מירב מורן
מירב מורן
מירב מורן
מירב מורן

נסו לדמיין נסיעה בלי שילוט מכוון — בלי רמזורים, בלי סימנים על הכביש, בלי תמרורים שמבהירים איפה מותר לפנות ולמי לתת זכות קדימה. האם תאיצו את המהירות בכביש כזה, או דווקא תאטו? וכשתגיעו לצומת בלי שום סימן, תלחצו על הגז או שתתקדמו בזחילה, תוך תשומת לב יתרה לכלי הרכב ולהולכי הרגל שעשויים להפתיע?

המהנדס ההולנדי המנוח הנס מונדרמן כפר ברעיון שציות לרמזורים ותמרורים תורם לבטיחות בדרכים. הוא סבר שדווקא רחוב ללא הכוונה של התנועה יהיה בטוח יותר, מתוך הנחה שנהג שסומך על סימנים חיצוניים קבועים מסיר מעצמו אחריות. לפי מונדרמן, כשאדם אינו בטוח כיצד עליו לנהוג, הוא קשוב יותר לסביבתו ונוקט אמצעי הגנה טבעיים, כמו הקפדה על קשר עין. ההבדל שמתאר מונדרמן דומה להבדל בין נסיעה במסלול הקבוע מהבית לעבודה, שאותו עושים "בעיניים עצומות" ובלי תשומת לב רבה, לבין חוויית ניווט למלון בעיר זרה, באישון לילה, בימים שקדמו לווייז.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ