2017-1926

בן ה-20 שפיקד על העלאת 1,250 מעפילים

"בתנאים לא אנושיים" הצליח אורי גורן להוביל לארץ בבטחה את מעפילי האונייה הרעועה "לטרון" ב-1946. אחר כך התפנה לארגן את מעפילי "אקסודוס". לימים פיקד על פיתוח "מערכת נועזת" שסייעה לאסוף מודיעין בששת הימים. בחודש שעבר נפטר

עופר אדרת
עופר אדרת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עופר אדרת
עופר אדרת

ב-1946, כשהיה בן 20, גוייס אורי גורן ל"מוסד לעלייה ב'" של "ההגנה", ונשלח לאירופה במסגרת הפעילות להעלאת שארית הפלטה לארץ ישראל. כמה חודשים אחר כך מונה למפקד אוניית המעפילים "לטרון", "ספינה רעועה שלא היתה ראויה לשיט", כדבריו.

הורדת מעפילי 'לטרון' בנמל חיפה
הורדת מעפילי 'לטרון' בנמל חיפה צילום: אתר הפלי"ם וההעפלה www.palyam.org

"שילוב מסוכן של חוסר ניסיון ודבקות במטרה, אך בעיקר - צורך השעה, הם שיכלו להטיל על כתפיו של בחור צעיר כמוני משימה שכזאת", כתב בזכרונותיו. "העובדה שאותם 1,250 מעפילים הגיעו בסופו של דבר ארצה והשתלבו בחייה של המדינה הצעירה, מוכיחה כאלפי עדים כי הנחישות והאמונה בצדקת דרכנו הן שהנחו אותנו והביאו אותנו לחוף מבטחים", הוסיף.

"לטרון" הפליגה לארץ ישראל מנמל מרסיי באוקטובר 1946. "רק מי שטעם את טעם ההעפלה יודע עד כמה לא־אנושיים היו התנאים שבהם נאלצנו להפליג", כתב גורן, וציין ים סוער, איבוד שיווי משקל של הספינה, דוחק וצפיפות ואף מרד של קבוצת מעפילים שרצתה לרדת בדרך מחשש לגורל הספינה.

'לטרון' נוטה על צידה בנמל חיפה
'לטרון' נוטה על צידה בנמל חיפה צילום: אתר הפלי"ם וההעפלה www.palyam.org
אורי גורן
אורי גורןצילום: המשפחה

ביום ה-11 להפלגה זוהתה הספינה בידי מטוס סיור בריטי. בהמשך נשלחה אליה משחתת בריטית, שקראה לעברה: "האם ישנם על סיפונכם עולים בלתי לגליים לארץ ישראל"?. בתגובה, השיבו מעפילי "לטרון": "היא נושאית אזרחים החוזרים למולדתם".

ב-1 בנובמבר התקרבה הספינה לנמל חיפה, שם השתלטו עליה הבריטים. גורן ניגן את "התקווה" בחצוצרה כדי לעודד את רוח ההתנגדות של המעפילים. "נראה שלא הייתי גדול נגני החצוצרה של התקופה. הבריטים השתלטו על האונייה והעבירו את המעפילים, ואני והחצוצרה בתוכם, למחנות המעצר בקפריסין", כתב. "חרף התסכול על שלא הגענו לארץ, היתה לכולנו הקלת־מה על שהמסע הקשה והמסוכן הסתיים", הוסיף.

'לטרון' מוקפת במשחתות הצי הבריטי
'לטרון' מוקפת במשחתות הצי הבריטי צילום: אתר הפלי"ם וההעפלה www.palyam.org
אורי גורן
אורי גורןצילום: המשפחה

הוא נולד ב-1926 בנחלת יהודה ליד ראשון לציון. אמו,  דבורה לבית אברבנאל, עלתה מאודסה, והיתה אחות ומיילדת. אביו, דב גרינבלט, עלה מליטא, ועבד כווטרינר של ראשון לציון.

גורן המשיך למלא תפקידים במבצעי ההעפלה גם אחרי הפיקוד על "לטרון". "רק צעירים נועזים, חסרי אחריות, בני עשרים ומשהו, היו מסוגלים ליטול על עצמם את הסיכונים הכרוכים בפיקוד של אוניות ישנות ורעועות, עמוסות מעפילים, המאוכלסות בצפיפות נוראה כדי להביאם לארץ חלומותיהם", כתב.

פסגה נוספת של שירותו באותה תקופה היתה בקיץ 1947, כשניהל את המחנות בצרפת בהם שוכנו 4,500 המעפילים שיועדו להפליג על סיפון "אקסודוס". "המעפילים אורגנו בקבוצות, בהתאם לתאים שבהם היו אמורים להתגורר באונייה, כדי שחיי היומיום במחנה יתנהלו במתכונת הצפויה בעת השהיה בים", סיפר.

לאחר קום המדינה הוסב תפקידו מהובלת בני אדם להובלת נשק עבור צה"ל. בין היתר, בסוף מאי 1948, שירת כאלחוטן (גדעוני) על ספינת משא שנשאה 20 תותחי נ"מ לישראל, ובתעודות שלה נכתב כי היא נושאת טונות של בצל לנמל חיפה. "אחרי חוויית הפלגה באוניות מעפילים, הפלגה עם מטען דומם שאינו זקוק למזון, מים ואוויר נקי היתה מרעננת", כתב.

פרק חשוב נוסף בחייו נרשם ב-1962, כשמונה לפקד על היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, והיה אחראי על פיתוח "מערכת נועזת" שכללה "פתרונות טכנולוגיים שנראו אז דמיוניים ובלתי־אפשריים", כדבריו. "המערכת הניבה מודיעין בעל ערך עצום, לפני ובמהלך מלחמת ששת הימים", כתב. אחרי פרישתו מצה"ל עסק בהייטק ובין היתר היה ממייסדי חברת ECI. הוא נפטר בחודש יולי והותיר את אשתו מרגה, שני בנים, שישה נכדים ו-11 נינים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ