פינוי-בינוי לחיות הבר

תוכנית להקמת אלפי דירות בתל אביב מאיימת על רכס חול שגרים בו זוחלים ויונקים קטנים בצפון העיר. העירייה: "התוכנית - לפי עקרונות עיר ירוקה"

צפריר רינת
צפריר רינת
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
צפריר רינת
צפריר רינת

כשהחלה עיריית תל אביב-יפו לקדם את התוכנית לבניית אלפי יחידות דיור מצפון לשדה התעופה דב, היא הבטיחה שמצוק החוף הטבעי שנותר באזור יישמר ברובו, בפארק שיוקם בחוף. אבל לטענת קבוצת תושבים בעיר, "הפורום למען טבע עירוני ואיכות הסביבה", תוכניות הבנייה הצמודות לחוף ומוקדי הפיתוח המתוכננים בפארק יהרסו את רכס החול והכורכר הטבעי האחרון בעיר.

כעת נמצאת בשלבי אישור סופיים, תוכנית מתאר 3700 שיזמה העירייה, להקמת ריבוע עירוני חדש בצפון מערב העיר, של יותר מ-10,000 יחידות דיור. התוכנית כוללת גם פארק, שאמור לשמר את אזור החוף ולהגן עליו מפני בנייה.

רכס הכורכר והחולות שבו מדובר הוא בעל חשיבות נופית ואקלוגית, במיוחד לנוכח העובדה שכמעט כל הרכסים הטבעיים האחרים באזור כוסו בבנייה. גם בהרצליה ובת ים השכנות יש תוכניות בנייה, שיפגעו גם במה שנותר. "הרכס הזה הוא בית גידול לצמחייה טבעית ייחודית וחיות בר, בהם יונקים קטנים, ציפורים וזוחלים רבים", צוין בפורום. "למרות הפרעות האדם וכניסת רכב שטח, זו פנינה של טבע פראי וקסום בשולי העיר, שמן הראוי להגן עליה ולשמרה בצורתה הטבעית".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

אזור החולות בצפון תל אביב. תושבים חוששים שייגרם נזק לטבעצילום: דניאל צ'צ'יק

לטענת הפורום, תוכנית העירייה לא תשאיר כמעט דבר מהשטח הטבעי. לכן הגישו חבריו לוועדה המחוזית התנגדות לתוכנית. "בשטח הפארק יוקמו ארבע חניונים תת קרקעיים ענקיים, שהעבודות להקמתם יפגעו קשות בשטח", מסבירה עורכת הדין גלית סמואל, ממייסדי הפורום. "מתוכנן כביש חדש באזור הבנוי, שיקטע חלק מהשטח הטבעי, ובנוסף לזה יהיו בפארק מוקדי פיתוח כמו כיכרות, חנויות ובתי קפה, שלא ישאירו כמעט דבר מהשטח הטבעי".

בהתנגדות של הפורום נטען, שמדובר במעין מיני-קניונים הכוללים שירותי בילוי והסעדה, בתוך מה שאמור להיות פארק המשמר את הטבע. עוד נטען, שהעירייה לא עשתה סקר אקולוגי על ערכי הטבע הראויים לשימור.

"אנחנו סבורים שיש להכניס שינויים בתוכנית כדי להגן על האזור הזה, כי שימור טבע עירוני חשוב לאיכות החיים של תושבי העיר", אומרת סמואל. "יש להשאיר את כל השטח שבין חוף הים לכביש, כשטח לא בנוי. בשטח הזה לא צריך להיות פיתוח והוא צריך להפוך לגן לאומי, או שטח של טבע עירוני מוגן".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, תוכנית צפון מערב העיר מתוכננת לפי עקרונות של עיר ירוקה ומגינה על ערכי הטבע והנוף, רצועת החול, מצוקי הכורכר והצמחייה הטבעית". עוד נמסר, כי "בחלק הדרומי של רצועת החוף, על יותר מרבע משטח התוכנית, יוקם פארק חופי של 500 דונם, שישמר את המצוקים וירחיק מהם את הבינוי. ממדיו ואופיו של הפארק אושרו על ידי מוסדות התכנון, וגם תוכנית הפיתוח שלו תהיה טעונה אישור של מוסדות התכנון".

לפי העירייה, הכביש המתוכנן ברובע החדש יתאים לטופוגרפיה של מצוקי החוף ולאורכו יהיו שבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים, דרך שלא תגרום פגיעה בשטח הפתוח אלא תאפשר נגישות לפארק. "החניונים הציבוריים המתוכננים בשטח הפארק הם תת-קרקעיים, וייצאו הנחיות שיתייחסו להיבטים סביבתיים וחזותיים שלהם", אמרו בעירייה והוסיפו: "נציין כי כמענה להתנגדויות, הומלץ לעשות סקר אקולוגי כבסיס לתכנון המפורט של הפארק החופי. אם המלצה זו תתקבל בוועדה המחוזית, הנושא יקבל ביטוי בהוראות התוכנית". *

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ