ג'אז וחוה אלברשטיין: פסקול לשבת בין יפו להארלם

מדי שבוע עולים על עמדת התקלוט של "הארץ" יוצרים ואנשי רוח עם רשימת השירים הפרטית שלהם. השבוע על העמדה - אלי דג'יברי

ליאור רחמני
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אלי דג'יברי עם הסקסופון שלו ומחברת תווים
ליאור רחמני

מדי שבוע עולים על עמדת התקלוט של "הארץ" יוצרים ואנשי רוח עם רשימת השירים הפרטית שלהם. השבוע על העמדה הסקסופוניסט אלי דג'יברי.

אני בא מהג'אז. בהתבוננות במוזיקה הממלאת את עולמי ניתן לחשוב שנולדתי בהארלם של שנות ה-50 ולא ביפו שנת 78'. בשנים האחרונות אני מבין יותר ויותר שדווקא המוזיקה ה"מורכבת" של סוני רולינס, מינגוס, מיילס דייויס, ביל אוונס, ווס מונטגומרי ושות', היא עבורי הלחם והחמאה, הבית. 

בראייה ביקורתית, מוזיקת הג'אז היא האסקפיזם שלי, הבריחה מהמציאות, למרות שהמוזיקה הזו נולדה מתוך מרד והתעמתות עם המציאות. העיסוק בג'אז מגלם התמודדות עם האבסטרקטי, אילתור ואתגר לאינטלקט. יחד עם זאת, באיזשהו מקום, ההאזנה המרובה למוזיקה אינסטרומנטלית גם הפכה אותי ל"נכה", נכה באופן שבו חסר לי "חוש המילים" ושהאוזן שלי מתפקסת אל הצליל ולא לחיבור שבין הצליל למילה. בבגרותי הבנתי שדווקא דרך המילה, העברית בעיקר, אני יכול ורוצה לחזור אל המציאות ולעמוד מולה בלי לברוח. לשאול ולהישאל בשאלות קשות ולנסות לתת להן תשובות.

הנה כמה דוגמאות שגורמות לי להרגיש בבית, אבל גם לברוח מהמציאות. מחד אין דוגמא טובה ורלוונטית מזו של "Paris" של ברד מהלדאוו, ומאידך לשאול שאלות ולהתמודד עם המציאות (חיית הברזל של מאיר אריאל בביצוע המהפנט של שולי רנד  או Fables of Faubus של מינגוס, המהווה דוגמא טובה לקטגוריה זו, למרות היותו אינסטרומנטלי.

"יש שני סוגים של מוזיקה; טובה ולא טובה" – דיוק אלינגטון

יש הרבה דרכים לפרש את המילים של דיוק אלינגטון. אני בוחר להסתכל על המילים "טובה ולא טובה" לא כמדד למיומנות והשכלה, אלא כדרך לבחון אם המוזיקה מיטיבה (או לא) עם המאזין. גם אם היא כועסת או מורדת, מוזיקה "טובה" מצליחה להציף בנו רגשות עזים המתורגמים בסופו של דבר לחמלה ואהבה.

אלי דג'יברי ישתתף בפסטיבל הג'אז של ירושלים שיתקיים בראשית דצמבר, בו יופיע עם אלון אולארצ'יק במופע "תה בשניים". בנוסף, ישיק את אלבומו החדש Cliff Hangin ​עם ה"רביעיה" בשתי הופעות ב-25 בנובמבר בסינמטק ת"ל אביב וב-16 בדצמבר ב"זאפה תל אביב".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ