בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נפרדים מהבנות

הקצר הוא המסר

תשכחו מהקשקושים על עושר. זו סדרה על המצוקה הגדולה של המאה ה-21 - חוסר תקשורת

תגובות

בפרק הראשון מסבירה מארני להאנה את סדר העדיפויות של "טוטם השיחות" בין בני זוג: "צורת השיחה הנחותה ביותר היא פייסבוק, אחריה ג'יטוק ואחרי זה אס.אם.אס, מייל, ואז טלפון". מארני מוסיפה שפנים אל פנים זה אידיאלי אבל היא אפילו לא מעלה את זה כאופציה. מי מדבר פנים אל פנים? רוב הסדרות/סרטים/ספרים של השנים האחרונות מנסים להימנע ככל הניתן מהסתמכות עלילתית או אפילו הצגה של טכניקות תקשורת מודרניות.

המסרונים כבר די חדרו לסיפורת, אבל מעבר לכך חוששים יוצרים להשתיל בסיפור שלהם רמז לטכנולוגיה מודרנית מחשש שבתוך חצי שנה היא כבר תתיישן ותהפוך גם את היצירה שלהם ללא רלוונטית. היוצרים, שמשוכנעים שהטקסט שהם עובדים עליו ישרוד הרבה אחרי שהם ימותו, נמנעים מלנקוב בשמות של רשתות חברתיות למשל, במטרה להיות על-זמניים. זה כמו שטולסטוי יוותר על אזכור כרכרות. כתוצאה מהשאיפה ליצור דבר נצחי שיתאים לכל עת, נשארים היוצרים עם מוצר שלא מתאים לשום תקופה ולא מייצג בשום אופן את הימים שבהם הוא מתרחש.

לתקשר, לא להבין

"גירלז", כבר בפרק הפתיחה, מכריזה שהיא לא חוששת לתפוס את הרגע. הרגע הוא לא רק ג'יטוק ופייסבוק אבל לשני אלה ערך הצהרתי. כשמארני מפרטת את שרשרת המזון של אפשרויות התקשורת, היא מצהירה על "גירלז" כעל לוכדת הצייטגייסט. "גירלז" מציבה סטנדרט שקשה להתמודד איתו. היא לוקחת את הסיכון שהשידורים החוזרים שלה ייראו מגוחכים בעוד שלוש שנים, כשדרך התקשורת המועדפת תהיה "גוגל שוק" או "טוויט-פאקינג" ומפגשי פנים אל פנים יהיו פשוטים לביצוע תודות לטלפורטציה.

"גירלז" מתרחשת בתקופה של אינספור אפשרויות תקשורת, שבה המוחות הגדולים בעולם - סטיב ג'ובס, מארק צוקרברג, ביל גייטס, ו"האחים גוגל" (כפי שכינה פעם שמעון פרס את סרגיי ברין ולארי פייג'), משקיעים את כל היכולות שלהם בלעזור לנו לתקשר זה עם זה ולגשר על פערי חלל וזמן. ובכל זאת, "גירלז" מציגה את אמצעי התקשורת האלה ככלים שנועדו לא לקרב ולחבר אלא להרחיק ולנתק.

על פניו, מארני מונה אמצעי תקשורת אבל בפועל היא מפרטת בפני האנה את כל הדרכים להימנע מתקשורת, את כל התחנות שמפרידות בין האנה לבן זוגה המוזר אדם. פייסבוק, ג'יטוק, אס.אם.אס, מייל וטלפון הן לא האפשרויות של האנה לתקשר עם אדם, אלא מבחר הכלים של אדם לסנן אותה, להתעלם ממנה, להקטין אותה בעולם שלו. "גירלז" היא סדרה שמונעת קודם כל על ידי חוסר תקשורת.

מקדמי העלילה הדינמיים ביותר הם קצרי התקשורת בין גיבורה אחת לחברתה ובין הגיבורה לעולם שמסביבה. כשהאנה באה לאדם הביתה כדי להגיד לו שהיא לא רוצה לראות אותו יותר, אדם מנשק אותה והשניים מתלהטים למשגל סוער. באותו רגע האנה, לראשונה, מרוצה מהקשר שלה איתו. היא חושבת שהוא מבין אותה, שהיא העבירה לו מסר וסוף סוף הם מסונכרנים. אבל בפעם הבאה שהיא קופצת לביקור פתע, הוא לא קולט מה היא עושה שם, הרי היא אמרה לו שהיא לא רוצה שום חלק בחיים שלו.

אי ההבנה הזאת של קודים תקשורתיים, היא מאפיין של הסדרה כולה. כך גם היחסים בין האנה לבוס שלה, בין האנה להורים שלה, בין מארני לצ'רלי, בין שושנה לעולם כולו. היחידה שמצליחה להעביר את המסרים שלה כמו שצריך היא ג'סה, שריד לעולם ה"ישן" שאין לה אפילו פייסבוק.

מצוקה מפונקת ואמיתית

"גירלז" היא סדרה שמורכבת מסבך של נתקים אנושיים. היא כמובן לא הראשונה שמשתמשת בקצרי תקשורת כדי לקדם עלילה קומית או דרמטית אבל היא כן שמה אותם במרכז ומסמנת אותם כבעיה של דור. אם סדרות השתמשו בעבר בקצרי תקשורת כדי לברוא סיטואציות של קומדיה-של-טעויות בין כמה מהגיבורים, פה קצר התקשורת הוא גיבור בפני עצמו. האנה, שושנה ואפילו מארני, מסתובבות בניו יורק בתחושה שאיש אינו מבין אותן. הן לא טועות - איש אינו מבין אותן. אבל לא כי הן שונות או מיוחדות, פשוט כי איש אינו מבין אותן.

דובר רבות על כך ש"גירלז" היא סדרה שעוסקת ב"בעיות של עולם ראשון" - צרות מפונקות של לבנים מהמעמד הבינוני. זה נכון, האנה מתקשה להשלים את הספר שהיא כותבת, והחבר שלה ממעט לענות לה לאס.אם.אסים ונגמר חלב הסויה בקפה השכונתי. אלה לא בדיוק צרות מהסוג של בצורת, צרעת ופצצת אטום איראנית. אבל המצוקה העיקרית של בנות "גירלז" היא לא חלב הסויה או מחסום הכתיבה. הצרה שלהן היא שהן חיות בסביבה לא מתקשרת. הן לא מצליחות לתקשר את הבעיות שלהן, את הכישרונות שלהן, את התסכול שלהן ואת ההצלחות שלהן.

במציאות שבה התקשורת היא היסוד העוצמתי ביותר, כשכל העולם מפנה את המשאבים שלו כדי לזקק, להגביר ולהבהיר את דרכי התקשורת, המצוקות של האנה וחברותיה, הן מצוקות אמת. חוסר תקשורת הוא הבצורת החדשה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו