למה העירייה העלתה 7,500 קורקינטים לרחובות תל אביב בלי להיערך לכך? "הם עלו לבד. אף אחד לא העלה"
על הקו עם מיטל להבי

מיטל מדברת.
שלום למיטל מדברת, סגניתו של ראש העיר תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה. מדבר ניר גונטז' מ"הארץ". מה שלומך?
בסדר ניר. מה שלומך?
בסדר.
זה אתה שכותב במוסף יום שישי וכל פעם אני פותחת ואומרת "וואו, איך הוא נופל על אנשים"?
ייתכן שזה אני.
אז זו סתם שיחה, או למוסף?
זו סתם שיחה למוסף.
אוקיי. טוב.
תגידי, מדוע סגנית ראש העיר משתתפת ונואמת במסיבת עיתונאים של פירמה מסחרית של קורקינטים?
משום שזו אחת מארבע פירמות שקיבלו היתר הפעלה בעיר, ושאנחנו מעוניינים לעודד את ההצלחה שלהן, ואם מחר יפנו אליי מכל חברה אחרת שהיא בעלת היתר הפעלה בעיר, באג'נדה שתואמת את עמדותיי — אז אני אשתתף גם.
גברתי, את מן הסתם גרה בתל אביב. כן?
אני גרה בתל אביב.
כמה פעמים בשנה האחרונה כמעט פגע בך רוכב קורקינט?
אני גם רוכבת על קורקינט, אני גם רוכבת על אופניים, אני גם מודעת לבעייתיות ולקונפליקט ברחובות, ועדיין אני חושבת שמדובר בכלי שהוא גם חולץ פקקים וגם מקטין זיהום אוויר, וגם חלק מהפתרונות התנועתיים שלנו לעתיד.
- רוכבי הקורקינטים לא אשמים
- הקורקינטים מאיימים להשמיד את תל אביב כפי שאנחנו מכירים אותה
- החרמה וקנסות: תקנות הקורקינטים נכנסו לתוקף בת"א
הכל נכון, אלא שבחסותכם נכנסה לעיר מאסה של קורקינטים בשעה שאופן התנועה שלהם אינו מוסדר. אני גם הולך ברגל, גם רוכב על קטנוע ולעתים גם נוהג ברכב. המצב כיום בתל אביב הוא כאוטי לחלוטין. לא סתם כל כך הרבה אנשים נפגעים מהכלי הזה. אתם — באופן ממוסד ומלבד הכלים הפרטיים — הכנסתם אלפים. נכון?
7,500, כי בסוף החברה הרביעית לא פועלת.
7,500 כלים בלי שום הסדרה. קשישים נפגעים, נערים נפגעים.
אז קודם כל, אנחנו בחזית ההסדרה. חברה שקיבלה היתר הפעלה, זה מתוקף כללים שקבענו כהסדרה.
אבל...
נכון שאין עדיין מספיק תשתית. אנחנו עומדים בחזית הדרישה ממשרד התחבורה להנחיות לרציפות של שבילים. אני זו שעלתה לכנסת וביקשה סמכויות אכיפה לפקחי עיריית לתל אביב, והם חלק מאכיפת החוק.
ובכל זאת, איך ייתכן שהעירייה לקחה חלק בהחדרת אלפי כלי רכב כאלה, לפני שנושא הכללים הוסדר? זה שאדם פרטי שאינו מחויב לכלום ושאין לו רישיון נהיגה, שמעולם לא עשה תיאוריה ואין לו מושג בתמרורים וחוקי התנועה קונה קורקינט, עובר באדום, או דורס קשישה על המדרכה — אין לכם שליטה על זה. אבל אתם אלו שהעליתם על הכבישים השבילים והמדרכות אלפי כלי תחבורה מבלי שהמרחב מוכן לזה. מה חשבתם לעצמכם?
כן. אז קודם כל, המרחב באמת לא מוכן לזה. הוא מוכן חלקית, ואנחנו מתקדמים במקביל. הכלים האלה הם 2% מהנסועה בעיר. 24% מכלל הכלים הזעירים, זאת אומרת שיש אחד על כל שלושה פרטיים. כלים שלנו יותר קל לאכוף ולפקח עליהם. הנה: את מי אנחנו מחרימים? את הכלים השיתופיים. על מי אנחנו אוכפים כללי חניה, כולל קנסות? על הכלים השיתופיים. את מי אנחנו יכולים לתפוס אם הוא עושה תאונת דרכים ובורח? את מי שרוכב על כלי שיתופי.
גברתי יודעת כמה תאונות במעורבות קורקינטים התרחשו בשנה האחרונה?
אני עוקבת... רק אתמול היתה תאונה, שלחו לי את הצילומים שלה. אני חרדה.
גברתי יודעת כמה תאונות במעורבות קורקינטים התרחשו בשנה האחרונה?
אתה אמרת כרגע מספר של 60.
מה? לא אמרתי דבר כזה.
חשבתי ששמעתי 60, אבל זה הרבה יותר.
גברתי יודעת כמה תאונות במעורבות קורקינטים התרחשו בשנה האחרונה?
אני לא זוכרת מספרים.
התרשמתי שאת זוכרת יפה מאוד מספרים ואחוזים. זה מוזר שדווקא את הנתון אודות מספר הנפגעים את לא זוכרת. את מחזיקת תיק התחבורה.
אתה רוצה לומר לי את הנתון, כדי שנדייק את המספרים?
לא.
אוקיי. אז יש לי את המספרים.
והם?
יש לי אותם באיזשהו מסמך שיושב אצלי במחשב.
גברתי, אני חוזר לשאלה המרכזית: מדוע בכלל להציף את העיר בכלי תחבורה שהיא אינה ערוכה להם?
מיטל, לא גברתי. מיטל.
מיטל, מדוע בכלל להציף את העיר בכלי תחבורה שהיא אינה ערוכה להם?
אנחנו, אסטרטגית, צועדים להיות עיר של תנועה דו־גלגלית.
הכל טוב ויפה, אך אינך משיבה. מדוע בכלל להציף את העיר בכלי תחבורה שהיא אינה ערוכה להם? למה לא להסדיר את תנועתם ורק אז להכניס אותם? למה לא להמתין?
לְמה להמתין, למה? לרכבת קלה? למה להמתין, לתשתיות? לעולם המציאות תקדים את הרגולציה והתשתיות בנושאי תחבורה.
אבל אתם העליתם את האלפים הללו ביוזמתכם.
הם עלו לבד. אף אחד לא העלה.
אני מדבר על ה–7,500 שלכם.
במאי 2019 נכנסו כללי הסדרה. בהתחלה, החניה שלהם.
ברור.
אנחנו מסדירים את זה שהכלים האלה לא יוכלו לצפצף אחרי 11 בלילה, וכל מה שאנחנו יכולים.
אני מדבר על חיי אדם, לא על צפצפה. מתי כל הנושא יוסדר?
אנחנו בתהליך ביצוע. ביצוע לא מספק. גם אם נעשה 20 קילומטר בשנה, שזה הרבה... עדיין קורקינטים יידרשו לנסוע על הכביש, ועדיין מדובר על סיכון חיי אדם.
ואם רוכב ייסע על המדרכה?
יקבל קנס. מהעירייה. מהמשטרה. הם מקבלים קנסות מהרבה מאוד כיוונים. עשרת אלפים קנסות רק בשלושת החודשים האחרונים.
לא מעניינת אותי הכנסת העירייה מהקנסות הללו.
אני מסכימה איתך. זה לא העיקרון, אבל אכיפה היא חלק מההסדרה.
כעובדה — אנשים נפגעים.
כעובדה – אנשים נהרגים. אנשים נפגעים. אנשים נהרגים.
אז למה אתם באופן רסמי לוקחים חלק בזה?
החינוך קורה במקביל. התשתיות קורות במקביל
עדיין לא קיבלתי תשובה מדוע הוספתם ביוזמתכם 7,500 כלים לכאוס הזה.
לא ניתן להסדיר את התשתיות במשך זמן קצר, ואנחנו מפלסים את הדרך לכלי הזה ככלי תחבורה מוביל בעיר, אחרי הולכי הרגל.
שבינתיים נפגעים ממנו. טוב, תודה רבה.
תודה.
_______________
למחרת הגיעה הודעה: "שלום ניר, בהמשך לשיחתנו מאתמול בדקתי את הנתונים המדויקים אודות כמות הנפגעים בתאונות דרכים בתל אביב יפו (מתוך נתוני הרלב"ד): כמות הנפגעים בכלל תאונות הדרכים בתל אביב–יפו בשנים 2016–2019 עומדת על 35 הרוגים ו–5,590 פצועים בדרגות קושי שונות. מתוכם כמות הנפגעים בתאונות בהשתתפות קורקינט חשמלי ואופניים מכל סוג עומדת על 197 פצועים ו–4 הרוגים".
כתבות מומלצות

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

משחקים עם קראק פאי: ארבעה מתכונים לעוגה הממכרת

סוף סוף יש סיבה לעצור ולהביט בבית הבאר ברחוב הרצל

מה ההבדל בין כתמי שמש לנמשים ומה גורם להם?

ל"ישראל השנייה" מגיע דיון רציני יותר, ובעיקר כזה שמבוסס על אמת
תגובות
על סדר היום
כתבות שאולי פספסתם

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?
