בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להיות יהודי בטולוז

אירועי הדמים שזיעזעו את צרפת והעולם התרחשו דווקא בטולוז, שקהילה יהודית גדולה משגשגת בה וידועה בסובלנותה לגולים ומהגרים. האתגר העצום מולו ניצבת צרפת, לאחר מות הרוצח, הוא להתמודד עם האיסלאם הקיצוני מבלי להכתים קהילה של אזרחים מוסלמים - וגם להחזיר את תחושת הביטחון ליהודים, ששוב הפכו השבוע מטרה לטרור רצחני תוצרת אירופה

9תגובות

מעטים ראו את התמונות, ובכל זאת הן רודפות אותנו: גבר חבוש קסדה רודף אחרי ילדה קטנה; הוא לוכד אותה בשערה; הוא מכוון אליה את נשקו. הוא סוחט את ההדק; תת המקלע נתקע. הילדה מצליחה להשתחרר מאחיזתו ולהימלט, אך הוא שוב רודף אחריה, תופס אותה שוב בשערה. הגבר שולף אקדח. מוחמד מראח יורה מטווח אפס בראשה של מרים מונסונגו. היא היתה בת שמונה.

השעה היתה קצת לפני תשע בבוקר ביום שני, ברחוב מול בית הספר השליו "אוצר התורה" בעיר השלווה לא פחות, טולוז. "העיר הוורודה", שקיבלה את כינויה בשל צבע הלבנים של מבניה, נצבעה עתה באדום.

מתי בפעם האחרונה טבחו בילד יהודי מטווח אפס? "צריך לחזור לזמנים הנוראיים ביותר של רצח העם בידי הנאצים כדי למצוא רוצחים שמתנהגים בצורה כזאת", אמרה ראשל רואזה ההמומה, אשה בת 73, המתגוררת בטולוז זה 40 שנה. היא נולדה בפאריס וכשהיתה בת ארבע נלקח אביה למחנות ההשמדה. את שארית המלחמה עברה עם אמה במקום מסתור. ביום ראשון, הערב שקדם לטבח של יום שני ב"אוצר התורה", היא נסעה לכפר קטן, לא הרחק מטולוז, כדי להשתתף בטקס מיוחד: הרשויות המקומיות קבעו בבית הספר לוח לזכרה של

ילדה יהודייה, ז'אן לווין, שהסתתרה בכפר בזמן המלחמה. לאחר שנלכדה בידי הגרמנים ב-1942, היא נרצחה באושוויץ. היא היתה בת 11.

רויטרס

"איך אפשר לדמיין בכלל שיום למחרת הסרת הלוט מעל הלוח הזה, יותר מ-70 שנה לאחר השואה, שוב ירצחו ילדים יהודים באירופה?" תהתה רואזה בקולה החזק, שבלבול גדול נשמע בו. "ראש הכפר התקשר אלי ביום שני כדי לחלוק אתי את צערו הגדול. עניתי לו שעכשיו אני משוכנעת שזה לא ייפסק לעולם, שהאנטישמיות היא בלתי ניתנת לעקירה".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

קרוב ל-50 אלף יהודים גרים בטולוז. זוהי הקהילה השלישית בגודלה בצרפת ורוב חבריה ממוצא ספרדי. טולוז היא עיר שמאז ומתמיד קיבלה אליה גולים ומהגרים ואין לה שום סיבה להתבייש ביחסה אל היהודים. בזמן מלחמת העולם השנייה, הארכיבישוף של העיר, סלייז', היה אחד מהבודדים בין אנשי הכמורה הקתולים הבכירים שגינו את מעשי הזוועה שעשו הנאצים ביהודים. הוא הוכר כחסיד אומות העולם על ידי יד ושם.

סלייז' הוא מקור גאווה לכמיליון התושבים, שחייהם מתנהלים כאן בנעימים. "ונציה של הדרום", הוא כינוי נוסף של טולוז, הממוקמת רק 400 ק"מ מברצלונה וממרסיי. עיר תוססת, Ou les grandsmeres aiment la castagne ("היכן שהסבתות אוהבות את התגרות") כדברי שירו של קלוד נוגארו, אחד הזמרים הגדולים בצרפת. אך כפי שמזכיר לנו העיתונאי המקומי פיליפ מוטה, "מקומן של התגרות הוא רק במגרש הראגבי, ומה שקרה ביום שני זו זוועה. הרגו את ילדיכם, אך הם גם הילדים שלנו", נשנק העיתונאי במבטאו המקומי המחוספס.

הילוך אטי

מאז הפיגוע ועד לזיהוי החשוד במעשים, התנהלו החיים בטולוז בהילוך אטי. מבטים נפגשו ברכבת התחתית, מלאי חשד. הנוסעים היו דרוכים. ההנחה היתה שהרוצח עלול לחזור על מעשיו, שהוא עלול להגיח מכל מקום. במרכז הקטן של העיר, הדומה לכרך איטלקי מהמאה ה-16, עם הכיכרות הקטנות והמזרקות המשתלבות בסימטאות המשובצות לבנים, רבות מן החנויות מנוהלות בידי יהודים.

ג'יימס נדג'ר, סוחר משגשג, סיפר שבנו, כמו רבים מחבריו, סירב ללכת לבריכה ביום שלישי בבוקר משום שהיא ממוקמת בדיוק מול בית הכנסת. "אני מקווה שיש לנו עסק עם מטורף בודד, ושאין מניע פוליטי או אידיאולוגי מאחורי הרציחות. היהודים היו על הכוונת, אבל אנו חשים שגם קבוצות או קהילות אחרות עלולות להיות מטרה", אמר נדג'ר לפני שהתברר מי הרוצח ביום רביעי.

אי-אף-פי

רצה הגורל ובטולוז, בדיוק ביום של הטבח, נשפטו בבית המשפט שני צעירים תושבי העיר על ניסיון להצית את בית הכנסת בפרוור של העיר שלוש שנים קודם לכן. לא היו נפגעים בפרשה והיא עברה בלא תשומת לב תקשורתית.

"צרפת אינה אנטישמית", אמר סלומון עטיה הצעיר, מהרדיו הקהילתי המקומי, "אך הפוליטיקאים, הן ברמה הלאומית והן ברמה המקומית, מתקשים להודות בקיומה של אנטישמיות מסוימת ולכנות פעולות אנטישמיות בשמן: פעולות אנטישמיות".

אותה אנטישמיות שעטיה התייחס אליה, התגבשה בתחילת שנות ה-2000, במקביל לאינתיפאדה השנייה. בטולוז, שיש בה נוכחות חזקה של שמאל קיצוני מיליטנטי, מורגש מאוד המאבק של הפלסטינים. להקת הרוק המקומית המצליחה "זבדה", עיטרה את עטיפת אחד האלבומים שלה בתמונה של צעיר פלסטיני חבוש כאפייה המניף רוגטקה.

אל האקטיביזם הפוליטי הזה נוספות, ולפעמים גם מתערבבות בו, הטפות של האיסלאם הקיצוני, שנוכחותו בפרוורי הערים בצרפת גוברת והולכת על פי דו"חות שירות הביטחון הצרפתי. פרוורי טולוז אינם יוצאים מכלל זה. אותם "רעשי רקע", המערבבים אנטי-ציונות אלימה פחות או יותר עם אנטישמיות רדומה, פועלים את פעולתם על אלה הנוחים להשפעה, יהיו אלה שני המציתים או הרוצח מ"אוצר התורה".

עד יום שני, למרות תדירותן הנמוכה של פעולות אנטישמיות, כמו תקיפת בית הכנסת שסוכלה, יחסית, הקהילה היהודית בטולוז חיה בלי דאגות רבות מדי. אך הרציחות של יום שני הן מעתה המשך לרצח אנטישמי שקדם להן בצרפת, זה של אילן חלימי - הצעיר בן ה-19 שנחטף ועונה למוות ב-2006.

הוא פותה לתוך מלכודת, הוחזק במאסר והומת במרתף על ידי חבורת "הברברים", כפי שכינו עצמם החברים בהנהגת יוסוף פופאנה. איש לא התווכח על הכינוי. לאחר שברח לחוף השנהב, נעצר פופאנה והוסגר לצרפת. הוא נידון למאסר עולם, לפחות 22 שנות מאסר בפועל - העונש המרבי בחוק הצרפתי. פופאנה הצדיק את מעשיו בטענה שליהודים יש כסף, ודרש כופר ממשפחתו של אילן חלימי לפני שהשלים את מעשיו.

בטולוז, אנשי הימין הקיצוני התייצבו ראשונים לגנות את המעשה וייאמר לזכותם שהיו מעשיים. המגזר הפוליטי כולו הביע את הזדהותו פה אחד ובאופן נוגע ללב במשך יומיים בגינוי "המפלצת הנוראה". בדרך כלל יש חזית אחידה נגד הימין הקיצוני, אך הגינוי מעמעם את קולות החזית הלאומית.

ואולם, עם טרוריסט סלפי, המצב הפוך. כיצד אפשר למנוע הכתמה של הקהילה המוסלמית כולה, מה גם ששני חיילים שבאו מתוכה נרצחו? נציגו הארצי של ארגון קרי"ף (המועצה המייצגת של מוסדות יהודיים צרפתיים) ונציג הסניף בטולוז, לצד מכובדי הקהילה המוסלמית הצרפתית, לא טעו כאשר קראו יחד, החל מיום רביעי, להימנע מהתנגשות בין הקהילות. מה שלא ימנע ממפלגת הימין הקיצוני, החזית הלאומית, לחזור ולתפוס שליטה: המוסלמים בצרפת מייצגים את לב לבה של מטרת המפלגה, ולמארין לה פן, המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה, צופים קרוב ל-20% מהקולות הפוטנציאליים.

משחלפה הדרמה של השבוע הנוכחי, תהיה ההפגנה המתוכננת ליום ראשון המבחן האמיתי להזדהות שהדרמה בטולוז עוררה בצרפת. ב-1990 יצאו כמעט מיליון בני אדם לרחובות בעקבות חילול בית העלמין היהודי בקרפנטרה. הימין הקיצוני סומן כאחראי וההפגנה היתה מכוונת בראש ובראשונה נגד החזית הלאומית. בפברואר 2006, בקושי 70 אלף בני אדם יצאו להפגין במחאה על רצח חלימי.

ג'יימס נדג'ר וראשל רואזה יצאו גם הם לרחובות ביום ראשון. "משהו נשבר בטולוז, קשה להעריך את ההשפעה שתהיה לזה", מסכם נדג'ר, שמודה שלעולם לא היה מעלה בדעתו שימצא את עצמו בלבה של טרגדיה בעלת תהודה עולמית. *

הכותב הוא עיתונאי צרפתי, יליד טולוז



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו