הנסים והנפלאות הנשכחים של פלאוטילה נלי, הציירת הראשונה של הרנסנס

אמניות הרנסנס נמחקו כמעט לגמרי מספרי ההיסטוריה, שנכתבו בידי גברים. מוזיאון האופיצי מקדיש בימים אלה תערוכה פורצת דרך לציירת הראשונה של פירנצה, ומנסה לתקן את המעוות

תמר הרציג וספי הנדלר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
תמר הרציג וספי הנדלר

שמות ענקי אמנות הרנסנס שגורים עד היום בפי כל: מיכלאנג'לו וליאונרדו, רפאל ודונטלו וכמובן טיציאן הוונציאני. אלה כוכבי העל של הרנסנס האיטלקי, שמושכים עד היום מיליוני מבקרים למוזיאונים ברחבי איטליה והעולם. אבל אפילו מבט מהיר בתמונות הנהדרות ובפסלים הנפלאים מגלה כי מדובר ברשימת יוצרים גברית להחריד, מועדון סגור שאין בו כמעט אף פעם ולו אשה אחת לרפואה. בעשורים האחרונים ההומוגניות הזאת מפריעה סוף־סוף גם לחוקרי אמנות הרנסנס, שהחלו לשאול להיכן בדיוק נעלמו האמניות של הימים ההן. מדוע כשאנו מדפדפים בספר המכונן של תולדות אמנות הרנסנס, "חיי הציירים הפסלים והאדריכלים", שכתב ג'ורג'יו וזארי (Giorgio Vasari, 1511–1574) במאה ה–16, כמעט שאיננו מוצאים פסלת או ציירת לצד האמנים הגברים?

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ