מה אפשר ללמוד מהפרסומת עם דנה אינטרנשיונל

התוכי של בזק בינלאומי נשלח לחלל כדי לסובב את הזמן לאחור ולממש את הפנטזיה של הקהל: תחזירו לנו את התקופה שבה ירון כהן היה ילד רגיל ולא אשה מוחצנת עם נוצות

אלון עידן
אלון עידן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
התוכי של בזק והילד שמגלם את דנה בצעירותה
מתוך הפרסומת של בזק בינלאומיצילום: מתוך ערוץ היוטיוב Bezeq Benleumi
אלון עידן
אלון עידן

בפרסומת חדשה של בזק בינלאומי — משהו עם סייבר — דנה אינטרנשיונל נכנסת ללחץ כי ההמון עושה לה שיימינג בגלל הפרוות שהיא לובשת. התוכי של בזק בינלאומי מנסה לעזור לה: הוא עף לחלל ומנצל את יכולות הסייבר שלו כדי להחזיר את הזמן לאחור. כשהוא חוזר לבית הוא אומר, "זהו, נפטרנו מהשיימינג דנה", אלא שאז הוא מגלה שבמקום שבו ישבה דנה אינטרנשיונל יושב כעת ילד. בן. זכר. הילד שואל: "דנה? מי זו דנה?" התוכי מסובב את ראשו לכיוון הקהל בבית ומפטיר: "או וואה, נראה לי שסובבתי יותר מדי". זה הרגע שבו קריין הרצף נכנס לתמונה ומכריז: "במציאות לא ניתן לסובב את הגלגל לאחור... (בלה בלה בלה, סייבר סייבר סייבר, תביאו את הכסף)".

על פני השטח מדובר בפרסומת מאוד "מתקדמת". הגילום של הקִדמה טמון בילד שיושב בכיסא שבו ישבה דנה אינטרנשיונל לפני שהתוכי החזיר את הזמן לאחור. זו אולי הפעם הראשונה שפרסומת שמיועדת לכל המשפחה לא רק מאפשרת לטרנסג'נדר לייצג חברה גדולה — זה כבר קרה בעבר — אלא שהיא מראה את המשמעות הממשית של המושג טרנסג'נדר. לא בעזרת "דיבור על", ולא כחלק מהתייחסות כללית אל "מותג טרנסג'נדרי" ("הזמרת שזכתה באירוויזיון"). הפרסומת הזאת היא מעין דוקו קצרצר, בן כמה שניות, שמשודר בזמן צפיית שיא, כשילדים והורים יושבים מול הטלוויזיה, ושבו מראים שאשה מפורסמת היתה בעברה ילד ממין זכר.

מכיוון שמדובר בפעולה חתרנית, המהלך נעשה באמצעות הומור. ההנחה היא שהצחוק משכך את הרתיעה ומאפשר העברת מסרים שבתצורות "רציניות" יותר היו מעוררים התנגדות גדולה. אבל העניין עם הומור הוא קצת יותר מסובך. משום שמלבד היכולת להחליק פנימה מסרים חתרניים, יש לו מאפיינים נוספים שלא תמיד מובאים בחשבון. למשל, ההומור מאפשר ללא מודע להסתוות בתוכו בצורה אופטימלית ולגלוש בערמומיות החוצה, אל הספרה המודעת, אל המיינסטרים. שם הוא כבר מוריד את התחפושת ומשיג את מבוקשו.

הלא מודע מופיע בפרסומת הזאת בכמה אופנים. ראשית, בעובדה שכשהתוכי חוזר לבית ופונה אל דנה הילד תוהה: "דנה? מי זו דנה?" כלומר, ההנחה הלא מודעת שמבצבצת פה היא שהמהלך הטרנסג'נדרי הוא לא מהלך ליניארי, שבו אשה שכלואה בגוף של גבר משילה מעל עצמה את המאפיינים הגבריים והופכת לאשה; אלא מהלך סטטי, כמעט כירורגי באופיו, שמחייב נתק מוחלט בין היסוד הזכרי ליסוד הנקבי. הילד לא יודע מי זו דנה כי אסור לו לדעת מי זו דנה; ולכן אפשר להסיק שגם לדנה אסור לדעת שפעם היא היתה הילד.

מתוך הפרסומת של בזק בינלאומיצילום: מתוך ערוץ היוטיוב Bezeq Benleumi

אבל ללא מודע החברתי יש מטרות גדולות יותר. נדמה שמשהו באופן החלק (מדי?) שבו טרנסג'נדריות חודרת אל המיינסטרים בשנים האחרונות עדיין מטריד אותו. לכן יש תוכי. התוכי של בזק בינלאומי הוא יצור שמשלב יכולות טכנולוגיות אדירות וטמטום חביב. תפקידו: לטעות ולפלוט. הוא הלא־מודע. לכן כשהתוכי מגלה בבית ילד במקום אשה הוא פולט: "או וואה, נראה לי שסובבתי יותר מדי". הפליטה הזאת — המצחיקה, המחויכת, הפואנטה הקומית של הפרסומת — מסגירה את העמדה שרוחשת מתחת לפני השטח ושניתן לתמלל אותה כך: "אופס, נראה לי שלא הייתם אמורים לראות את התמונה הזאת". במילים אחרות: ברור שאנחנו מוכנים להראות לכל המשפחה שדנה אינטרנשיונל היתה פעם בן, אבל רק כדי להעביר את המסר שזה קרה בטעות, שלא התכוונו, ש"סובבתי יותר מדי".

תחושת ה"אופס טעיתי" חשובה פה. למעשה, היא הסאבטקסט האמיתי של הפרסומת. זו לא פרסומת על סייבר, ולא על בזק בינלאומי , ולא על תוכי, זו פרסומת על טעויות. טעויות בלתי הפיכות. יכולות הסייבר — שהאיש הרגיל מתייחס אליהן כאל יכולות אלוהיות, נשגבות מבינתו, דאוס אקס מכינה ממש — מופיעות רק כדי לאפשר את שידור התמונות האסורות, כדי להמחיש את החרדה מפני הטעות, את ה"סובבתי יותר מדי".

זו גם הסיבה שאחרי שהתוכי מסביר שמדובר בטעות נשמע קולו של הקריין, שאומר: "במציאות לא ניתן לסובב את הגלגל לאחור..." הקריין הוא לא התוכי, מעמדו שונה לחלוטין. הוא המספר הכל־יודע, הוא נמצא "מחוץ" לפרסומת, הוא הביט בה איתנו, ותפקידו לברור בשבילנו את התבן מן הבר ולתת שורה תחתונה. ובכן, זו השורה התחתונה: "במציאות לא ניתן לסובב את הגלגל לאחור". כלומר, ראיתם פה סרטון שבו התברר שאשה היתה פעם ילד, אבל גיליתם את זה בטעות, כי התוכי "סובב יותר מדי". חשוב מכך: בניגוד לסרטון הפרסומת המבדח, "במציאות לא תוכלו להחזיר את הגלגל לאחור". כלומר, במציאות לא תוכלו להתחרט. להתחרט על מה? על זה ששיניתם מגדר. למה? כי אי אפשר להחזיר לאחור, זה בלתי הפיך.

הפרסומת ה"מתקדמת" הזאת של בזק בינלאומי מייצגת בעיקר מתח לא מספיק מעובד בין מה שנראה כמו "העמדה הנכונה" של התקופה (טרנסג'נדריות כמשל), לבין האינסטינקט של ההמון (הלקוחות) שנאלץ לעבור תהליכים של אילוף, עידון והכלה. במובנים מסוימים, מה שהלקוחות של בזק בינלאומי ביקשו זה דבר אחד פשוט: שהתוכי של בזק בינלאומי יישלח לחלל ויסובב את הזמן לאחור, לתקופה שבה ירון כהן היה ילד רגיל ולא אשה מוחצנת עם נוצות. ואם הלקוח ביקש, הלקוח יקבל. הוא הרי תמיד צודק, לא?

כתבות מומלצות

מסעדת קוקו תאי

זו לא באמת מסעדה. זה מקום בחוף הים שבו מופיעים כוכבי ריאליטי

מבט מאחור על שלושה ילדים, בן ו בת קטנים ו בת מתבגרת, עם תיקי גב בדרך ל בית הספר
Royalty-free stock photo ID: 1792161653

Happy school children going to school outdoor at sunny autumn day. Rear view of teen girl and two toddler preschoolers with backpack go to the kindergarten.

I
By Inna Reznik

תלמידים
אחים
אחיות
ילקוטים
ילקוט
תיק
ביס
לימודים

במודעת הדרושים נכתב "לא נדרש ידע קודם". לשם תשלחו את הילדים?

קניות בגדים באינטרנט

אייפון בשקל: איך זה ששיטה של האקרים מהניינטיז עוד עובדת?

"מערבולת"

למרות שהסוף ברור מראש, הסרט הזה הוא כמו פטיש על הראש

לואיס המילטון

מרצדס ייצרה מכונית ש"קופצת כמו קנגורו". גם המילטון סובל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"