בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לימדה אנגלית בלי דקדוק

שלומית אילן (2015-1934), בתו של חתן פרס ישראל פרופ' מרקוס ריינר, פיתחה שיטה ייחודית ללימוד אנגלית: באופן חווייתי, בלי חוקים ודקדוק. משרד החינוך הצר את צעדיה, אך אלפי תלמידים ברחבי הארץ הודו לה

7תגובות

ב-1987, אחרי 25 שנה בה לימדה אנגלית בקיבוצים בנגב בשיטה שפיתחה בעצמה, עברה שלומית אילן לירושלים, ונדהמה. "הייתי המומה מממדי הקטסטרופה. הזדעזעתי למראה ממדי הבורות והבערות במערכת החינוך הישראלית בכלל וממדי אי היכולת לקרוא אנגלית בקרב כלל אוכלוסיית התלמידים", אמרה.

את האחריות הטילה על שיטות הלימוד המקובלות, אשר מקנות חשיבות רבה מדי לדקדוק, לדבריה. "במקום לרכוש את השפה באופן טבעי, בעזרת טקסטים ועולמות מוכרים, לומדים לפי חוקים. מנסה להפוך את התלמידים לבלשנים", אמרה. "שיטת לימוד שמבוססת על חשיבה לוגית דקדוקית מתאימה אולי לקבוצות מצומצמות באוכלוסיה, אבל אינה הכרחית כלל לרכישת שפה, והיא מכשילה רבים", הוסיפה.

את הצלחתה בהוראת האנגלית בנגב ביקשה להביא גם לשאר חלקי הארץ. לשיטת הלימוד שפיתחה שם העניקה את השם "GAME", ראשי תיבות של "שיטה גלובל אנליטית להוראת קריאה באנגלית". במרכזה התפיסה לפיה לימוד השפה הוא "חווייתי, בלי דקדוק ובלי לשנן הברות חסרות משמעות", כדבריה. בשיטת "גיים" קודם לומדים לקרוא משפטים שלמים ורק אחר כך לומדים את האותיות וצליליהן. "התלמיד 'מצלם' ותופס את המשפטים והמילים ו'מאכסן' אותם בזיכרון. ניתוח המילים מבוסס על ניתוח הברות ואותיות במילים מוכרות והרכבת מילים חדשות על פי חוקי כתיב הנגזרים מאותן מילים מוכרות", הסבירה אילן.

המשפחה

בעלה, ההיסטוריון ד"ר עמיצור אילן, הוא מומחה להיסטוריה אמריקאית באוניברסיטה העברית. גם הוא העיד על הצלחת השיטה שלה: "לימים זכתה שאלפי תלמידים ברחבי הארץ, בהם מי שצמחו להיות מדענים וראשי מחלקות להוראת אנגלית במכללות, יביעו לה תודתם על שליטתם בשפה זו. לא מעט בקרב מורי האנגלית בארץ ממשיכים גם כיום בהצלחה את דרכה ואת שיטתה", אמר. מכתבי תודה ממורים ומתלמידים מרחבי הארץ, ששמרה שלומית, מאשרים את דבריו.

שלומית נולדה ב-1934 בירושלים כבת הצעירה למשפחת אנשי מדע. אביה, פרופסור מרקוס ריינר, נולד בצ'רנוביץ', שהיתה באימפריה האוסטרו-הונגרית והיום היא באוקראינה. ב-1922 עלה לארץ כחלוץ והצטרף לקיבוץ חפציבה, היה מהנדס-בנין ראשי בממשלת המנדט, ותיכנן את בניני המשטרה המנדטוריים. בהמשך הצטרף לטכניון בחיפה ועשה לו שם בעולם כמייסד מדע נזילות החומרים (ראולוגיה) וכמומחה לחוזק בטון. לימים היה חתן פרס ישראל למדעים מדוייקים. אמה, רבקה לבית שנפלד, נולדה בסנט פטרסבורג, גדלא בריגא ולאחר עלייתה לארץ עבדה בטכניון ככימאית.

שלומית הצטרפה לתנועת "השומר הצעיר" בגיל תשע. לימים הדריכה בתנועה זו, ואחר כך, ב-1952, הצטרפה, ביחד עם בעלה, עמיצור, למייסדי קיבוץ להב שבפאתי צפון הנגב. בקיבוץ זה, שראשוניו היו חיילי נח"ל, בחרה שלומית להצטרף לנוטעים הראשונים אשר ייסדו את ענף עצי הפרי והכרם, וניהלה את הענף במשך עשור.

לאחר מכן פנתה להוראת אנגלית בקיבוצי הסביבה. כאן ניצבה בפני הקושי של ילידי הארץ דוברי העברית להשתלט על האנגלית, אך בזכות השיטה הייחודית שלה, כל תלמידיה דיברו לבסוף אנגלית, כפי שהעידה.

ב-1987 חזרה שלומית לירושלים. את שיטת "גיים" לימדה כעת גם בשישה תיכונים בעיר. משרד החינוך אסר על לימוד השיטה הזו בבית הספר. שלומית ניהלה מאבק קשה, אך "שאבה עידוד והנאה מתלמידיה ומאהבתם אליה ולאנגלית", לדברי בעלה. בסוף אושרה השיטה כשיטת לימוד להוראה מתקנת, לתלמידים עם בעיות למידה.

שלומית הותירה את בעלה עמיצור, בתה טל, חוקרת בתחום התלמוד והמדרשים באוניברסיטה החופשית של ברלין, שני בנים, אוריאל וירון ושבעה נכדים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו