אור מהגויים

איך הופכים את חיפה וירושלים לערי רכיבה על אופניים

מירב מורן
מירב מורן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים11
מתקן אופניים בסיאטל
מתקן אופניים בסיאטלצילום: מירב מורן
מירב מורן
מירב מורן

מה עושים כשרוצים לעודד רכיבה באופניים (לא חשמליים!) בעיר שאינה מישורית וקטנה כמו תל אביב? בסן פרנסיסקו למשל, רחובות תלולים ומרהיבים מחברים את שכונות ההר למפרץ ולדאון טאון שסביבו. רכיבה בעליות הללו היא עניין כמעט בלתי אפשרי, וגם הירידות הופכות לעסק מפחיד, במיוחד כשיורד גשם.

אם רוצים לאפשר שימוש באופניים, צעד ראשון הוא לאפשר לתושבים לשלב בין רכיבה לבין נסיעה באוטובוס. זה לא פשוט, כי קשה להכניס אופניים לתוך אוטובוס עירוני, מה גם שאין בו תא מטען (כדי לא להגביה את הרצפה ולפגוע בנוחות העלייה והירידה).

ערים כמו סן פרנסיסקו, סיאטל ולוס אנג'לס מצאו לכך פתרון בדמות מתקן בחזית האוטובוס, שלוקח בדיוק שלוש שניות להעמיס עליו את האופניים ולשחררם. המתקן מוצב בחזית כדי שהנהג יראה את הרוכב. הרוכבים, מצדם, מקפידים להיות הראשונים לרדת ולשחרר את האופניים כדי לא לעכב את יתר הנוסעים. המתקן נפוץ בערי מערב ארה"ב, שרובן בנויות בסגנון פרברי ומרווח שגורם למרחקים להיות ארוכים יותר — ומגדיל את הצורך לשלב בין שני סוגי התחבורה.

בישראל יש לא מעט ערים מפותלות והרריות שעשויות להרוויח משיטה כזו. ירושלים, צפת, חיפה, ראש העין, עפולה, כרמיאל וקרית שמונה — סידור כזה יכול לעודד בהן תרבות רכיבה.

___________________

מדורים קודמים || מי אוסף היום את רקסי מהגן? | כשנתקעים עם הזבל בבית, מייצרים פחות אשפה | מי אמר שתחנת אוטובוס צריכה להיות מכוערת |  העיר שבה כל גשר וטיילת מחייבים משאל עם | אם כבר למות, אז עדיף בלונדון | כך תצליחו לשפץ דירה בפחות מחצי מחיר

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ