האם יש עתיד לליברליזם?

שעבוד בהסכמה: על המחיר שמתלווה להיבריס הליברלי

מנגנון האשליה המאלחש הצמיח מוכרי אשליות כמו טראמפ ונתניהו, והותיר אחריו מיתוסים קפיטליסטיים – והרבה פוליטיקלי קורקט

עופרה רודנר
עופרה רודנר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
עופרה רודנר
עופרה רודנר

1
סדרת הדוקו "The Century of The Self", שביים אדם קרטיס ב-2002, עסקה בהנדסת ההמונים האמריקאית. הגיבור, אדוארד ברנייס, הוא אחד הטיפוסים האפורים והמשפיעים ביותר במאה ה-20, וארכיטיפ מושלם של ההיבריס הליברלי. ברנייס הושפע מהתאוריות של דודו, זיגמונד פרויד, ופיתח את השימוש בפסיכואנליזה לצרכי שיווק. הוא נחשב למייסד תעשיית הספינים, האינסטנט־מיתוסים ושטיפת המוח הרכה לעם (שאותו החשיב כמובן למטומטם). השיטה שלו נכנסה מהר מאוד גם לפוליטיקה, אבל הקמפיין הכי המפורסם שלו, מ-1929, הוא זה ששבר את הטאבו על נשים מעשנות: כדי למכור סיגריות לנשים, ברנייס אירגן הפגנה פמיניסטית מבוימת למען הזכות לעשן, תחת הכותרת Torches of Freedom, "לפידי החופש" (כי "סיגריה מסמלת כוח גברי, אם תחבר אותה עם התרסה כלפי הגבריות, נשים יעשנו ויהיה להן זין"). צלמי העיתונות הוזמנו מראש, והאמריקאיות המעשנות עם המבט המתריס הקסימו את הכפר הגלובלי. ברנייס היה מרוצה; הוא האמין בסגולות המשחררות והתרפויטיות של השוק החופשי.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ