האם המצה בכלל הגיעה מהיוונים

לא מיצוי, לא מציצה ולא נצי. המילה "מצה" התגלגלה כנראה דווקא מהיוונית. אבל איך כל זה קשור למאכערים?

אילון גלעד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים10
אילון גלעד

מצות מוזכרות 54 פעמים במקרא, ועם זאת מקור שמן לוט בערפל. אין למצה אח ורע בשפות השמיות האחרות ולגבי שורש המילה אין כל הסכמה, אם כי לגבי המשמעות אין כל מחלוקת - מדובר בלחם שלא החמיץ ולא תפח.

האפשרות המקובלת היא שמדובר בשורש מ.צ.צ, כך לטענת בן־יהודה ואבן שושן, אם כי בשני המקרים מובאים הדברים כמסופקים ואכן עולה השאלה מה הקשר בין הקרקרים המגודלים שאנחנו אוכלים בחג למציצה? אחרים שיערו שמדובר דווקא בשורש מ.צ.י, הקשור במיצוי נוזלים מתוך דבר מה, אך גם כאן לא ברור מה ממוצה ממה? היתרון בתיאוריה זאת הוא שהיא יוצרת הקבלה מעניינת בין מצה לחמץ, שכן ההפך ממיצוי (במובן המטאפורי) הוא החמצה, מילה שמקורה המטאפורי ברעיון שיין שאין משתמשים בו בזמן מחמיץ, כפי שכותבת המשנה: ״ואם החמיץ יין, החמיץ לו״ (שקלים ד׳, ט׳).

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ