הפרופסורים אניטה שפירא וישראל ברטל מגיבים

דליה קרפל
דליה קרפל

פרופ' אניטה שפירא עומדת כיום בראש המכון לחקר הציונות וישראל. בסתיו יראה אור בארצות הברית ספרה "ישראל - היסטוריה" (ניו אינגלנד פרס), תולדות הציונות, היישוב ומדינת ישראל "מההתחלה עד שנות אלפיים". "בספרו הראשון זנד לא חידש", אומרת שפירא. "הרי זה הוויכוח על הלאומיות: האם יש לה גרעין היסטורי עתיק, או שהיא יצירה של המאה ה-19, ויכוח שהתנהל בשנות ה-80. חוץ מלייצר ביטויים קיצוניים זנד לא עושה שום דבר שלא התווכחנו אודותיו קודם לכן.

"זה לא העניין שאצלנו מלמדים בררה. אצלנו מלמדים מתוך תפיסה בהחלט היסטורית ומבוססת שאכן היה קולקטיב יהודי שראה את עצמו כעם ולא רק במובן הדתי, אלא במובן של ישות שיש לה מהות חורגת מזו הדתית בלבד. הביטוי 'ישראל ערבים זה לזה' אינו ביטוי דתי. זנד חוזר על אותן מנטרות שכבר נלעסו בשנות ה-80 וה-90 וממחזר אותן (ואגב, לא כתבתי שהספר של זנד מבריק. כתבתי שהוא כתוב היטב).

"היהודים הם עם אקסטריטוריאלי. כשיהודי באירופה דואג ליהודי בתימן הוא עושה זאת כי הוא מזדהה איתו כבן העם שלו. כשהתרחשה עלילת דמשק ויהודי צרפת ובריטניה, שהם לכאורה צרפתים ואנגלים בני משה, נזעקו, זה היה בגלל שהם מזדהים עם הלאום היהודי. זאת זהות לאומית, ולא ראיתי דאגה בקרב קתולים לבני דתם במדינה אחרת. היתה זהות דתית והיתה זהות לאומית: אלה התאומים היהודים והם נולדו יחד בימי בית שני כשעזרא אמר לשומרונים 'לא לכם ולנו, לבנות בית לאלוהינו'. למה? הם הרי רצו להיות אותה דת? - כי זה לא אותו לאום, מה לעשות".

פרופ' ישראל ברטל, מרצה בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית: "אני חי על חשבונו של זנד? זו הגזמה פראית מהסוג המופלא. אני לא זוכר שאי פעם הוזמנתי לדבר על ספרו. המקרה היחיד שבו דנתי בספר לא היה ברחבי העולם אלא באירוע פתוח לציבור באוניברסיטת תל אביב.

"אני מגנה את השימוש בביטוי בררה, צורה מחוצפת שבה אנשים מסוימים מרשים לעצמם לדבר על עמיתיהם משום שהם מתנגדים לדעותיהם. זה סגנון מעורר צער וחמלה שנועד להלהיט את היצרים.

"כשאני קורא את זנד אני משום מה נזכר בברית המועצות של שנות ה-30 וה-40. כתבתי בביקורת על ספרו הראשון, ואני חושש שהוא לא הבין את עומק הביקורת שלי, שזנד לוקח את רוב טיעוניו מן ההיסטוריוגרפיה הציונית ואחר כך טוען שמה שעושים בחוגים הללו באוניברסיטאות הוא חסר חשיבות. אחד הראשונים בחקר תולדות ארץ ישראל ובחקר תולדות הלאומיות היהודית, שטען שהציונות יצרה מחדש את העם היהודי כמושג של לאום, היה ישראל ברטל.

"כל חוקר ציוני מובהק יודע שהציונות חוללה מהפכה, ולא רק הציונות. היו תנועות לאומיות יהודיות נוספות. התנועה הציונית לקחה קבוצה טרום מודרנית והגדירה אותה מחדש כעם וכלאום. הספר הראשי שלי על תולדות יהודי מזרח אירופה נקרא 'מאומה ללאום' והוא מתאר כיצד הקבוצה היהודית הטרום-מודרנית מתגבשת ללאום; אז מה הוא מחדש ומדוע הוא אומר שזה ההפך ממה שאומרים ההיסטוריונים הציונים?

תגובות