2018-1928 |

22 אלף שעות טיסה ללא תאונה: סיפורו של הוגו מרום

הוא השתתף בקורס הטייס הראשון של חיל האוויר ונודע בשל "תעלוליו האוויריים". "הכרנו כל בורג במטוס", התגאה. השבוע נפטר בגיל 89 הוגו מייזל, הילד שנמלט מהנאצים בצ'כוסלובקיה והיה להוגו מרום, טייס מיתולוגי בחיל האוויר הישראלי

עופר אדרת
עופר אדרת
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הוגו מרום
הוגו מרוםצילום: המשפחה

לפני 70 שנה הגיעו 22 צעירים יהודים לבסיס חיל האוויר הצ'כוסלובקי בעיר אולמוץ כדי להשתתף בקורס טייס שאירגנה "ההגנה" לקראת שליחתם להילחם במלחמת העצמאות.

שניים מהם היו חברים, שגורלם נקשר זה בזה ב-1939, כשהוריהם שלחו אותם מצ'כוסלובקיה ברכבות ה"קינדרטרנספורט" ללונדון, ומילטו אותם מהנאצים. שניהם חבו את חייהם לאדם אחד - סר ניקולס וינטון ("שינדלר הבריטי"), שאירגן את חילוצם של מאות ילדים יהודים כמותם לבריטניה. הוריהם של שניהם נרצחו בשואה.

השניים היו יוסף פלצ'ק (ג'ו אלון) והוגו מייזל (מרום), יליד העיר ברנו, בנם של פאול (בעל חנות בוטיק לגברים, שלחם במלחמת העולם הראשונה ב"לגיונות הצ'כוסלובקים") וארנה (מדריכת סקי ושחיינית אולימפית).

קורס טייס מספר 1, 1950
קורס טייס מספר 1, 1950צילום: חיל האוויר

את קורס הטייס בצ'כוסלובקיה הם לא השלימו משום שב-1949 עלו לישראל כדי להשתתף בבניית חיל האוויר. אלון היה לימים לקצין בדרגת אל"מ, ונרצח ב-1973 כשהיה עוזר הנספח הצבאי הישראלי בארה"ב, בנסיבות שלא הובררו עד היום. מרום היה מהטייסים המיתולוגיים שהצמיח חיל האוויר, ומת השבוע בגיל 89.

מרום שובץ תחילה בטייסת 100 ("הגמל המעופף"), הטייסת הראשונה של החייל. בראיון ל"תולדות ישראל" סיפר, כי בתחילת דרכו השתתף כטייס במבצעים בנגב, וביצע צילומי אוויר, חילוץ פצועים, סיורים ותקיפת מבריחי נשק.

הוגו מרום
הוגו מרוםצילום: התעשייה האווירית

ב-1950 נכנס לספרי ההיסטוריה כשזכה לקבל, לצד ג'ו אלון, כנפיים מראש הממשלה בן גוריון כבוגר קורס הטייס מספר אחת של חיל האוויר. "הוא הכריז בשמחה שאחרי 2,000 שנים יש לו דור של טייסים", נזכר לימים.

לצד זאת, עסק גם בהדרכה בבית הספר לטיסה, ובין היתר הדריך את בני וידנפלד (פלד), לימים מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים. ב-1953 הקים את טייסת  110 ("אבירי הצפון"). "הוא נעשה לאחד הטייסים הבולטים ביותר ותעלוליו האוויריים זכורים היטב עד עצם היום הזה", נכתב עליו לימים.

ב-1956 השתתף בתחרות השנתית של "קלוב התעופה" בבריטניה. מצויד במטוס ספיטפייר, הפתיע את כולם, כשניצח. "יהודים רבים עמדו נרגשים, הזילו דמעות וחיבקו אותי, שעה שנשמעו צליל התקווה ולראש התורן הועלה דגל ישר", סיפר.

בהמשך היה טייס הניסוי הראשי של משרד הביטחון והקים את מרכז ניסויי הטיסה של התעשייה האווירית. במסגרת זו ביצע ניסויי טיסה בכלי טיס רבים. מעת לעת גם הוביל מישראל ואליה מטוסים שונים. ב-1962 הגיע לכותרות העיתונים כשביצע בשלום נחיתת אונס של מטוס תובלה ונוסעים גדול, שרכשה התעשייה האווירית.

בדרך מניו יורק ללוד, מעל שמי צרפת, הוא נקלע לתנאי מזג אוויר קשים ותיכנן לנחות בלב ים. לבסוף הוא ראה מרחוק את החוף ובדרך לא דרך הצליח להנחית את המטוס על המסלול בשדה התעופה בבורדו בטיפת הדלק האחרונה. המנוע הראשון כבה עם הנחיתה ומיד אחריו שלושת האחרים. "לו היינו צריכים לטוס עוד שניות אחדות לא היינו מצליחים", אמר.

מרום התגאה בכך כי צבר 22 אלף שעות טיסה, מהן 9,500 כטייס ניסוי על כ-155 מטוסים ומסוקים, ללא תאונה אחת. "התאווה הזו לטיס, שאני מכנה 'שיגעון', לא קיימת כמו פעם. היום, בשל התקדמות המערכות הטכנולוגיות, הטייס יודע הרבה פחות על המטוס", אמר לימים. "אנחנו, כפרחי טיס בתחילתו של חיל האוויר, הכרנו כל בורג במטוס, שהיה הרבה יותר פשוט באותה תקופה. היום אין אפשרות להכיר את כל חלקי המטוס וגם אין בכך צורך", הוסיף.

אבי משה-סגל, אוצר מוזיאון חיל האוויר, ספד לו השבוע ואמר: "הילד היהודי הצ׳כי הוגו מייזל חושל בתהפוכות החיים להיות הטייס הישראלי הוגו מרום בוגר קורס טיס מספר 1 ומראשוני טייסי הקרב בחיל האוויר".

את כנפי הצניחה על הקורס שלא השלים בצ'כוסלובקיה קיבל מרום 60 שנה לאחר מכן מידי משרד ההגנה הצ'כי, בטקס שהתקיים בישראל. אשתו, מרטה, נפטרה ב-2013. מרום הותיר את בתו, האמנית איוי פוליג (בת נוספת, אורית, נפטרה בטרם עת), שני נכדים ושישה נינים.

הוגו מרום
הוגו מרוםצילום: תולדות ישראל

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ