כשעלינו ארצה בשנות ה–90 ניסינו להשתלב עם המזרחים והם בזו לתרבות שלנו

התערוכה "פרבדה" של זויה צ'רקסקי לא גזענית. היא מציגה את המציאות שקיבלה את פנינו כשהגענו לישראל

"איציק" של זויה צ'רקסקי ) 2012 (
"איציק" של זויה צ'רקסקי, 2012צילום: באדיבות זויה צ'רקסקי וגלריה רוזנפלד
ויקי אידזינסקי

לפני כחודש וחצי נפתחה במוזיאון ישראל תערוכה ייחודית על העלייה של שנות ה–90 — התערוכה "פרבדה" של זויה צ'רקסקי. תערוכה זו ייחודית כי היא מתארת את המציאות של העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר לא דרך עיני הצברים, אלא דרך עיני העולים עצמם. מעבר לסיסמאות הרווחות על עלייה זו כ"עלייה הכי מוצלחת" מצד אחד או "מאפיה וזונות" מצד אחר, מתארת התערוכה את חוויית ההגירה עצמה ואת היום־יום שמתלווה אליה — את העבודות הקשות של המעמד הנמוך כשומרים וכמנקות שבהן עבדו ועובדים חלק גדול מהעולים; את ההטרדות המיניות שעברו הנשים דוברות הרוסית בעבודות מעמד נמוך אלה; את ברית המילה בגיל המבוגר שעברו הגברים דוברי הרוסית; את ההצקות הקשות שעברו הילדים בבתי הספר; את בעיות הנשירה מבית הספר של הנוער דובר הרוסית; ואת היחסים עם הסביבה המזרחית שקלטה אותם.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ