בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בחדרי חרדים בבית שמש

בחוץ השתוללו כמה עשרות צעירים ויידו אבנים וביצים, אבל בכמה בתים בקריה החרדית בעיר המחלוקת נשמעו השבוע קולות אחרים, שונים לגמרי

93תגובות

ביצה אחת נחתה לידי, ותוכה ניגר על קדמת הג'יפ הלבן של חדשות ערוץ 2. גם אבן אחת הושלכה ופגעה במצחו של שוטר שעמד לא הרחק ממני. כתם צהוב על הג'יפ, כתם אדום על מצח השוטר, מהומת אלוהים קטנה ביום שני ברחוב החזון איש בבית שמש, למרגלות שני שלטי ההפרדה המפורסמים, שהוסרו השבוע ונתלו מחדש, חזור והסר, חזור ותלה. כבר שנים שהשלטים הללו כאן, כך מספרים החרדים, בגלל אולם השמחות שנמצא מתחת לבית הכנסת של "תולדות אהרן". השבוע הבחינה בהם התקשורת ונהייה עניין.

כמה עשרות חרדים צעירים זועמים, צועקים "נאצים, נאצים" ו"שיקסע, שיקסע", בגרונות ניחרים, מכסים בכובעי הלבד השחורים שלהם על עדשות המצלמות - הריטואל הרגיל של הפגנות החרדים. דבוקה שחורה שנעה קדימה ואחורה, כוריאוגרפיה מרהיבה של מחול הזעם, מתקדמת ונסוגה מאימת המג"בניקים והיס"מניקים, שהגיחו גם הם בשחוריהם על גבי אופנועי הב-מ-וו האימתניים שלהם. שנאה לתקשורת, למשטרה ולחילונים, שניים נעצרו, אחד נפצע, עד שוך המהומה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

אלכס ליבק

שדרת דקלים תמירים מובילה לקריית החרדים בבית שמש, קריה נאמנה להלכותיה ולקנאויותיה. בכניסה לרחוב נהר הירדן נדרשות הנשים להופיע בלבוש צנוע בשלט החוצות שנישא ממרומי אחד מבנייני האבן החדשים הרבים כאן: "חולצה סגורה עם שרוול ארוך, חצאית ארוכה, לא בלבוש מכנסיים ולא בלבוש צר או חשוף". מודעות שנור לחג החנוכה, כמו לכל חג, כמו בכל קריה חרדית, ובצדן מודעות הזעם והתוכחה: "יוונים נקבצו אלי. באישון ליל יום חמישי האחרון הגיעו בריונים חילוניים לקריה החרדית בבית שמש, צבעו וכיסו את השלט המוצב סמוך לבתי הכנסיות המרכזיות בשלטי ‘איראן זה לא כאן' ועוד פנינים. זאת בהמשך למסע המטורף כנגד ‘הדרת נשים'... ב"ה, שלא מפיהם אנחנו חיים ויבטלו הם ואלף כיוצא בהם - ואות אחת מתורתנו הק' לא תשונה. מי הם, עלובים ומתייוונים, אשר עיסתם הבאושה מעידה עליהם, שיכפו עלינו תערובת בתחבורה ואולי מחר גם יצעקו חמס על קיומן של עזרות נשים בבתי הכנסיות. ברוך אלוקינו שהבדלנו מהתועים... מה איכפת להם מה אנחנו עושים בבתינו?"

מעוז הקנאים

"הספקתם כבר לקבל מכות?", שואל אותנו יענקל בחיוך בפתח ביתו ברחוב רש"פ. מה זה רש"פ? אני שואל. "הרשות הפלסטינית", משיב הרב יעקב (יענקל) קרישבסקי, נכדו של אחד ממנהיגי נטורי קרתא בירושלים, הרב שמעון קרישבסקי הקשיש. יענקל לא רוצה לצאת לרחוב המהומות, גם הוא, בן למשפחת הייחוס, חושש, אבל בביתו הוא דיבר השבוע בגילוי לב מעורר הערכה. רש"פ, אגב, הם ראשי תיבות לרב שרגא פייבל.

דיסק חסידי יפהפה ועגמומי מתנגן לו ברקע, מוסיקת העולם, תזמורת חסידות קרלין. קירות הסלון חשופים, רק שולחן אוכל ניצב בו ולול תינוקות; ספרי קודש וחנוכיות כסף בוויטרינה. גינת הבית זנוחה, שתי תעודות הצטיינות על הקיר: "וזאת לתעודה שזכה לעמוד בכור המבחן של משניית ברכות בע"פ בשפה ברורה ונעימה והצטיין בידיעה מופלאה". התעודה הזאת חתומה בידי המלמד, השנייה בידי האב הגאה - כולן על פועלו של ישראל-חיים-משה, הלא הוא שרוליק, הבכור, רק בן שמונה. שרוליק, בהיר שיער ומתוק, לא מבין עברית, רק יידיש, שפת הבית היחידה. אביו בן 31 והעברית שבפיו עדכנית וחילונית, כולל "סבבה". רק "מגילת העצמאות" יצא לו במלעיל.

לפני שש שנים עקרו לכאן משכונת מקור ברוך בירושלים, בגלל מחירי הדיור. כמעט כל חבריו של יענקל גרים כאן עכשיו, ברמת שמש ב', מעוז הקנאים. במקור ברוך עוד גדל יענקל עם חילונים ועם כלבים והוא למד לא לפחד מהם; ארבעת ילדיו כבר פוחדים מכלבים. את אשתו דבורה, ילידת ניו ג'רסי, לא נוכל לראות. היא לא תצא מחדרה עד שנלך. אבל, הפלא ופלא, היא גולשת באינטרנט בעסקיה עם אמריקה, שטיבם לא ברור. השניים נפגשו ארבע פעמים לפני שנישאו.

סופגניות שמגירות ריבה אדומה מתקתקה וקפה נמס בכוסות פלסטיק, את סיגריות הפרלמנט שלו מקפיד יענקל לעשן בגינה. על עדתו, נטורי קרתא, הוא אומר: "זו קבוצה שהחליטה שהיא לא רוצה את הבית הלאומי. הם הגיעו לכאן כדי לחיות עם הערבים ולא להתגרות בהם". דור רביעי בארץ מצד אביו ושביעי מצד אמו, "היינו כאן לפני נתניהו ונהיה כאן אחריו".

יענקל עובד ב"עוז והדר", הוצאה לאור של כתבי ש"ס, הנה דברי השבח שהעתירו עליו במהדורה האחרונה. בשעות הפנאי הוא אוסף צילומי חרדים. לפנים גם צילם בעצמו. זהו דברו על המתרחש: "סבא תמיד אמר לנו: לא לפגוע באף אחד. זה היה המוטו שלו. עכשיו שכחו את זה. לקחו רק את הקנאות ושכחו את כל השאר. אנחנו פה בגלות. הקיצוניים נותנים לנו להרגיש בגלות. בונים בניינים וגנים, אבל אנחנו בגלות. יש לנו קו מהדרין פרטי, אנחנו לא נוסעים באגד, מדורי דורות אגד זה סמל של המדינה. אשתי, אחרי שהיא חוזרת מנסיעה באוטובוס, יש לה מרשמים חדשים לעוגות. אז היא תשב ליד גבר? על מה היא תדבר אתו? על הרי"ף (רבי יצחק אלפסי)? הגבר מדבר על השטויות שלו והאשה על השטויות שלה. דוסית לא יכולה לשבת ליד גבר, זה רחוק מזרח ממערב. זה לא בעיה של היצר. אם היצר היה נכנס לתמונה היינו יודעים מי נגד מי. בגדול, אשה זה משהו אחר. אני אומר: יהלום צריך לשים בכספת.

"נדהמתי באמריקה. הוזמנתי לחתונה ונסעתי מבורו-פארק למונרו. אני עולה לאוטובוס ויש מחיצה, נשים בצד זה וגברים בצד זה. וזה באמריקה הגדולה, בדמוקרטיה. ראיתי באינטרנט את הכתבה על הילדה בערוץ 2. זה נורא ואיום. יורקים על נשים, יורקים על ילדה בת שבע. הקיצוניים הביאו את המצב של בית שמש, שאין לה דין ואין דיין.

"הפסטיבל הזה של הדרת נשים התחיל בצה"ל עם שירת נשים. אלה המזרוחניקים, הדתיים-הלאומיים - או שהם מלאכים, או גלחים. אין באמצע. חלק גדול מהם נהיו חרדים. אבל אין להם דת, אין להם מסורת. אז הם אומרים: בואו נראה מה קורה בציבור החרדי. שירת נשים, עוד מעט והם יעשו קווי מהדרין. הם מחקים, הם רק חיקוי. זה מפחיד, זה מסוכן. אין להם רב שאומר להם מה לעשות, אז הם עושים חיקוי. אבל הם לא חרדים. חרדי זה רק אחד שגדל בבית חרדי. בעל תשובה שאתמול היה בתל אביב ועכשיו הוא שומר מצוות הוא צדיק, אבל לא חרדי. חרדי חוזר בשאלה נשאר חרדי, אבל הם לא חרדים. אנשים מתבלבלים, שמים זקן ופאות, מטפחות על הנשים ואז יש קונפליקט. זה לא חרדים. אני קורא את ‘מקור ראשון': הם לא פה ולא שם.

"בנוסף יש להם בעיות עם האידיאולוגיה הציונית שלהם בהתנחלויות, בין פינוי לפינוי, ואז הם מנסים - המשטרה מפחדת להיכנס למאה שערים? בואו ננסה את זה גם במגרון. החילוני לא מדבר אתם, הם חטפו ממנו מכות ולכן הם מתחרדים. זאת הקצנה, זה אמור להפחיד אתכם, חרדים בצבא. כי אם תהיה הידברות עם הערבים, הם ישתלטו על העסק הזה וימנעו אותה.

"אלה שגדלו על הקנאות הם לא קיצוניים. קנאות, אבל בלי לפגוע, בלי להשתולל. מי שמשתולל עכשיו הוא לא חרדי אמיתי. אלה מזרוחניקים או בעלי תשובה שצריכים להוכיח את עצמם. אדם שיורק על אשה זה אדם שלא גדל במערכת. יכול להיות שיש להם סוג דם שמתאים לזה. קח את הרעלות - הבד"צ אסר רעלות. ומי לובש רעלות? כאלה שלא יודעים כלום, לא דת ולא יידיש. חשבו שמהרעלה יגיעו לגן עדן. אנחנו גדלנו, הכביש הזה התרחב, וגם השוליים שלו.

"החילונים צריכים לתת אמון בחרדים. מה שהחילוני שומע על החרדי זה מאוד כללי ומטעה. תנו אמון בחרדים שהם לא נושכים. שהם לא מתכוונים לעשות רע. אם רע, הם עושים לעצמם, אבל מה אכפת לכם מה הם עושים? באמת, אבל באמת - יש כפייה דתית? במגילת העצמאות כתוב לתת חופש דת ומצפון. זה הכל בעיות של אי הבנה. לכן, כל אחד שיסתכל על החיים שלו. אין שום בעיה שחילוני הוא חילוני, אבל שתהיה הסכמה.

"רק הפוליטיקה הורגת אותנו. הייתי אומר למאיר פרוש ולרב עובדיה יוסף: 'תלכו עם השמאל. יהיה לכם שקט. מה רע בשמאל? תנו לו את השלטון והם לא יפריעו לכם. אל תדאגו, הם גם לא יחזירו שטחים'. אנחנו רק רוצים שקט ולא להתגרות. באנו לכאן לפני הצהרת בלפור, לנו לא חשובה האדמה, אבל גם מי שהיא חשובה לו - שיילך עם השמאל. מה נתן לכם הימין?

"אם הגל הזה לא יעבור, החרדים יתאחדו. זה הסגנון של היהודי: אם מכים אותו הוא מתאחד. כולם צועקים: בית שמש מתחרדת. אבל אנחנו אנשים סבבה. אני לא מתערב לך ואל תתערב לי. אתם השתגעתם? בא ראש הממשלה ובא אברמוביץ' בטלוויזיה ומדבר על השלט פה? זה גל שיעבור. כמו שיר חדש שכולם שרים, להיט, עד שהוא דועך. אין בזה שום רוח. אין כאן משהו שאתה יכול להגיד שחילוני לא יכול לחיות במדינה. אם נתבונן רגע באופן אובייקטיבי נגלה שגן עדן לחיות פה".

שהאו"ם ינהל

ולוולה חוזר בינתיים מבית הספר. "א-גיטען טאק, ולוולה, א-גיטען חוידש". יום טוב, ולוולה, חודש טוב, וכבר מציע לו אביו חצי לאטקע, שזאת דווקא סופגנייה בשפתם. בין חילוני למזרוחניקי, דתי-לאומי בשפתו, יעדיף יענקל את החילוני: "הוא יותר אמיתי. הדתי-לאומי עם החתיכת בד על הראש, פחות אמיתי".

פעם היה בערב חזנות בהאנגר בנמל תל אביב, אכל הרינג בשוק האיכרים אצל שרי אנסקי ושתה וודקה. דווקא היה טעים. ופעם אחרת נסע לשגרירות ארצות הברית לעשות "בירגר", אזרחות, לילדיו. חלומו שהאו"ם ינהל את מדינת ישראל, לטובת בני כל הדתות. אנחנו יושבים בגינת ביתו תחת השמש שהפציעה וצופים בעוברים ושבים ברחוב: חו"ל.

בינתיים התגברה המהומה בחזון איש והכל אצים רצים לשם. חרדי אחד מראה לי תמונה בטלפון הנייד שלו: אשה חילונית יורקת על גבר חרדי. הביצים מתעופפות באוויר והשנאה יוקדת בעיניים. חרדי אחד לוחש באוזני: "זה הג'יהאד העולמי". נ' שואל אם אסכים לבוא בחשאי לביתו, הוא רוצה לדבר. עוד חדר אורחים דל וחשוף, במרומי קומה שלישית בלי מעלית, עשרה ילדים בבית. נ' הוא מורה לתורה ולמתמטיקה: "אני חרדי קלאסי לכל דבר. זה קצת מוזר מה שאני עושה פה, אני מקווה שהילדים הגדולים לא ישמעו והשכנים לא יידעו שהכנסתי אתכם הביתה, שלא יקרה לי מה שקרה ללוט בסדום.

"האמת היא שהתחלחלתי מהשלט, הוא באמת לא מצטלם טוב, אבל הוא נמצא כאן שנים, רק כדי לצאת ידי חובה. הנשים מסתובבות כאן חופשי. עקבתי אחרי הדיון בהדרת נשים, אבל לא האמנתי שזה יגיע עד השלט הזה. כל הבעיה של בית שמש היא בגלל הקיצוניים. הם ממררים את החיים לכולנו, בעיקר לנו החרדים. הם לוחמים נגד אשה שמוכרת תמרוקים או אשה שענדה עגילים לבתה. התקשורת מבקשת מהציבור החרדי להוקיע את הקיצוניים, אבל מערכת החוק לא עושה להם כלום - אז איך אנחנו נוקיע אותם? האנשים האלה מסוכנים מאוד. הם מפחידים. אני גר פה ואין לי לאן ללכת.

"יש לי סתם שאלה אליך: תגיד, העברית שלי בסדר? אני אף פעם לא למדתי דקדוק".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו