצו אותה בזכות סגולותיה המזינות ובשל יכולתה המופלאה להשקיט את המאנצ'יס לאחר עישון ג'וינט.

המיזלי, אחיה השווייצי של הגרנולה, נולד אף הוא כפתרון לסוגיית ארוחת הבוקר, שעלתה על סדר היום באירופה בתחילת המאה ה-20. המיזלי פותח על ידי ד"ר מקסימיליאן בירכר-בנר, מהראשונים לטפל במחלות באמצעות מזון נא. המיזלי (בגרמנית: תערובת) מורכב משיבולת שועל לא קלויה, נבט חיטה, שקדים, אגוזי מלך ופירות טריים שספוגים בחלב מלא. מאז ועד היום הבירכר-מוזלי מוגש באדיקות לארוחת בוקר כמעט בכל בית בשווייץ לפי אותו מתכון ישן וטוב.

הכנת גרנולה ביתית היא משימה משתלמת, שכן גרנולה טובה היא בראש וראשונה טרייה ופריכה. לגרנולה תעשייתית יוספו על פי רוב שומן וסוכרים, המשווים לה טעם טרי אך פוגמים בסגולותיה. שימו לב שלמרות הדימוי, לא כל גרנולה היא בהכרח בריאה; יש לבדוק את רכיביה בקפדנות שווייצית.

בהכנה ביתית אפשר לשלוט בקלות בסוג הגרנולה, איכות וטריות המרכיבים. המתכונים הבאים הם בגדר המלצה להתנסות. אפשר להתאים אותם לטעם האישי על ידי שינוי ביחס בין המרכיבים, החלפה בין סוגי אגוזים, שינוי ברמת המתיקות או בכמויות השומן. כל עוד תקפידו על אגוזים טריים (לא קלויים); פירות מיובשים בשמש (ולא בייבוש תעשייתי המכיל גופרית); ותמתיקו בסוכר קנים, דבש או סילאן - תקבלו מוצר בריא, עשיר בסיבים תזונתיים, במינרלים ובוויטמינים.

מי שזמנו קצר, יכול למצוא תחליף ראוי וטעים בדמות "גרנולה דניאל", שנמכרת בשוק האיכרים בנמל תל אביב תמורת כ-50 שקלים לקילו. *

limortiroche@gmail.com

גרנולה קלאסית

לימור לניאדו תירוש

גרנולה ערמונים ותמרים ללא סוכר

לימור לניאדו תירוש

גרנולה-בר עם אגוזי לוז, לדר ודובדבנים שחורים

לימור לניאדו תירוש


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו