למה רק נדמה לכם שאתם חילונים

ללא עימות אמיתי עם המוסדות הדתיים, תהליכי החילון בישראל הותירו אותנו עם מרכזי קניות פתוחים ומצעדי גאווה, אבל ללא נישואים אזרחיים ופלורליזם דתי

גיא בן פורת-צרובה
גיא בן פורת
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
גיא בן פורת-צרובה
גיא בן פורת

ישראל סגל, סופר, עיתונאי וחוזר בשאלה, סיכם לפני כמה שנים את מה שתיאר כתבוסה חילונית: “המלחמה הכוללת אכן הסתיימה, להשקפתי, במפלת החילונים... אנחנו חיים בשלטון כיבוש של המיעוט החרדי. כיבוש שהולך ומעמיק”. האם הבחירות האחרונות מעידות על שינוי? מחד גיסא, המפלגות החרדיות מחוץ לקואליציה ומשמשות שק חבטות לקואליציה החדשה. מאידך גיסא, ברית חדשה בין הציונות הדתית לזו המכנה עצמה חילונית מכוננת מחדש את המדינה היהודית. המציאות מבלבלת. עבור זוגות המבקשים להתחתן, לדוגמה, המונופול הדתי נותר פורמלית על כנו ודתיות ממשיכה למלא מרכיב מרכזי בזהות הישראלית. אבל זוגות רבים ממסדים את נישואיהם ללא הרבנות או מקיימים חיי זוגיות ללא מיסוד. קשה להתעלם מחילונו של המרחב הציבורי בעשורים האחרונים, ממרכזי הקניות הפתוחים בשבת, מהחנויות והמסעדות המוכרות בשר לא כשר, מהנישואים ומהקבורה מחוץ לרבנות וממצעדי הגאווה הססגוניים. האם ישראל הופכת לחילונית? האם אופציית החילוניות אפשרית במציאות הישראלית? או שאולי תהליכים אלה, שניתן לתארם כ”חילון”, אינם משנים את מהות הקשר שבין דת ומדינה אלא רק מאפשרים לבורגנות הישראלית מרחבים מוגבלים של נוחות?

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ