שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

משמר המשקל

כלי שיט אמריקאיים נדרשים להתאים את עצמם להשמנה הגוברת של האוכלוסייה

ויליאם יארדלי, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ויליאם יארדלי, ניו יורק טיימס

בתקופה זו, שבה היקפי המותניים מתרחבים, גם משמר החופים האמריקאי נרתם לשמור על הגזרה - לפחות בכל הנוגע לפיקוח על כלי שיט המסיעים נוסעים, שהאוכלוסייה שהם נושאים משמינה והולכת.

בדצמבר הנהיג משמר החופים תקנות חדשות, שלפיהן אוניות הנוסעים צריכות להביא בחשבון שמשקלו של נוסע ממוצע הוא 84 קילוגרמים - גבוה בכ-11 ק"ג מהמשקל הממוצע הקודם, שנקבע לפני כחצי מאה, אחרי המצאת הצ'יפס אבל לפני שהציבור האמריקאי צרך מיליארדי מנות ממנו.

"האם אנשים גדולים יותר כעת?" שאל מארק סידרגרין, שפתח עסק להשכרת ספינות דיג בווסטפורט שבמדינת וושינגטון בשנות ה-70. בתקופה ההיא דגי הסלמון היו בריאים יותר, ונראה שגם בני האדם. תשובתו חד משמעית: "כן". וכך ניצבים מפעילי ספינות בפני דילמה: האם להפחית את מספר הנוסעים (ואגב כך לצמצם את הכנסותיהם), או למצוא דרך לדחוס עוד בני אדם מבלי להפר את תקנות משמר החופים?

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

חלק מהספינות הפחיתו את מספר הנוסעיםצילום: גטי אימג'ס

כלי שיט גדולים יותר, ובהם המעבורות של מדינת וושינגטון, נמנעו מהכנסת שינויים במפרט, על ידי הפחתת קיבולת הנוסעים המוצהרת. כך, למשל, המעבורת "וונאטשי", שהובילה בעבר 2,000 נוסעים, מוגבלת כעת להובלת 1,700. אבל בעוד מכסת כלי הרכב על המעבורת מתמלאת לעתים קרובות, כמעט תמיד נשאר מקום על סיפוני הנוסעים. מדובר במעבורת נוסעים מהגדולות בעולם, כך שיש רק סיכוי קטן הסיכוי שהקיבולת המופחתת תגרום להפסדים.

גם בעלי כלי שיט פרטיים גדולים מצאו פתרון. מעבורות שחוצות את נהר הסוואנה בג'ורג'יה אמנם הקטינו את המכסה המותרת באופן רשמי, אך לשינוי אין כל משמעות כי הן לא מתמלאות כמעט אף פעם. קווי שיט בניו יורק הגבילו עצמם למחצית התפוסה המותרת, כ-300 בני אדם, ומציעים "חוויית שיט מרווחת ונעימה יותר".

לא בקלות ניתן להתאים ספינה לעודפי משקל. משמר החופים בוחן כ-6,000 ספינות נוסעים במדינה, ובעלי כלי שיט קטנים יותר מתקשים לעמוד בדרישות. רבים מהם מעדיפים שלא להקטין את מכסת הנוסעים, אלא לעבור מבחני יציבות חדשים שיוכיחו שהם עומדים במגבלות המשקל החדשות בלי לצמצם את מספר הנוסעים.

ספינות שאורכן פחות מ-20 מטר עוברות מבחן יציבות בסיסי, שבו נעשית הדמיה של העמסת נוסעים עד הגבול המותר, באמצעות פיזור חביות מים במקומות שונים. בבדיקה מזיזים את כל החביות לצד אחד של הספינה כדי לבדוק תרחישים של גלים גבוהים, או של הצטופפות נוסעים כדי לצפות בתופעות טבע בדרך.

היוזמה לשינוי משקל האדם הממוצע צברה תאוצה אחרי ש-20 בני אדם נהרגו בשיט על ספינה צפופה באגם ג'ורג' בניו יורק בשנת 2005.

מפעילי הספינות אינם נדרשים לשקול את הנוסעים, אבל רב-סרן דייוויד וב, מפקח מטעם משמר החופים במשרד לפעילות כלי שיט בוושינגטון, הדגיש שאין להסיק מכך שממוצע משקל הנוסעים בכל הפלגה יהיה 84 ק"ג. למשל, משקלם של 100 ילדים בטיול בית ספר יהיה קטן בהרבה ממשקל 100 נוסעים אחרים. "בעלי הספינות מחויבים לא לעבור את הקיבולת הכללית", אמר וב, "מי שמעמיס נבחרת שלמה של שחקני פוטבול, צריך להביא בחשבון את משקלם".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ