שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

ראיה חותכת: יוליה טימושנקו מראה את פציעותיה בכלא

טל ניב
טל ניב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טל ניב
טל ניב

כפות ידיה ארוכות האצבעות של ראש ממשלת אוקראינה לשעבר יוליה טימושנקו מונחות מעל הטבור שלה. אפשר לראות שציפורניה ארוכות אבל לא משוחות בלק. תנוכי אוזניה הזעירים, הנמשכים בקו אחיד אל ראשה, עדויי עגילים זוהרים. הזרועות האדומות של משקפי המוסקינו שלה בולטות על רקע שערה הבהיר. האוליגרכית שהפכה למהפכנית-פוליטיקאית נידונה באוקטובר האחרון לשבע שנות מאסר בעוון גריפת רווחים ושימוש לרעה בסמכויותיה כראש ממשלה בעסקת גז, ועכשיו גם תלוי נגדה כתב אישום חדש באשמת שוחד. בצילום הזה, מ-27 באפריל, היא מציגה עדויות לחבלות שנגרמו לה מסוהרים, ואילצו אותה להגיע לבית החולים בשל בעיות גב, ומאז איימה אנגלה מרקל בהחרמת משחקי יורו 2012 ורופאים גרמנים בדקו אותה ואיבחנו פריצת-דיסק והיא שבתה שביתת רעב ואז הסכימה לטיפול.

זהו צילום מוזר. אולי מפני שהצלם האלמוני (סוכנות רויטרס שהפיצה אותו לא פירסמה שם) עומד מעל טומשנקו שמביטה בריכוז בפצעיה ולא בו, כך שנוצר מעין אפקט-הצצה, ואולי בשל הסתירות שלו: בין צבע המשקפיים האדום לבין חיוורונו של הקיר הירקרק ובגדיה האפורים; בין לחייה המבריקות, שפתה שאין מעליה קמט, גבותיה הדקות, צמתה המפורסמת שזנבה הצרוב מונח באופן מחושב על חזה כך שייראה היטב - לבין החשיפה של בטנה, אזור ואקט הלקוחים מצילומי ראיות פליליים. ואולי זה חור הטבור שלה, האישי כל כך, בוודאי ובוודאי כשמדברים על צילומי מנהיגה, ושטפי-הדם הצהובים סביב הצלקת הקטנה, ככל הנראה של ניתוח קיסרי, וסימני המתיחה בשיפולי בטנה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

יוליה טימושנקו מראה את פציעותיה בכלאצילום: רויטרס

זהו צילום חושפני להדהים, לא פחות מצילומי האלונקה והכלוב של מובארק, להבדיל אלף אלפי הבדלות. זהו צילום המעורר אי-נוחות עמוקה. לא רק משום שהוא מתאר את חבלותיה של ראש ממשלה לשעבר מידי סוהרים (דימוי שבכל מקום, קל וחומר באוקראינה, מאיים על הדמוקרטיה) - הוא מוזר משום שיש בו ממד נשלט וקר, מחושב וממוקד. הוא נראה כמו צילום של קמפיין לשחרורה, המדבר בשפת הפרסום של "בנטון" - שהציגה מוכי גורל לבושים בחולצות טריקו מבהיקות לקדם מוצר במסווה של אחווה - גם אם אין שום סיבה לפקפק באותנטיות שלו, או בסבלה, או בטענה של תומכיה שמשפטה הוא השתקה פוליטית.

יוליה טימושנקו החושפת את קו הכסל שלה, מבקשת להסוות את שיתוף הפעולה עם עצם הצילום, המעוצב כך שפניה ופלג גופה העליון ייכללו בו וייראו היטב לכדי יצירת אימג' של איקונה פרבוסלאבית קלאסית. פניה החלקים, עטורי השיער הזהוב, בצמתה שאינה מגולגלת עוד סביב ראשה, כמעין סמל של נפילה מחסד, והבעתה המודעת לעצמה סותרים את הצילום הזה. היא ה-אשה - איירין אדלר של ארתור קונן-דויל בגלגול מפתיע ומודרני - שבתבונתה משתמשת בצילום כדי לבטח את עצמה מפני אויביה. ורק הנרתיק האדום של משקפיה, שעליו שמו של המותג האיטלקי מוסקינו מימינה, מקלקל את תוכניתה.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ