2019-1924

"מנהיגות, אחריות וגבורה": מת מישל בקוס, הקברניט מאנטבה

מישל בקוס סירב להשתחרר בלי נוסעי טיסת אייר פראנס שנחטפה בידי טרוריסטים ב-1976. ״אני לא עוזב עד שאחרון הנוסעים שלי משתחרר", אמר לחוטפים הפלסטינים

עופר אדרת
עופר אדרת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איש המוסד והאוצר אבי אבנר, משמאל, עם בקוס, לפני שלוש שנים בביתו בניס
איש המוסד אבנר אברהם, שאצר תערוכה על מבצע אנטבה, בפגישה עם בקוס, לפני שלוש שנים, בביתו בניס בצרפתצילום: אבי אבנר
עופר אדרת
עופר אדרת

מישל בקוס, קברניט טיסת "אייר פארנס" שנחטפה לאנטבה ב-1976, מת אתמול בגיל 95. בקוס התפרסם בכך, שהתעקש להישאר עם הנוסעים הישראלים החטופים בשל האחריות שחש לביטחונם. בשל המעשה הזה הוא קיבל בהמשך את אות אביר לגיון הכבוד בצרפת ואות הוקרה מראש ממשלת ישראל.

בני דוידזון, אחד החטופים, שהיה בן 13 כשהמטוס נחטף, ספד לו בפוסט תחת הכותרת "מנהיגות, אחריות וגבורה". הוא ציטט מדבריו של בקוס: ״אני לא עוזב עד שאחרון הנוסעים שלי משתחרר", והוסיף: "כך אני זוכר אותו משם, רגוע, נעים סבר והליכות, מנהיג ואסרטיבי כשצריך, חומל ורך ברגעים אחרים, דואג לכל נוסעיו, מתעקש עם חוטפיו...איש יקר וגיבור גדול מהדור של פעםלימד אותנו פרק במנהיגות, אחריות ודוגמא אישית. סיפור המופת שלו ושל צוותו שנצרב אצלי מאז השבוע הזה ב-1976 היה רצוף בשבילי בסיפורים על מנהיגות ודוגמא אישית על היכולת לשרוד ולהתמודד עם הטרור והאימה שמסביב, על שפיות ושיגרה כשהכל מסביב רע".

ב-2006, בראיון ליעל ערבה מ"מעריב", סיפר בקוס על רגעי החטיפה. "נשמע רעש מתא הנוסעים ולא הבנו מה קורה. חשבתי שפרצה שריפה וביקשתי מז'אק לה-מון (מהנדס הטיסה) לבדוק מה קורה". תוך כמה שניות התברר כי מדובר בחטיפה. אולם "הטרוריסט הגרמני נכנס לקוקפיט עם נשק ורימון ביד, וכיוון רובה עלי ועל מהנדס הטיסה, כשהוא מצמידאת קנה האקדח לראשו של ז'אן לה מון וצועק: 'ידיים למעלה'", סיפר.

בקוס, משמאל, עם נחיתת המטוס לאחר השחרור, בישראל. מקבל את פני הנוסעים יגאל אלון, סגן רה"מ (עם הגב למצלמה)
בקוס, משמאל, עם נחיתת המטוס לאחר השחרור, בישראל. מקבל את פני הנוסעים יגאל אלון, סגן רה"מ (עם הגב למצלמה)צילום: משה מילנר / לע"מ

החוטפים הורו לו לטוס ללוב, שם עלו על המטוס עוד ארבעה חוטפים פלסטינים. משם הורו לו לטוס לאוגנדה. אחרי שהחוטפים הפרידו בין החטופים היהודים והישראלים ובין היתר, פנה אליהם בקוס בבקשה מיוחד. "אני רוצה לראות את הנוסעים שלי", דרש. "שלוש פעמים הם סירבו, אבל אחר כך הם אפשרו לי לבקר אותם באופן חופשי". אחרי ששוחררו שאר החטופים, נותרו בקוס וצוותו יחד עם הישראלים. 

בקוס ניסה לפתח שיחה עם החוטף הגרמני מ"באדר-מיינהוף", וילפריד בוסה. "למה אתה עושה את זה?' למה אייר פראנס, מה הקשר של צרפת לכל זה?", שאל אותו. הגרמני השיב לו: "צרפת מעבירה נשק לישראל". בקוס כבר נערך לתרחיש הנורא מכל. "ידעתי מה יכול לקרות וציפיתי לגרוע ביותר. החוטפים כל הזמן הזהירו אותנו שאם יהיו ניסיונות להציל אותנו, הם יהרגו אותנו", שיחזר. "כשהצבא הישראלי הגיע לחלץ אותנו זו היתה הפתעה גמורה וכמובן אחד הרגעים המרגשים ביותר. חשבנו שאם יהיה פתרון הוא יבוא מהכיוון הדיפלומטי".   

"במהלך אירועי החטיפה הוכיח הקברניט בקוס אומץ לב והומניות בלתי רגילים כשסירב להצעת החוטפים להשתחרר, ונשאר עם החטופים היהודים עד ששוחררו במבצע יונתן.  טייסי ישראל מצדיעים לך, קפטן בקוס", נכתב עליו בפייסבוק של איגוד הטייסים הישראלים. אחרי השחרור, ב"מבצע יונתן", בו נפל יוני נתניהו, הוא שב להטיס מטוסים. הטיסה הראשונה שלו היתה לתל אביב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ