מלח גס

חדש בירושלים: הדרת נשים משקית מלח

דמות האשה הצנועה והכחולה הועלמה מהאריזה הוותיקה של חברת סלית. החברה בתגובה: היא הוסרה מהאריזות הכשרות לפסח כדי לבדל אותן

עידו קינן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עידו קינן

בן זוגה של ברית הראל לא הבין למה היא נועצת מבטים בשקית המלח שהביא מהמכולת בשכונת מגוריהם נחלאות. “לא שמת לב שמשהו חסר כאן?” שאלה אותו. “היה כאן משהו כחול”, ניסה להיזכר. “כן”, אמרה לו, “אשה!”

הדרת הנשים הגיעה גם למלח. מדובר במלח שולחן סלית, שנרכש במכולת לא־חרדית בירושלים, ואשר מאריזתו נעלם האיור המוכר והכחול של אשה שצובטת קורט מלח. ירושלים ידעה כבר הסתרת נשים בשלטי חוצות ועל גבי אוטובוסים. חלק מהמקרים הם ממוסדים - סירוב של חברות השלטים לפרסם תמונות נשים או צנזורה עצמית של מפרסמים, וחלקם פיראטיים - ריסוס בתרסיס שחור, קריעת שלטים או שריפתם. בעקבות עתירה של תנועת “ירושלמים” לבג”ץ, הודיעה המדינה כי חברת אגד וזכיינית הפרסום על אוטובוסים כנען אינן רשאיות לסרב לפרסם תמונות נשים במודעות, וכי המפקח על התחבורה יתנה את רישיון הפעלת התחבורה הציבורית באיסור על אפליה. בתחילת החודש הסכימה חברת כנען להעלות קמפיין של התנועה נגד הדרת נשים, שמציג תמונות נשים. עיריית ירושלים גם הודיעה כי תפעל נגד חברות שלטי חוצות שיימנעו מפרסום תמונות נשים.

גם הסתרת נשים על אריזות מוצרים אינה חדשה לעיר: לפני כמה חודשים דווח כי בעלי חנות צעצועים ברמת אשכול כיסו במדבקות תמונות נשים בבגדי ים על אריזות מצופים ומשחקי בריכה. אולם במקרה של המלח, הסרת האשה לא היתה יוזמה פרטית של בעלי המכולת, אלא של היצרן, מלחי סלית. “מדבקות זה עוד איכשהו מובן, כי הדרת נשים זה לא חדש בירושלים”, אמרה הראל למוסף “הארץ”. “אבל להוריד את הדמות של המלח - היא אשה צנועה לכל הדעות, והיה ממש מוזר שהורידו אותה. הדמות של המלח, זאת סלית - הם לא יכולים לעשות לה את זה!”

מלח רגיל, וירושלמי (משמאל)צילום: עידו קינן וברית הראל

מלחי סלית היא חברה בת של תעשיות מלח לישראל של שרי אריסון, שמחזיקה גם במניות בנק הפועלים. הבנק, שבקמפיין שלו מככבים ארז טל ועלמה זק, העלים לפני כמה חודשים את זק משלטי חוצות בבני ברק והחליף אותה בדמות הגמד דן חסכן. כשנשאל הבנק על כך השיב כי הוא “מכבד את כל לקוחותיו ללא הבדל דת, גזע ומין ופועל בפרסום על פי שיקול דעת מקצועי בלבד”.

מ”סלית” נמסר בתגובה: “דמות האשה הוסרה רק מהלוגו של אריזות ‘סלית - מלח שולחן’, הכשרות לפסח בהשגחת הבד”ץ, לצורך יצירת בידול למוצרי הפסח. אריזות ‘סלית - מלח שולחן’ הנמכרות לאורך השנה ובהשגחת הבד”ץ, נושאות את דמות האשה”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ