אחרי מות

השאיר את חיל ההנדסה "על המפה"

תא"ל במיל' יצחק בן דב מת ביום בו נערך טקס לזכר בנו, ד"ר יואב בן דב, שמת לאחרונה בטרם עת. בן דב האב, קצין הנדסה ראשית במלחמת יום כיפור, הותיר סיפורים רבים משירותו הצבאי, בהם הטענה לבכורה על המשפט "אנחנו על המפה"

עופר אדרת
עופר אדרת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בן דב וטל ברודי, 1974, "על המפה"
בן דב וטל ברודי, 1974, "על המפה"צילום: המשפחה
עופר אדרת
עופר אדרת

כחודש וחצי לאחר מותו הפתאומי של המדען והמיסטיקן ד"ר יואב בן דב, בגיל 59, מת בסוף ינואר גם אביו, תת אלוף במיל' יצחק בן דב, שהיה קצין ההנדסה הראשי במלחמת יום כיפור.

יצחק בן דב נולד ב-1932 בתל אביב. אביו, אליעזר ברמן, עלה לארץ מפולין בגפו בעלייה השנייה, וסייע לימים בהעלאת יהודים מסוריה ומאיראן. אמו, אסתר לבית רזניק, נולדה ברוסיה הלבנה. כמו אביו, גם יצחק בן דב למד בגימנסיה "הרצליה". ב-1950 התגייס למחזור הראשון של העתודה האקדמית, ולמד בטכניון הנדסה אזרחית עם התמחות בבניית שדות תעופה.

על שער "במחנה"
על שער "במחנה"צילום: המשפחה

לאחר שלבש מדים, שירת ביחידת הבינוי של חיל האוויר. במבצע קדש, ב-1956, נשלח לסיני כדי להכשיר בדחיפות מסלול נחיתה לפינוי הנפגעים בקרב על המיתלה. ב-1967 הקים והכשיר בסיסים ושדות תעופה בעקבות כיבושי מלחמת ששת הימים. בין היתר, ברפידים, בחצרים, באופיר ובעציון.

בין לבין, בתחילת שנות ה-60, יצא לאתיופיה במסגרת משלחת סיוע ישראלית, ושימש קצין בינוי של חיל האוויר האתיופי, שעסק בהקמת שדות תעופה למטוסי הסילון של צבא הקיסר היילה סלאסי.

בן דב בקורס קצינים
בן דב בקורס קציניםצילום: המשפחה

ב-1972 מונה לקצין הנדסה ראשי (קהנ"ר), תפקיד אותו מילא במלחמת יום כיפור. "הדבר שהדאיג אותי מאוד היה צליחת התעלה במקרה של מלחמה. דמיינתי את מאות החיילים חוצים את התעלה במלחמה ומקלעים קוטלים אותם", אמר לימים.

תא"ל במיל' ישי דותן, ששירת במלחמה כסגן מפקד גדוד הנדסה, קיבל את עיטור המופת על הקמת הגשרים באזור הצליחה של תעלת סואץ ולימים מונה לקהנ"ר, ספד לבן דב בהלווייתו: "בן דב היה מעורב אישית בהכנות המוקדמות ובביצוע של מבצע הצליחה, הנחשב לקשה והמסובך ביותר בו עמד חיל ההנדסה בכל תולדותיו".

בן דב בלימודי הנדסה בטכניון
בן דב בלימודי הנדסה בטכניוןצילום: המשפחה

בפקודת יום שפירסם בן דב בתום המלחמה, כתב: "עם פריצת כוחותינו לשטח מצרים היה חיל ההנדסה בראש הכוחות. מערך הצליחה הוכיח יכולתו ורמתו ושימש כציר המרכזי בביצוע הפריצה". ברוח ההתרגשות שאחזה בו, תיאר את אחד הגשרים שהוקמו במקום כ"גשר הישראלי הראשון על תעלת סואץ מאז ימי משה רבנו".

לימים סיפר על כך: "נאלצנו לנסוע לאט כדי לא לעלות על גופות של חיילים הרוגים, הותקפנו בארטילריה רצחנית. לבסוף הצלחנו לארגן את המערך לצליחה".
משפחתו של בן דב שומרת מכתב תודה שקיבל אחרי המלחמה מאל"מ דוד לסקוב, שפיתח את גשר הגלילים ששימש לצליחת התעלה, "על שהובלת אותנו בהכנת מערך הצליחה למלחמה, (ועל) הצלחתנו במבצע צליחת תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים".

טנקים על גשר הגלילים בתעלה במלחמת יום כיפור
טנקים על גשר הגלילים בתעלה במלחמת יום כיפורצילום: המשפחה

ב-1976 השתחרר מצה"ל, אחרי שעסק בהכנת חיל ההנדסה למלחמה הבאה, כפי שתיאר זאת. ראיון הפרישה שהעניק ל"במחנה" התפרסם תחת הכותרת "עלינו על המפה" - ציטוט בו השתמש בן דב ביחס לחיל ההנדסה.

שנה לאחר מכן הכדורסלן טל ברודי אמר את המשפט המפורסם "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה", בעקבות ניצחון מכבי תל אביב על צסק"א מוסקבה. "במחנה" פירסם בתגובה מאמר נזעם, בו נטען כי ברודי העתיק את המשפט הזה מהעיתון.

בן דב במלחמת יום כיפור
בן דב במלחמת יום כיפורצילום: המשפחה

מקורביו של בן דב מעלים אפשרות, כי ברודי שמע את המשפט הזה ממנו כמה שנים לפני כן שצוטט בעיתון. בדצמבר 1974 השניים נפגשו בטקס שנערך בנמל התעופה בן גוריון לקראת העברת לפיד חנוכה של "מכבי" אל מטוס אל-על, שהטיס אותו לארה"ב, בהתאם למסורת שהיתה נהוגה באותן שנים. בן דב, שייצג בטקס את חיל ההנדסה, אמר אז: "אנחנו על המפה!", בהתייחסו לחייל.

אחרי הפרישה בן דב מילא שורת תפקידים, בהם מנכ"ל כור מתכת. תחת ניהולו בוצעו הפרויקטים של הקמת תחנת הכוח בחדרה ותחנת הלוויינים בעמק האלה. בן דב, יקיר העיר רמת השרון, הותיר את אשתו אילנה, את בנם עמוס, בתם דפנה ותשעה נכדים.

הכתבות ב"במחנה"
הכתבות ב"במחנה"צילום: במחנה
בן דב
בן דבצילום: המשפחה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ