יסודות יציבים וצריחים זועקים: היסודות המנוגדים של התרבות המודרנית

אלכסנדר פון הומבולדט חולל מהפכה במדעי הטבע, והוראס וולפול עורר את הזרם הניאו־גותי האפל. שני ספרים שראו אור באחרונה מאפשרים לבחון מחדש את מורשתם של שני גיבורי התרבות האלה, ואת התפקיד המשמעותי שמילאו בהתפתחות האדריכלות המודרנית

זיוה שטרנהל
זיוה שטרנהל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
זיוה שטרנהל
זיוה שטרנהל

במבט ראשון קשה למצוא קשר בין שני ספרים שתורגמו באחרונה לעברית ויצאו לאור כמעט במקביל: הספר עב הכרס "המצאת הטבע" והספרון הדקיק "טירת אוטרנטו". הראשון, פרי עטה של אנדריאה וולף (תרגום: עמנואל לוטם, הוצאת שוקן), פורש בהרחבה את קורות חייו של אלכסנדר פון הומבולדט (1769–1859), הגיבור האבוד של המדע, כהגדרת המחברת; את השני כתב הוראס וולפול. הוא נכתב כבר ב–1764, נחשב לרומן הגותי הראשון וראה אור מחדש לאחרונה בהוצאת רסלינג (תרגום: יהונתן דיין). שני הספרים מייצגים את העידן המהפכני שבו עוצבה התרבות המערבית המודרנית, עידן שהחל במחצית השנייה של המאה ה–18 וגובש במחצית הראשונה של המאה ה–19. באמצעותם ניתן ללמוד לא רק על שני גיבורי תרבות מרכזיים בתקופתם אלא גם על שני זרמים רעיוניים, מנוגדים לכאורה, שהרלוונטיות שלהם בוערת היום כפי שהיתה עוד כשיצאו הספרים לאור.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ