בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היהודי זיס מגיע ליוטיוב

דווקא יהודי מקסיקו, שפעלו ללא לאות נגד הגזענות במדינה, מוצאים עצמם בעין הסערה לאחר שיהודי עשיר היכה והשפיל עובד חניון ממוצא אינדיאני. סרטון הווידיאו נצפה שוב ושוב ברשת והקהילה היהודית נאלצת לעבור למגננה

42תגובות

בשביל יהודי מקסיקו, זה המקרה של אדם שנשך כלב: שערורייה מלווה בהאשמות על גזענות, רוחות סוערות, כותרות בתקשורת ודיון ציבורי לוהט. אבל בהיפוך תפקידים, האיש הרע בסיפור הזה הוא בן הקהילה עצמה, מיגל מויזס סקאל, איש עסקים, תושב רובע היוקרה פולנקו שבמקסיקו-סיטי הבירה. במדינה שבה אלימות היא מלה נרדפת לחיי יום-יום, נטלה הפרשה לרגע את תשומת הלב ממעשי הזוועה של אנשי ארגוני הפשע והסמים.

על העובדות אין ויכוח. האירוע המסעיר הזה הונצח במצלמות האבטחה מעל דלפק הכניסה לבניין מגורי היוקרה "טורס אלטוסן" ברובע פולנקו, שבו מתגורר סקאל (שככל הידוע, אין קשר בינו לבין משפחת סקאל הישראלית, בעלת קבוצת החברות סקאל). בסרטון - שהוקרן שוב ושוב בתחנות הטלוויזיה, כיכב בעיתונים ונצפה גם באתרים רבים ברשת - נראה סקאל בא לחניון ומנהל דו-שיח קצר עם עובד החניון הצעיר ממוצא אינדיאני, הוגו אנריקה וורה. כעבור פחות מדקה נראה סקאל ממהר לצד השני של הדלפק ותוקף את בן שיחו במהלומות אגרוף. כאחוז אמוק הוא הולם בפניו שוב ושוב, שובר שתיים משיניו ולא מרפה, עד ששני עובדים אחרים במקום אוחזים בו ומושכים אותו מהצעיר המוכה.

עדים שהיו במקום סיפקו את התמליל לסרט האילם. לפי סיפוריהם, סקאל בא למקום וביקש מוורה להתלוות אליו למכוניתו, כדי להראות לו היכן נמצא המגבה המכני ("ג'ק"), אבל נתקל בסירוב. בתגובה, הוא פלט שורה של קללות ועלבונות גזעניים, ומהר מאוד עבר לאלימות פיסית. כשנגרר מן המקום עוד הספיק סקאל להטיח בצעיר החבול: "עכשיו אתה רואה מי אני, אין לך מושג עם מי אתה מתעסק...".

הסיפור הזה התרחש לפני כמה חודשים, ביולי, אבל בשבוע שעברה הופחו בו לפתע חיים חדשים, כאשר סרטון מצלמות האבטחה הועלה לרשת והצית מהומה גדולה. בין המופתעים מן הנפח החדש של הסיפור היה גם פרקליטו של הקורבן, עורך הדין אדמר גונזלס, אשר מסר בהודעה לתקשורת: "מר סקאל עשה מעשה נורא, שאסור היה שיתרחש, אבל וורה בחר לטפל בפרשה בדרך משפטית של דרישת פיצוי כספי". היקף הפיצוי המבוקש לא נמסר לפרסום.

 

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

כעת, בהסתמך על סרטון הווידאו, ובצירוף עדויות השמיעה (אשר הפכו ברשת לכתוביות המלוות את הצילומים), הודיעו נציגי הפרקליטות במקסיקו-סיטי כי הם בודקים אפשרות להגשת כתב אישום נגד סקאל, בשל עבירות על החוק נגד גזענות. החלטה על כך צפויה להינתן עד סוף החודש הזה. על פי העדים, סקאל כינה את וורה "חתול" - כינוי גנאי במקסיקו, שמשמעותו "נחות דרגה", ואחר הוסיף "אינדיאני מזוין... הממזרים האלה לא שומעים בקולי...".

הדברים האלה של איש העסקים העשיר נפלו כמו מטר גיצים בשדה הקוצים של המתח החברתי במקסיקו. במדינה יש פערים כלכליים עצומים - האיש העשיר בעולם, קרלוס סלים, הוא מקסיקאי, ואילו 47 מיליון בני אדם - מתוך 112 מיליון אזרחי מקסיקו - חיים מתחת לקו העוני.

כ-60% מהמקסיקנים הם מסטיסים - ממוצא מעורב של אירופאים, בעיקר ספרדים, וילידים; 30% הם ילידים (אינדיאנים) וכ-9% הם ממוצא אירופי. גם הנחיתות שממנה סובלים הילידים צאצאי האצטקים ("אינדיאנים" בכינויים המערבי) היא פצע פתוח וכואב.

וכך, בתוך ימים ספורים נפתחו כמה וכמה דפי פייסבוק של קבוצות, תחת הקריאה "יועמד לדין מויזס סקאל", או "מקסיקנים נגד סקאל". אחרים פתחו בקמפיין הקורא להחרים את רשת חנויות האופנה "אינדי ג'ינס" שבבעלותו.

גם גרסתו של וורה, שפורסמה בהרחבה, הוסיפה שמן למדורה. הצעיר סיפר כי הבין שסקאל מבקש ממנו לבוא ולהחליף בשבילו צמיג עם תקר במכוניתו - והשיב לו שאסור לו לעזוב את משמרתו, כי דיירים אחרים עשויים לבוא לבניין ועליו להחנות בשבילם את מכוניתם. "נתתי לו להכות אותי, לא הגבתי ולא ניסיתי להתגונן, כי פחדתי שאם אעשה זאת אאבד את מקום העבודה שלי", אמר וורה.

עם התפוצצות הפרשה בתקשורת, שלח סקאל לאחד העיתונים מכתב לפרסום ובו התנצלות. "התקרית הזאת שצולמה מראה אותי עושה מעשה מחפיר", הודה, אך הוסיף: "הייתי באותה עת תחת לחץ גדול, מה שאינו מצדיק כמובן את המעשה. אני חש בושה רבה, אני מודע לכך שהתנהגותי אינה מקובלת כלל ועיקר, ובשל כך אני עובר כעת טיפול פסיכולוגי מתאים".

ז'קלין לוהיסט, חברת המועצה למאבק באפליה של מקסיקו סיטי, אמרה השבוע: "מדובר בבעיה שחוזרת מעשה יום-יום בעיר. בימים אלה, בזכות הכוח של יוטיוב, כל אחד יכול לראות מקרה כזה במו עיניו, והדבר מקבל לפתע משמעות מוחשית. אני מקווה שהפרשה הזאת תיהפך מקרה מבחן אמיתי לרשויות החוק בכל הקשור לטיפול משפטי הולם".

בינתיים נודע שגם בעבר הוגשו תלונות נגד סקאל, על ידי שני עובדים לשעבר בחנויות שלו, על התנהגות בלתי הולמת כלפיהם. בין הפרסומים הרבים מאוד על הפרשה היו גם שהבליטו את עובדת היותו של סקאל יהודי. באחת הפרודיות שהועלו בזריזות לרשת, ושעשתה שימוש בקטע מהסרט "הנפילה" על אדולף היטלר - שזכה כבר לאינספור עיבודים ברשת - מוצג היטלר שבע רצון כשמדווחים לו על המקרה. הפרודיה זכתה כבר למאה אלף צפיות.

לראשי הקהילה היהודית במקסיקו לא נותרה ברירה אלא להתארגן למגננה. עם התגברות האש הוציאה הקהילה הודעה ברורה ותקיפה לתקשורת: "הארגונים היהודיים במקסיקו ואנשי הקהילות מגנים סוג כזה של גישה והתנהגות מצדו של כל אדם. התנהגות אלימה, התנשאות ואפליה על רקע מוצא הם מעשים מגונים, ועם זאת - אין ליחס לקהילה או לקבוצה בחברה את מעשיו של אדם אחד. אנחנו מקווים שההליך המשפטי יביא לסיום הולם של המקרה".

אם וכאשר יועמד מיגל מויזס סקאל לדין, לפי החוק נגד גזענות, יהיה זה צחוק הגורל. לקהילה היהודית במקסיקו היה חלק גדול, לפני שמונה שנים, בהבאתו לחקיקה של החוק הזה, המגדיר כעבירה פלילית חמורה אפליה על רקע גזעני, דתי, שנאת זרים ואנטישמיות. הרשעה על פי החוק הזה גוררת עונש מאסר של עד שנתיים בפועל.

--------------------------------------------------------------------------------------------

יהודי מקסיקו - שש קהילות, 100 שנה

בשנה הנוכחית הקהילה היהודית במקסיקו תחגוג 100 שנה להתאגדותה. בעצם מדברים על שש קהילות החיות זו בצד זו. היהודים הראשונים הגיעו למקסיקו עם ה"קונקיסטדורים" הספרדים במאה ה-16. הם היו כמובן אנוסים, והידיעות הדנות בהם נמצאות דווקא בארכיונים של האינקוויזיציה שרדפה אותם. הם נטמעו במשך השנים בקרב האוכלוסייה הספרדית, ואין בנמצא סימנים לנוכחות יהודית גלויה במדינה עד למחצית השנייה של המאה ה-19, כאשר החוקים המקומיים שונו והתאפשרה לראשונה הגירה של לא-קתולים למקסיקו.

ראשוני היהודים הגיעו אז עם מקסימיליאן ה-1, קיסר מקסיקו מבית הבסבורג, שהוכתר לשליט כאשר המדינה היתה כבושה בידי צרפת של נפוליאון השלישי. רופאו האישי, למשל, ועוד כמה מאנשי חצרו, היו יהודים. הם נשארו במקסיקו גם לאחר שהוא עצמו הוצא להורג ב-1867 בידי מורדים.

הקבוצה היהודית הזאת התפתחה וגדלה ואנשיה הוציאו לאור כתב עת יהודי בשם "אור השבת", בספרדית, שנשלח גם לקהילות דוברות ספרדית אחרות בעולם -בטורקיה, ביוון ובבולגריה. יהודים שם קראו על הסובלנות הדתית במקסיקו, על היעדר האנטישמיות, וכמה משפחות היגרו והגיעו למקסיקו-סיטי בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. הן הקימו את המרכז הקהילתי הראשון "הר סיני", ואת בית העלמין היהודי הראשון, לפני 100 שנה. זאת היתה הקהילה היהודית המאורגנת הראשונה. במשך השנים הבאות באו יהודים ממדינות אירופה אחרות, וכך קמה הקהילה השנייה.

אחר כך באו היהודים הסורים. תחילה הם היו קהילה אחת, אחר כך התפלגו והפכו לשתי קהילות, הדמשקאים לחוד והחלבים לחוד. אחר כך התפלגה גם הקהילה הספרדית ובהמשך התפלגו האשכנזים לאורתודוקסים ולקונסרבטיבים. כך יש היום שש קהילות יהודיות במקסיקו סיטי.

כל קהילה דואגת לצרכיה, ואילו הוועד המרכזי מייצג את כל הקהילות כלפי חוץ ומרכז את ענייני הביטחון, כמו גם את הטיפול בקורבנות הפשע. בסך הכל, על פי ההערכות, חיים היום במקסיקו 40-45 אלף יהודים. הרוב המכריע שלהם, כ-95%, מרוכזים במקסיקו-סיטי הבירה. יש עוד קהילות מאורגנות קטנות בערים גוואדלחרה, מונטריי, טיחואנה וקנקון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו