בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השחקן שהלך בחושך

לואיס רוזנברג (1936-2013) שיחק בעשרות הצגות וסרטים חשובים, אבל זכור בעיקר בזכות תפקידיו בסרטי "אסקימו לימון". רשמים מביקור נוסטלגי בארכיון האישי שלו

5תגובות

הוא היה הקב"ן בסרט "ספיחס", הרוקח ב"אקסימו לימון", החוטף ב"מבצע יונתן" ופקיד המשטרה ב"שוטר אזולאי". הוא שיחק בהצגה "הולכים בחושך", ב"רעל ותחרה", ב"פצפונת ואנטון" ובעשרות הצגות נוספות לצד שחקני בעלי שם ותחת במאים חשובים. חנוך לוין אף חלק לו שבחים. אבל בחודש שעבר מת לואיס רוזנברג בודד ואנונימי, לאחר שנים בהן מצבו הבריאותי והנפשי הידרדר.

אחותו סוניה, שטיפלה בו במסירות ובאהבה, שומרת בדירתה הקטנה בפתח תקוה כמה קלסרים עמוסים בתמונות, בתוכניות של הצגות ובכתבות עליו. "זה ארכיון קטן, אבל ארכיון של חיים שלמים", אמרה. "הוא היה שחקן מצויין, שבסוף, לאט לאט, שקע בעולם משלו. בבית האבות הוא נהג לדקלם תפקידים מהצגות ששיחק בהן".

רוזנברג נולד ב-1936 באורגוואי, לשם הגיעו הוריו ממזרח אירופה זמן קצר לפני כן. אביו היה קומוניסט, האם שומרת מסורת. רוזנברג התחנך בישיבה. כשהיה בן 12 היגר עם משפחתו לארגנטינה השכנה, שם למד תורה ומקצועות כלליים ב"מכון ללימודי יהדות". באותה תקופה למד גם עברית ואידיש. "הוא היה מחונן במדעי הרוח – אינצקלופדיה מהלכת לספרות, היסטוריה ופילוסופיה", סיפרה אחותו.

ב- 1960סיים בהצטיינות את לימודיו בבית הספר הממלכתי לאמנות המשחק בבואנוס איירס ומייד החל להופיע על הבמות – באידיש ובספרדית. בארכיון שלו נמצאות תוכניות של מבחר מההצגות האלה. "הכתובה" ו-"שמו הולך לפניו" של קישון; "הנשים העליזות מווינדזור" של שקספיר; וגם: "אהבה שכזאת" של פאבל קוהוט, שבוימה בידי הבמאי הישראלי יוסף שן בתיאטרון "אידישער פולקסתיאטער" – התיאטרון העממי היהודי.

בטלוויזיה הארגנטינאית שיחק תפקידים של יהודים. כשהיה בן 31, ב-1968, עלה לישראל בעקבות אחותו. "הגעתי למסקנה, כאדם וכשחקן, שבהיות מדינת ישראל, אין עוד מקום לפשרות בשביל היהודי. אם ברצונו לשמור על זהותו היהודית ולהיות אדם שלם אחד, עליו לעלות ארצה. רק כאן תהיה הזדהותו שלמה כאדם וכיהודי", אמר אז.

יעקב אגמון היה האיש שפתח לו את הדלת לתיאטרון בישראל. לעולם הקולנוע הכניסה אותו הסוכנת רודיקה אלקלעי. התפקיד הראשון שלו בארץ היה בהצגה "בית קברות למכוניות" של תיאטרון "אוהל". "זו היתה ההצגה האחרונה של התיאטרון הזה. הוא סגר את התיאטרון", אמרה אחותו. משם המשיך ושיחק בכ-35 הצגות.

אחד התפקידים הראשונים שלו בישראל היה במחזה "הנערים בחבורה" של מארט קראולי, שעלה ב-1970. בתוכנייה שלו, שאף היא שמורה בארכיון האישי של לואיס, נכתב כי "המחזה חושף בגלוי לב מדהים ובעוצמה דרמטית נוקבת את עולם המוזר והמסוגר, הכאוב והמסובך של ההומוסקסואלים". לצד זאת, שיחק בתחילת דרכו בארץ גם ב"כוח הכוח" של ג'ילברטו טופאנו – מחזה שעסק במשפטם של בני הזוג רוזנברג בארה"ב, אך הורד מהבמה לאחר זמן קצר.

רוזנברג בתפקיד הרוקח ב"אסקימו לימון 4" (החל בדקה 2:30)

 

התפקיד האחרון שלו היה ב"ההולכים בחושך" של חנוך לוין ב-1998. "מכאן ואילך הלך בחושך", אמרה אחותו, בהתייחסה להידרדרות במצבו. "הוא נדד ממקום למקום, לא מצא אכסנייה קבועה", הוסיפה בצער.

בהיעדר עבודה בתיאטרון, הוא נאלץ לעבוד כשומר לילה וכמטפל בקשישים. סיוע כספי הוא קיבל מקרן "אשכולות" לעזרה הדדית לאמנים ומההסתדרות. "לוויתי כספים מחברים, הגעתי לסף פשיטת רגל...היו תקופות שקיבלתי דמי אבטלה, כבר התרגלתי שמפטרים אותי. אבל אתה מגיע לגיל שאינך יכול עוד לנות לאנשים ולבקש עבודה, ואז אתה נשבר", אמר לואיס בראיון ב-1996.

"אנשים זוכרים אותו בתפקיד הקטנצ'יק של הרוקח מהסרט אסקימו לימון. מה אני יכולה לעשות? לא כולם יכולים להיות דוסטוייבסקי. את ההצגות לא זוכרים לו. על המצבה אני אכתוב שהיה שחקן תיאטרון. זו תמצית חייו", אמרה אחותו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו