בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חרדת מוחמד

כישלון השתלבות האיסלאם במערב מדאיג רבים. אך עבור קבוצת "תנועה ציבורית" החתרנית הוא מעורר שאיפה לשינוי דרך מיתוג מחדש

142תגובות

הסדרה “אללה איסלאם”, אשר שודרה בחודש שעבר בערוץ 10, זכתה לנתוני צפייה מרשימים ביותר. גם השיח הציבורי שהתעורר בעקבותיה חרג בהרבה מהמקובל בהקשר של סדרות טלוויזיה מהז’אנר. לא פלא. התזה המרכזית של הסדרה היתה שהאיסלאם משתלט על אירופה. והרי אין חרדה גדולה מזו עבור מגזרים מסוימים בציבור בישראל.

במשך ארבעה פרקים הציגו יוצרי הסדרה את מה שמסתמן ככישלון רעיון הרב־תרבותיות במערב אירופה, את הבדלנות המוסלמית ואת המוטיבציה של כמה ממאמיניה לכבוש את היבשת ולכפות את חוקי השריעה. צבי יחזקאלי, אחד היוצרים, טען בדאגה כי בשנת 2050 ברבות ממדינות אירופה יהיה רוב מוסלמי. הוא ציין כי בשוודיה חיים כיום כ–200,000 מהגרים עיראקים ובעיר מאלמו לבדה המוסלמים מהווים 20% מהתושבים. עוד סיפר יחזקאלי, באחד הראיונות על הסדרה, כי כבר עכשיו השם הנפוץ ביותר לילדים באנגליה הוא מוחמד. אמאל'ה!

זווית התבוננות אחרת לגמרי על “חרדת מוחמד”, הוצגה לפני כשבועיים במסגרת פסטיבל האמנות שטיינשר הרבסט, שנערך בעיר גראץ באוסטריה. במהלך ערב גאלה חגיגי הוצגו בפני קהל המשתתפים שלוש הצעות למיתוג מחודש של האיסלאם באירופה, שנעשו על ידי משרדים המתמחים בתחום. הצעה אחת, שנעשתה על ידי חברת מיתוג מקומית, ניסתה ליצור טיפוגרפיה חדשה המשלבת בין פונטים בערבית לאותיות לטיניות. חברה אחרת, מטאהאבן מהולנד, הציעה להתערב באמצעות האינטרנט בכתבות, קמפיינים ואירועים פוליטיים בינלאומיים הקשורים למצב המוסלמים באירופה. ההצעה השלישית פשוט קראה לאזרחי אוסטריה לשנות את שמותיהם למוחמד או פטימה. בכרזה שהציגה את הקמפיין, נראה גבר בעל חזות אירופית אוחז בידיו שלט שעליו כתוב, “מוחמד בקנבאוור” ואת תאריך שינוי השם. מעל דמותו של הגבר נכתב “קח חלק בעתידה של אירופה”!

איי-פי

את הקמפיין למיתוג מחדש למוסלמים באירופה יזמה “תנועה ציבורית” בישראל, בהנהגתה של דנה יהלומי. בדומה ליחזקאלי, גם יהלומי אינה מתרשמת מהצלחת הניסוי הרב־תרבותי, אלא שהיא מציעה שינוי, או “הגדרה מחודשת למערכת היחסים בין הצדדים”, כדבריה. “באמצעות משפט מבריק אחד ואימג’ טוב אפשר הרי לשנות תפיסות עולם שלמות”, היא אומרת ומיד מדגישה “וכל זה כמובן ללא כל שיפוט על המותג וערכיו”.

יהלומי טוענת כי תהליך המיתוג מאפשר התבוננות חיצונית על המושא ובכך נוצר מרחב פעולה שמנותק ממנו. לכן, רוב המדינות בעולם בוחרות למתג עצמן באמצעות חברות זרות.

את ערב הגאלה להשקת הקמפיין בחרה יהלומי לעשות באוסטריה, המציינת בדיוק 100 שנים להכרה הרשמית בדת האיסלאם. במשך יותר משנה היא פגשה שם ראשי תנועות פוליטיות מהימין ומהשמאל וגם כמה ממנהיגי הקהילה המוסלמית במדינה. מהם היא למדה על הדרך שבה נראה האיסלאם כמותג עד עכשיו וביקשה שיתוף פעולה בביצוע המיתוג המחודש. במקביל, היא הזמינה הצעות וניהלה משא ומתן עם חברות מיתוג בינלאומיות גדולות. בפני כל הגורמים הציגה עצמה יהלומי כמנהיגת “תנועה ציבורית” בישראל והיא מניחה שזכתה ליחס רציני ולשיתוף פעולה לא מעט בזכות תוארה.

לא פשוט להגדיר את "תנועה ציבורית". למרות שהיא עוסקת במגוון אמנויות ופרקטיקות - זו לא להקת מחול, לא קרקס וגם לא קבוצת תיאטרון. יהלומי אף שוללת הגדרות כאנסמבל, או קבוצת מיצג. באתר האינטרנט של התנועה כתוב כי “היא גוף החוקר את האפשרויות הפוליטיות והאסתטיות הטמונות בקבוצת אנשים הפועלים יחד במרחבים ציבוריים”.

הקבוצה הוקמה ב–2006 על ידי יהלומי, רקדנית וכוריאוגרפית, יחד עם האמן ושדרן הרדיו לשעבר עומר קריגר. ברוב הפעולות נוהגים חברי התנועה ללבוש מדים לבנים. יש להם גם דגל, מצעדים וטקסים, אשר יכולים להיתפס בקלות כבעלי ניחוח פשיסטי. אך במבט נוסף, הריטואלים האלו נראים דווקא כחותרים תחת מוסכמות הטקס והמשקל הסימבולי שהוא נושא. לעתים הם מגחיכים אותו עד גרוטסקה.

כמו כל פעולות “תנועה ציבורית”, גם הקמפיין למיתוג המחודש למוסלמים באירופה יכול להיתפס כרב משמעי ומתעתע. מצד אחד, מדובר באירוע אמנותי. מצד שני, יחס כל המשתתפים בו היה כאילו מדובר בדבר האמיתי. “רק המשא ומתן מול נציגי הקהילה המוסלמית בעניין הגשת משקאות אלכוהוליים בערב הגאלה לא היה מבייש את מורכבות תהליך הסכמי השלום עם מצרים”, מספרת יהלומי.

המשתתפים בערב הגאלה, שהוגדרו כדירקטורים בוועד המנהל של הקמפיין, הצביעו בתום המצגות בעד הצעתה של החברה האוסטרית, דמנר, שיצרה את הטקסט המשלב בין אותיות בלטינית ובערבית. הפוסטר שמציג את הקמפיין שלהם תלוי בימים אלו על שלטי חוצות בגראץ ואם לא יימצא מימון לביצוע המיתוג המחודש הוא יוצג בעתיד רק במוזיאונים או בגלריות. אך מבחינתה של יהלומי, גם זה מספק. “הרי פעולת המיתוג תמיד נכשלת, היא לעולם לא מייצגת את הדבר אותו היא מבקשת למתג. לכן הפרויקט עצמו חושף את הפרדוקס, את האי־אפשרות למתג את המוסלמים האירופאים, מאמץ שנעשה ברוב התלהבות בכל הספקטרום הפוליטי. ההצלחה של התהליך היתה בעצם קיום האירוע והקונפליקט שצף מתוך ההשתתפות בו”.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו