בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בקרוב פייסבוק, גוגל ואפל יידעו בדיוק מה אנחנו מרגישים

הטכנולוגיה דוהרת - חברת אפל הגישה בקשה לרישום פטנט לזיהוי מצבי הרוח של המשתמש

6תגובות

בינואר האחרון חברת אפל, שהיתה חלוצה של כמה מהפכות דיגיטלית ונחשבת למובילה בתחום של ממשק המשתמש ובהבנת צרכיו, הגישה בקשה לרישום פטנט לטכנולוגיה לזיהוי מצבי הרוח של המשתמש. הניתוח של אפל מבוסס על ניתוח קונטקסטואלי וניתוח מדדים פיזיולוגיים של המשתמש: הטכנולוגיה מתבססת בין השאר על ניתוח התוכן אותו צרך המשתמש, פעילותו ברשתות החברתיות ותגובות להצעות שהוצגו בפניו. הניתוח כולל התייחסות לתוכן באפליקציות, מוזיקה, וידיאו, פרסום מקוון ואתרי אינטרנט.

אבל החברה רומזת גם כי היא תשתמש בחומרה כדי לקבוע את מצב הרוח לפי הבעות פנים, שינויים בקול ומדדים ביומטריים. החברה מציינת בבקשה כי היא עשויה להתייחס גם ללחץ דם, קצב פעימות לב, טמפרטורת גוף ורמת אדרנלין. והמטרה של כל זה? בהתאם לניתוח ומצב הרוח שיזוהה יוצגו בפני המשתמש פרסומות. אך גם אם בקשת הפטנט מתייחסת לפרסום, אין ספק כי ישנו מגוון רחב של יישומים נוספים לטכנולוגיה מסוג זה.

כבר כיום, בעידן הסמארטפונים, חברות הטכנולוגיה מחזיקות בידיהן מידע רב שקשור לדפוסי ההתנהגות וההעדפות השונות שלנו. כך למשל, באמצעות מכשיר סמארטפון אנחנו מייצרים מידע שנוגע למיקום שלנו, רשת הקשרים החברתית שלנו, מסלולי הנסיעה שלנו (אם אנחנו משתמשים באפליקציה כמו גט טקסי או אחרות), והתוכן שמעניין אותנו לצרוך. בהתבסס על המידע הזה - דברים שקראנו, שמענו או ראינו בעבר או העדפות של חברים בעלי קווי דמיון אלינו - ניתן לבצע למשל התאמה של המלצות לתכנים שעשויים לעניין אותנו.

אבל ככל שהטכנולוגיה תתפתח נשתף (או ניאלץ לשתף) מידע אינטימי יותר שקשור למדדים הפיזיולוגיים שלנו, ובהתאמה, תעמיק היכולת של חברות להציע שירותים שמתאימים בדיוק למצב הרוח שלנו. מרי מיקר, אחת האנליסטיות הבולטות בעולם הטכנולוגיה, סימנה את המחשוב הלביש (wearable computing) כתחום הבא בו תתרחש מהפכה טכנולוגית. מדובר בין היתר בצמידי כושר חכמים, משקפיים חכמים (כמו גוגל גלאס), שעונים חכמים ואפילו נעליים ובדים חכמים. הכוונה היא למכשירים שמחוברים תמיד לאינטרנט (באמצעות WiFi, דור שלישי, בלוטות' או NFC), צמודים למשתמש באופן קבוע (או כמעט) וכוללים חיישני GPS (למיקום), מצפן, מד תאוצה, מיקרופון ומצלמה.

מהפכת המחשוב הלביש, שנמצאת כעת רק בראשיתה, היא חלק ממגמה רחבה יותר של אינטרנט של הדברים (Internet of Things), כלומר מכשירים שמחוברים לרשת ומעבירים מידע באופן שוטף - מכונית, מד משקל או המקרר שלנו שידווח אילו מצרכים חסרים. אחת הדוגמאות הבולטות לטרנד זה היא חברת Nest Labs, שהתפרסמה בעיקר הודות לתרמוסטט שמתחבר לאינטרנט, ונרכשה בינואר על ידי גוגל ב-3.2 מיליארד דולר - טבילת אש ראשונה בתוך הבית של ענקית האינטרנט שכבר מכירה כמעט כל פינה בחיים הדיגיטליים שלנו.

החיישנים שיאספו מידע בכל זמן מכל מקום ייצרו כמויות אדירות של מידע שלא היה קיים קודם לכן בתולדות האנושות. כמויות המידע הגדולות זכו לכינוי ביג דאטה וניתוחו יוכל להביא ליצירת תובנות מרחיקות לכת, גם לגבי הקשר שבין רגשות להתנהגויות שונות. במובנים מסוימים, בעידן הביג דאטה המין האנושי יהפוך למעבדת ניסויים חיה, בה פרמטרים רבים, בין השאר פיזיולוגיים, ינוטרו באופן שוטף. אין גבול כמעט לדברים שאותם ניתן יהיה לבחון וללמוד בעזרת ניתוח מסדי הנתונים העצומים שייווצרו.

והנה רשימה חלקית ביתר של פרויקטים שנשענים על איסוף מידע שכזה: אחד הפרויקטים המצליחים במימון המון בשנה האחרונה היה Dash, אוזניות אלחוטיות שמזהות תנועות, עוקבות אחר קצב הלב ויכולות לדעת מתי המשתמשים שלהן נופלים. פרויקט מצליח אחר היה Emotiv Insight, קסדת EEG שמודדת עניין, מיקוד, תגובה, לחץ וריכוז. גם משקפי מציאות מדומה כמו אוקולוס ריפט – שנרכשה על ידי פייסבוק לאחרונה בסכום מדהים של שני מיליארד דולר – או Avegant של Glyph, בוודאי יוכלו לכלול גם סורק EEG, ויציעו למפתחי משחקים את האפשרות לשלב את רגשות הגיימרים בשיקוליהם. קל גם לנחש שהדור הבא של הקונסולות יזהה כבר רגשות כחלק מהזיהוי הקולי הקיים. עוד חברה שמפתחת טכנולוגיה לזיהוי רגשות לפי שינויים בהבעות פנים, כחלק מסביבת גוגל גלאס, היא Emotient. הטכנולוגיה שלה תשמש, למשל, מוכרים בחנויות שירכיבו את משקפי המציאות הרבודה של החברה להבנה טובה יותר של הקונים. יישום אחר שלה יהיה בתחום הבריאות - לזיהוי דיכאון שמזוהה פעמים רבות עם מחלות לב.

 

דוגמה מקומית שקשורה בתחום המכשור הלביש היא Eco-Fusion, מיזם בתחום הבריאות הדיגיטלית של היזם והמשקיע ד"ר אורן פירסט. המיזם, שהוצג לאחרונה באירוע שנערך בקמפוס גוגל בתל אביב, מנסה להביא לשינוי התנהגותי ושיפור מדדים של שינה, תזונה, מתח וספורט. מדובר בתוכנית אימונים אישית שמתבססת על המלצות ותובנות שהופקו מניתוח מידע, אשר חלקו נאסף מצמיד שעונד המשתמש. Eco-Fusion מקווה שהיא תוכל להשתמש בנתונים שתאסוף ממדידות אישיות על קבוצות אוכלוסייה - למשל סוכרתיים או משוחררים מבתי חולים - כדי להגיע למסקנות בעלות תוקף מדעי וכך למשל להוריד עלויות ביטוח או להמליץ למשתמש על מוצרים שמתאימים לו.

גם העתידן ריי קורצווייל, מנהל ההנדסה של גוגל, אמר לפני שנה בראיון ל-Wired שלמנוע החיפוש תתווסף שכבה של אינטליגנציה רגשית שתאפשר להבין לעומק שאילתות חיפוש. כלומר, מנוע החיפוש של גוגל יבין רגשות אנושיים וכך יוכל לבצע חיפושים מורכבים יותר בהשוואה לחיפושים הטקסטואליים שמבוססים על מילות חיפוש כיום.

אבל בכל הקשור לשימוש בזיהוי קולי וזיהוי תנועה, העתיד כבר כאן: אלו נמצאים כבר בשימוש נרחב בעולם המשחקים והסלולר, עם קינקט של מיקרוסופט בקונסולת המשחק אקס־בוקס, הזיהוי הקולי של פלייסטיישן 4 של סוני, סירי של אפל, קורטנה של מיקרוסופט וגוגל נאו של גוגל בפלטפורמות הסלולריות. גם השעונים של גוגל שייצאו לשוק בהמשך השנה יופעלו בעיקר על ידי קול. השימוש בקול לזיהוי רגשות הוא כמובן מתבקש, ו-Beyond Verbal הישראלית, למשל, פיתחה מערכת טכנולוגית שמנתחת דיבור טבעי ויודעת לזהות 400 סוגי רגשות ומצבי רוח לפי שינויים בטון הדיבור. טכנולוגיה זו משמשת בין השאר לניטור שיחות במוקדי שירות לקוחות - שוק שבו פועלת עוד חברה ישראלית, ותיקה יותר, נייס - ולניתוח תשובות מועמדים בראיונות עבודה. Beyond Verbal אף פתחה את הטכנולוגיה שלה למפתחים שיוכלו לבנות אפליקציות שמתבססות על הניתוח הקולי. לשיטה זו מבקרים שמזהירים מהסתמכות של ניתוח מכני של קול אנושי.

החסמים הטכנולוגיים בדרך ליצירת טכנולוגיה מותאמת אישית שמזהה את הרגשות הולכים ויורדים. אולם, האתגר הממשי הוא ברובד המחקרי והפסיכולוגי - כיצד ניתן לקשור התנהגויות ומדדים פיזיולוגיים מסוימים לרגשות? סוגיה מטרידה נוספת היא כמובן שאלת הפרטיות - האם המידע האישי בנוגע למצבי הרוח שלנו צריך להיות נחלתן של חברות מסחריות שכל מטרתן להגדיל את שורת הרווח?

אז מתי נוכל לשמוע מוזיקה שמתאימה למצב הרוח שלנו, לסמוך על השעון המעורר שיעיר אותנו בסוף מחזור שינה ולסמוך על המכונית שתציע לנו קפה ומאפה בחנות האהובה עלינו בדיוק כשהתחלנו להרגיש עייפות? כנראה שזה לא יהיה בעתיד הרחוק מאוד. הטכנולוגיה כבר כמעט בשלה כדי להפוך את החזון הזה למציאות, וכעת האתגר הבא יהיה לפתח את הפלטפורמות והאפליקציות שיביאו אותה לשוק המסחרי.

השתתף בהכנת הכתבה: דידי חנוך



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו